S snowjim skrev:
Vanligen monterar man dock ytterdörr ut mot verkligheten där det finns både vind och regn i regel. Det blir då lite komiskt när man läser garanti vilkoren från vissa tillverkare att man måste se till att ha ett extra tak över dörren!? Vad är det man köper egentligen? Innerdörr som man använder som ytterdörr?
Ja jag tror alla tillverkare har sådant i det finstilta.

MathiasS MathiasS skrev:
Ja jag tror alla tillverkare har sådant i det finstilta.
Nu börjar vi komma in på en annan tråd jag skapat, denna tråd var endast tänkt för reda ut hur långe de olika dörrarna verkligen håller.

Men ex Ekstrand använder någon form av behandling eller material som innebär att det inte blir känsligt för varken sol eller fukt. De kan därmed lämna 10 års garanti på målningen istället för 5 år och de kräver inte häller tak över dörren för att garantin ska gälla. Priset på deras dörrar är ca 10 000-15 000 kr up ifrån stormarkandens dörrar.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Hej,

I regel kostar en vanlig ytterdörr mellan 5000 och 20 000 kr på stormarknaderna. Gemensamt för dessa dörrar är att alla använder sig av behandlad spånskiva kallad HDF. HDF reagerar segare på fukt än vanlig spånskiva men även denna kommer ge med sig och expandera till slut. En dörr där spånskivan expanderat leder oftast till skador som inte går att reparera. Det är inte ovanligt att tillverkaren kräver extra tak över dörren för att garantin ska gälla.

Varför använder man spånskiva i en ytterdörr? Jo för att det klassas som dött material,d.v.s det rör sig inte som massivt gör, dessutom är det billigt.

[bild]

Det andra alternativet är dörrar utan spånskiva som då i regel kostar 25 000 och uppåt. En uppenbar fördel borde vara att dörrarna har mindre risk att dra på sig skador som inte går att reparera. Tillverkarna av dessa dörrar kräver generellt inte häller extra tak över dörrarna för att garantin ska gälla. Högt pris är dock ingen garanti för att dörren inte innehåller spånskiva.

Kan det vara så att 2-3 "billigare" dörrar representerar 1 "dyrare" dörr både i livslängd och pris?

Vad har du för erfarenhet av ytterdörrar? Hur länge har dina varat? Sitter de i utsatt läge?
Har tak över min ytterdörr vi bytte våran ytterdörr 2004 o den köpte vi för 3995kr på byggmax den torkar man av lite vid behov ..men den är helt okej fortfarande inga släpp på färgen..

• Vit ytterdörr med halvmånefönster ovanför en trätrall och under ett tak, flankerad av en vit garageport och stenvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.