4 478 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Fuktskada vid badrumsfönster
Det sitter ett bleck längs med hela sidan endast några få cm ovanför så det behövs inger annat överbleck, det lite längre underblecket ska inte påverka negativt.S sinuslinus skrev:Foderlösningen som ligger utanpå panelen, bristen av överbleck, underbleck brukar man göra samma bredd som karmen inte samma bredd som fodret.
På insidan borde drevningen vara fogad eller tätad på annat sätt, speciellt när det är ett badrum. Mdf-smygar i ett badrum är inte att rekommendera (på förekommen anledning).
Att använda mdf-smygar i våtrum är kanske inte det bästa valet med trots det förekommer det, jag tycker det ser ut som mdf som sugit upp fukt och skadats och behöver bytas ut.
Med det sagt så kan det till trots finnas problem.men det ser normalt ut för ett äldre hus.
Förmodligen räcker det med ett överbleck så att det inte längre rinner ner vatten. Jag vill dock åtgärda det ordentligt och göra rätt med fönsterbleck som är tillräckligt breda. Som det är nu rinner det vatten in bakom fönsterfodret även från fönsterblecket.Oldboy skrev:
Tycker det ser helt normalt ut för ett äldre hus, dvs vad man kan förvänta sig.
Problemet ligger vad det verkar i att vatten kommer in ovanför fönstret och rinner ner längs sidan. Allt som behövs är förmodligen ett väl fungerande överbleck. Det ser ut att vara lätt att få till då det tycks vara ngn form av liggande bräda strax utanför fasaden i ovankant.
Allt annat är då oväsentligt.
Håller med om att mdf är ett synnerligen olämpligt mtrl att använda som fönsterfoder och fönsterbrädor, inte bara i badrum utan alltid. Just för att det blir förstört efter två droppar vatten. Å andra sidan, i just det här fallet, där vatten omärkligt tränger in utifrån var det bra på sitt sätt för det gjorde att läckaget upptäcktes i tid utan att förstöra stommen (troligtvis).
Du har helt rätt med MDF, tack vare det så kunde man notera läckan och åtgärda det.
Gällande omfattning på skadan så får vi se lite, det är rätt så blött invändigt och man får riva ner fodret på utsidan och försöka se omfattning.
Så som du resonerar gjorde förmodligen de som monterade dit fönstret.F fixarpelle skrev:Det sitter ett bleck längs med hela sidan endast några få cm ovanför så det behövs inger annat överbleck, det lite längre underblecket ska inte påverka negativt.
Att använda mdf-smygar i våtrum är kanske inte det bästa valet med trots det förekommer det, jag tycker det ser ut som mdf som sugit upp fukt och skadats och behöver bytas ut.
Med det sagt så kan det till trots finnas problem.men det ser normalt ut för ett äldre hus.
Tyvärr räcker inte det där bläcket och när det regnar ordentligt som det har gjort i några dagar så läcker vattnet ändå in.
Nåväl, det får göras om och göras rätt.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Jag kan då inte se något bleck ovanför, bara trä och ett insektsnät.F fixarpelle skrev:Det sitter ett bleck längs med hela sidan endast några få cm ovanför så det behövs inger annat överbleck, det lite längre underblecket ska inte påverka negativt.
Uppenbarligen funkar inte konstruktionen så varför försvara den?
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer
Sitter nu vid datorn och kan se bilderna bättre och du har rätt att det inte sitter något bleck över utan att det är en träkonstruktion.S sinuslinus skrev:
Anledningen till att använda överbleck är för att leda bort vatten som rinner längs fasaden så det inte kan rinna in bakom foder.
Det framgår i bild att vatten droppar från brädan så vattnet verkar ledas bort och inte rinna rinna in bakom det övre fodret.
Däremot hade det inte skadat med ett bleck, droppnäsa eller större överhäng längs hela fasaden som håller vatten borta även när det blåser då den konstruktionen skulle kunna vara tveksam men det är inte lätt att bedöma konstruktionen utifrån en bild, jag utgår ifrån att är ett äldre hus.
Nu har du varit i kontakt med snickare som kan bedöma konstruktion och åtgärda.O owaysis skrev:Förmodligen räcker det med ett överbleck så att det inte längre rinner ner vatten. Jag vill dock åtgärda det ordentligt och göra rätt med fönsterbleck som är tillräckligt breda. Som det är nu rinner det vatten in bakom fönsterfodret även från fönsterblecket.
Du har helt rätt med MDF, tack vare det så kunde man notera läckan och åtgärda det.
Gällande omfattning på skadan så får vi se lite, det är rätt så blött invändigt och man får riva ner fodret på utsidan och försöka se omfattning.
Inträngande vatten (kapillärvandring) måste man riva och utreda var det kommer ifrån då det kan bero på många orsaker.
Som ett exempel har jag sett liknande som berodde på bristfällig drevning som orakat kondens vid kyla som sugits upp i mdf.
Hur rinner det in vatten från förnsterblecken? Saknas uppvik eller finns det felaktigheter som inte framgår i bild?
Fönsterblecken syns tyvärr inte i bilden där sidofoder är borta.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden