5 689 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
Kondes/imma insida fönster
När jag renoverade mina gamla kopplade 2glas fönster så fick de med trasigt innerglas nytt energiglas.
vid dessa uppkommer fukt i nederkant på glaset. Inga andra förändringar jämfört andra fönster. De gamla rutorna var väldigt tunna (40-talsglas) nu är det 4mm och energiglas. När jag läser guider och med de byggkunskaper jag har så värkar detta underligt. Glaset på dessa borde ju vara varmare än de gamla och ge mindre risk för kondens än de gamla. Om vi har hög luftfuktighet inne så borde ju imman uppstå än mer på de gamla glasen. Alla fönster är tätade enl. konstens regler omkittade och målade.
Vi har öppnat upp i huset/tagit bort mellandörr mfl. och gjort en mer öppen lösning i hallen nere. Detta ökar ju luftens rörlighet vilket borde hjälpa. I sovrummet är det hur tydligt som helst. Sämsta läget är balkongdörrens rutor där inre glaset ej är omkittade. pga tidsbrist innan vintern. Där finns ingen imma men ovan elementet är det på fönstret med det nya glaset, fönstret längst bort från dörren har varken nytt energiglas eller imma. I hallen där uppe är det värst. Detta dessutom är precis ovan trappen där luftgenomströmmningen är som bäst.
På vintrarna förut har frånluft och tillluftsventilering varit stängda nu får jag öppna dessa istället. Vilket blir ett bakslag energimässigt sett. Vi har 19-20gr inne. Det kanske minskar med en grads ökad värme men då kostar det mer pellets. Blir ju tveksam på hur jag skall gå vidare framöver då tanken var att byta alla inre glasen till energiglas. Att byta till "moderna plastfönster är uteslutet, kvarstår alt modernare diton i liknande utförande.
Men det är en svår kostnad att räkna hem på en årsförbrukning av pellets på idag strax över 12000kr det skulle ta minst 10 år att spara in kostnaden för nya fönster.
Hur som helst vad kommer sig detta med imman?
vid dessa uppkommer fukt i nederkant på glaset. Inga andra förändringar jämfört andra fönster. De gamla rutorna var väldigt tunna (40-talsglas) nu är det 4mm och energiglas. När jag läser guider och med de byggkunskaper jag har så värkar detta underligt. Glaset på dessa borde ju vara varmare än de gamla och ge mindre risk för kondens än de gamla. Om vi har hög luftfuktighet inne så borde ju imman uppstå än mer på de gamla glasen. Alla fönster är tätade enl. konstens regler omkittade och målade.
Vi har öppnat upp i huset/tagit bort mellandörr mfl. och gjort en mer öppen lösning i hallen nere. Detta ökar ju luftens rörlighet vilket borde hjälpa. I sovrummet är det hur tydligt som helst. Sämsta läget är balkongdörrens rutor där inre glaset ej är omkittade. pga tidsbrist innan vintern. Där finns ingen imma men ovan elementet är det på fönstret med det nya glaset, fönstret längst bort från dörren har varken nytt energiglas eller imma. I hallen där uppe är det värst. Detta dessutom är precis ovan trappen där luftgenomströmmningen är som bäst.
På vintrarna förut har frånluft och tillluftsventilering varit stängda nu får jag öppna dessa istället. Vilket blir ett bakslag energimässigt sett. Vi har 19-20gr inne. Det kanske minskar med en grads ökad värme men då kostar det mer pellets. Blir ju tveksam på hur jag skall gå vidare framöver då tanken var att byta alla inre glasen till energiglas. Att byta till "moderna plastfönster är uteslutet, kvarstår alt modernare diton i liknande utförande.
Men det är en svår kostnad att räkna hem på en årsförbrukning av pellets på idag strax över 12000kr det skulle ta minst 10 år att spara in kostnaden för nya fönster.
Hur som helst vad kommer sig detta med imman?
Jag känner så väl igen fenomenet då vi också har 2-glas fönster med liknande problem vid snabba temperaturfall, som igår när temperaturen på 10 timmar föll från +3° till -12°.
Luftfuktigheten denna regniga vinter har ju varit extrem. Såväl inom- som utomhus. När sedan temperaturen faller hastigt så klarar våra gamla fönster inte den temperaturdifferens som uppstår och den kvarvarande höga luftfuktigheten inne, som ännu inte hunnits ventileras bort. Resultatet blir kondens på insidan.
Höjd temperatur hjälper inte helt för att bli av med problemet, utan det krävs bättre ventilation.
Och att ventilera in mer kall luft kräver mer energi för att värma upp luften till önskad temperatur.
Möjligen skulle en avfuktare kunna vara ett alternativ. men i boendemiljön behöver vi ju också friskluft.
Luftfuktigheten denna regniga vinter har ju varit extrem. Såväl inom- som utomhus. När sedan temperaturen faller hastigt så klarar våra gamla fönster inte den temperaturdifferens som uppstår och den kvarvarande höga luftfuktigheten inne, som ännu inte hunnits ventileras bort. Resultatet blir kondens på insidan.
Höjd temperatur hjälper inte helt för att bli av med problemet, utan det krävs bättre ventilation.
Och att ventilera in mer kall luft kräver mer energi för att värma upp luften till önskad temperatur.
Möjligen skulle en avfuktare kunna vara ett alternativ. men i boendemiljön behöver vi ju också friskluft.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Har själv problem med att det bli kondens nertill när tempel sjunker.
Faktiskt om det låter konstigt men jag har märkt att sänker jag tilluften lite (har mekanisk ventilation) så blir det bättre.
En teori varför vi har det också är att våra fönster är placerade lite för långt ute just nu eftersom vi tänkt göra ett fasadbyte och fasad skiva som skulle göra väggen kommer längre ut då och då blir fönstrena bättre placerade
Faktiskt om det låter konstigt men jag har märkt att sänker jag tilluften lite (har mekanisk ventilation) så blir det bättre.
En teori varför vi har det också är att våra fönster är placerade lite för långt ute just nu eftersom vi tänkt göra ett fasadbyte och fasad skiva som skulle göra väggen kommer längre ut då och då blir fönstrena bättre placerade
Var o pillade på termostaten på elementet i hallen. Det hade kärvat till sig. Nu är det lite mer värme på det elementet. Dock är det fortfarande lite fukt längst ner på fönstret. Tycker det är underligt att det blir så på dessa fönster med energiglas och inte på de som fortfarande har gamla glasen. Ska även säga att det har kärvat i dessa termostater förut utan att det har blivit kondens på detta sätt. Sovrummet funkar termostaten perfekt, och fenomenet kvarstår även då dörrar står öppna, jag upplever det dessutom som att vi har en relativt låg luftfuktighet, har kört med avfuktare av andra anledningar förut, mkt tvätt tex. Det är dock sällan vi hänger tvätt inne, Mendez händer.
Fundering, luftspalten mellan glasen torde bli kallare då det är ett energiglas innerst, vilket i sin tur leder till att kondenspunkten borde bli flyttad innåt. Vad gäller dessa fönster kontra nya träfönster så är skillnaden mkt liten så själva träkonstruktionen gör ytterst liten skillnad, håller men tätningslisterna fräscha så är designa problem, men det måste de ju även vara på nya träfönster, även om de sitter fast annorlunda. För övrigt är det ju egentligen beslagen som skiljer dem åt,om det inte sitter kassettglas i dem.
men med detta problem så föds åter igen tanken om att sätta kassetter i dem istället (inte glaset), vilket borde vara ett betydligt mkt. bättre alternativ ang kondenssituationen. Ska man kosta på det ytterligare så är det nya glas i det yttre glaset dessutom. Då ökar dock kostnaden och ligger i paritet med liknande nya i trä. Det man vinner är att man har trä som har en bättre kvalitet rent generellt sett i de gamla fönstrens, men i de nya får man bättre beslag och förhöjd säkerhet. Detta tål att funderas över ordentligt. Jag har tyvärr inte ett träd med sedelblad på.
Fundering, luftspalten mellan glasen torde bli kallare då det är ett energiglas innerst, vilket i sin tur leder till att kondenspunkten borde bli flyttad innåt. Vad gäller dessa fönster kontra nya träfönster så är skillnaden mkt liten så själva träkonstruktionen gör ytterst liten skillnad, håller men tätningslisterna fräscha så är designa problem, men det måste de ju även vara på nya träfönster, även om de sitter fast annorlunda. För övrigt är det ju egentligen beslagen som skiljer dem åt,om det inte sitter kassettglas i dem.
men med detta problem så föds åter igen tanken om att sätta kassetter i dem istället (inte glaset), vilket borde vara ett betydligt mkt. bättre alternativ ang kondenssituationen. Ska man kosta på det ytterligare så är det nya glas i det yttre glaset dessutom. Då ökar dock kostnaden och ligger i paritet med liknande nya i trä. Det man vinner är att man har trä som har en bättre kvalitet rent generellt sett i de gamla fönstrens, men i de nya får man bättre beslag och förhöjd säkerhet. Detta tål att funderas över ordentligt. Jag har tyvärr inte ett träd med sedelblad på.
