Hej!
Monterar helglasad altandörr från elitfönster. Tung rackare med isolerglas + ett yttre enkelglas. Har karmen helt i våg och lod på alla ledder samt korrekt diagonal, men dörrbladet hänger. Alltså en rejäl glipa i överkant vid gångjärn, ingen glipa i nederkant.
Enligt monteringsanvisningarna ska man lossa det nedre gångjärnet och skruva in justerskruvarna, och sedan dra åt gångjärnet igen. Men det finns inga justerskruvar, de gängade hålen där de borde sitta gapar tomma.
Ringde och frågade supporten, och enligt dom ska jag istället dra åt karmen mot stommen, så att den inte längre är i lod, så att den ska dra med sig dörrbladet. Dom monterar inte ens justerskruvarna, för dom tycker inte att man ska använda dom. Innan jag ger mig på det och gör ännu mer åverkan på karmen än jag redan har gjort, skulle jag vilja ha input från någon med praktisk erfarenhet av liknande. Jag är totalt osugen på att justera karmen så den blir sned med bibehållen glipa.
Att på gammalt sätt knäcka till gångjärnen är enligt uppgift ett big no-no.
Monterar helglasad altandörr från elitfönster. Tung rackare med isolerglas + ett yttre enkelglas. Har karmen helt i våg och lod på alla ledder samt korrekt diagonal, men dörrbladet hänger. Alltså en rejäl glipa i överkant vid gångjärn, ingen glipa i nederkant.
Enligt monteringsanvisningarna ska man lossa det nedre gångjärnet och skruva in justerskruvarna, och sedan dra åt gångjärnet igen. Men det finns inga justerskruvar, de gängade hålen där de borde sitta gapar tomma.
Ringde och frågade supporten, och enligt dom ska jag istället dra åt karmen mot stommen, så att den inte längre är i lod, så att den ska dra med sig dörrbladet. Dom monterar inte ens justerskruvarna, för dom tycker inte att man ska använda dom. Innan jag ger mig på det och gör ännu mer åverkan på karmen än jag redan har gjort, skulle jag vilja ha input från någon med praktisk erfarenhet av liknande. Jag är totalt osugen på att justera karmen så den blir sned med bibehållen glipa.
Att på gammalt sätt knäcka till gångjärnen är enligt uppgift ett big no-no.
Tar en närbild av varje hörn
Jo precis, och vid bakstycket eller vad det heter, delen av karmen där gångjärnen sitter, fick jag helt enkelt acceptera att glipan mot dörrbladet är större uppe än nere. Bestämde att det viktiga är att dörren går lätt och hänger så att den inte öppnar eller stänger sig själv. Det lyckades och vid det här laget bryr jag mig inte om glipan.
Ok så om jag förstår er rätt, först skruvar man av hatten på gångjärnen, sen skruvar man loss insexskruven, & där under insexskruven finns något som man kan justera dörren i sidled med. Det är alltså inte insexskruven i sig som man justerar med ?
Jag ska undersöka lite senare ...
Jag ska undersöka lite senare ...
Produkter som diskuteras: "insexskruven"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Jo, det är insexskruven du justerar höjden med. Den ska du inte ta bort.människa skrev:
Är karmen snett/skevt monterad kan inte det kompenserar enbart genom gångjärnen. Då kan du få börja med karmskruv/karmhylsor. Och lutar hela karmen snett utåt i blir det mera arbete, då är karmen felaktigt monterad från början.människa skrev:
Gångjärnsjustering är för att justera i höjdled.
Produkter som diskuteras: "karmhylsor"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Karmen sitter helt i våg & i lod. Det är det som är så skumt. Jag har även testat att dra karmens stolpar så att de lutar lite, först åt en hållet, sen åt andra hållet.
Finns ju justerskruvar att köpa & sätta i gångjärnens plattor mot karmen som jag funderat lite på.
Finns ju justerskruvar att köpa & sätta i gångjärnens plattor mot karmen som jag funderat lite på.
Och den har inte hamnat lite diagonalt fel, dvs sidor sitter på olika djup, och sedan har sidokarmstyckena dragits fast mot väggregel så att hela karmen spänner?människa skrev:
Vad är det för fabrikat på dörren?