Håller med om att det låter märkligt. Att endast de fönster med nya energiglas får kondens och inte de gamla. Med energiglas ska ju förlusterna bli mindre, och t ex ge mindre kallras. Men om det är kondens så indikerar det ju att de nya fönsterglasen de facto är kallare än de gamla?! Vilket snarast pekar på att de är sämre än de gamla!?
Är det glas med ett spärrande/lågemissionsskikt på ena sidan av glaset? Kan glaset/spärr-/reflexskiktet vara vänt åt fel håll? Min tanke är om skiktet sitter på insidan av glaset, och gör sitt jobb effektivt, så att själva glaset inte värms upp => kondens. Om skiktet istället sitter på innerrutans utsida så går värmen ToR genom glaset som därmed värms upp lite mer => ingen kondens.
Jag är väldigt nyfiken då jag själv funderar på att byta innerrutan på några av mina gamla kopplade tvåglasfönster. Just för att minska lite på både energiåtgången och kallraset. (Rent ekonomiskt kommer jag att ha hunnit gå i graven innan investeringen har betalat igen sig dock...)
Är det glas med ett spärrande/lågemissionsskikt på ena sidan av glaset? Kan glaset/spärr-/reflexskiktet vara vänt åt fel håll? Min tanke är om skiktet sitter på insidan av glaset, och gör sitt jobb effektivt, så att själva glaset inte värms upp => kondens. Om skiktet istället sitter på innerrutans utsida så går värmen ToR genom glaset som därmed värms upp lite mer => ingen kondens.
Jag är väldigt nyfiken då jag själv funderar på att byta innerrutan på några av mina gamla kopplade tvåglasfönster. Just för att minska lite på både energiåtgången och kallraset. (Rent ekonomiskt kommer jag att ha hunnit gå i graven innan investeringen har betalat igen sig dock...)
Kan det inte vara så att det nya glaset inte släpper genom lika mycket som de gamla. Nytt glas och kitt håller ju kvar fuktig inomhusluft betydligt bättre än gamla glas med bristfälligt kitt
Det är ju så att alla fönster är omkittade. Skillnaden är i så fall att de nya glasen är satta med silikon (mot insidan) kitt utåt av glasmästaren. Ska kolla om jag silikonade det i sovrummet med gamla glaset.
Är det inte hur väl glaset reflekterar värmestrålning som skiljer energiglaset från vanligt glas? Om en mindre mängd värmestrålning från rummet absorberas av glaset eftersom den i stället reflekteras verkar det logiskt att glaset blir kallare. Med samma uppbyggnad av fönstret har jag svårt att se hur värmetransporten genom konduktion skulle kunna påverkas av en beläggning på glaset. Värmetransporten genom radiation däremot.
Använd aldrig silikon på/i närheten av målade ytor. Kan bli problem med målningen. Kör med en latex/akryl iställetVirgata skrev:
Alltid spännande att lyfta en gammal tråd 
Är nu själv i färd med att sätt LE-glas och skulle vilja höra med inblandade om det blivit ngn förbättring med tiden gällande kondensen?
Har ni bara accepterat situationen?
Hur avhjälpte ni problemet och har det blivit ngn besparing Kwh efter installation med rådande energipriser?
Är orolig över att glaset kommer att uppfattas som grimmigt/grått mtp beläggningen. Se länk https://images.app.goo.gl/fAXzJ1GbWJuG25c87
Ngt som man tänker på? Kanske bara i början?
Är nu själv i färd med att sätt LE-glas och skulle vilja höra med inblandade om det blivit ngn förbättring med tiden gällande kondensen?
Har ni bara accepterat situationen?
Hur avhjälpte ni problemet och har det blivit ngn besparing Kwh efter installation med rådande energipriser?
Är orolig över att glaset kommer att uppfattas som grimmigt/grått mtp beläggningen. Se länk https://images.app.goo.gl/fAXzJ1GbWJuG25c87
Ngt som man tänker på? Kanske bara i början?
Ja, samma förutsättningar som innan bytet dvs inte ändrat ventilation eller värmesystem. Men på båda platserna jag bytte glas i höstas så blir det imma på insidan. Måste ju vara pga att dom är tätare nu?
Efter vårt byte har kallraset minskat drastiskt och upplever att kondensen även den minskat. I vårt fall så var det klimatet som var anledningen till bytet och gällande kondensen så upplever jag att efter ngn morgontimme så har kondensen försvunnit medan innan bytet så kunde det kondens/imma dröja kvar innanför de kopplade bågarna hela dagen.D Daniel__s skrev:
Gällande eventuell energibesparing så tror jag inte det är ett projekt som betalar sig. Oavsett om det utförs av firma eller av husägaren själv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
