La märke idag att det ser ut såhär vid ena badrumsfönstret, det känns lite fuktigt allra längst in.
Det finns inga vattenrör i närheten och duschen står långt bort. Det blir alltså inte blött inifrån mer än att det blir fuktigt i badrummet när man duschar.
kan det komma utifrån? Hur bör man gå tillväga för att undersöka, ska man ta bort fodret?
Det finns inga vattenrör i närheten och duschen står långt bort. Det blir alltså inte blött inifrån mer än att det blir fuktigt i badrummet när man duschar.
kan det komma utifrån? Hur bör man gå tillväga för att undersöka, ska man ta bort fodret?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Då kommer det utifrån.O owaysis skrev:
Som nämndes tidigare så om det är en sida där det relativt ofta blåser mot (=>mer eller mindre horisontellt regn) så trycks sannolikt vatten in genom fasaden av blåsten. Mest troligt ganska nära, men ibland kan det vara långt borta från stället som blir skadat. Vattnet kan i princip läcka in varsomhelst och sedan rinna innanför fasaden nerför, och sidledes längs med reglar.
Mest troligt är någonstans längs den sidan av fönstret. Kan också vara i ovankant.
Ja.O owaysis skrev:
Som tidigare föreslagits, ta loss fodret på insidan, (som ju ändå måste bytas), så kanske det går att se/känna var det är fuktigt. Nästa steg är fodret på utsidan, där kommer det med största sannolikhet visa sig var det är fuktigt och var fukten kommer ifrån.
Om det inte redan är gjort så börja med att öppna fönstret och undersök det nedre hörnet av fönsterkarmen. Onödigt att riva foder och grejor om det är ngt internt problem i själva fönsterkonstruktionen. Iaf nu mitt i vintern...
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej,
Tack för alla svar! jag rev ner fönstersmygarna och och det visade sig vara rätt så ordentligt fuktigt där.
All drev var fuktigt runtom fönstret och jag tror faktiskt problemet ligger i att det inte verkar finnas något överbleck på fönstret. Fönsterfodret sitter dessutom utanpå toppläkten vilket gör att allt vatten kan rinna in bakom.
Har någon ett bra tips på hur man kan lösa det själv?
Tack för alla svar! jag rev ner fönstersmygarna och och det visade sig vara rätt så ordentligt fuktigt där.
All drev var fuktigt runtom fönstret och jag tror faktiskt problemet ligger i att det inte verkar finnas något överbleck på fönstret. Fönsterfodret sitter dessutom utanpå toppläkten vilket gör att allt vatten kan rinna in bakom.
Har någon ett bra tips på hur man kan lösa det själv?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Borde det inte sitta en plåtbleck ovan fönstret? Överfallet från taket eller vad det är räcker nog inte..
Hej,S sinuslinus skrev:
Vad exakt är det som inte ser bra ut? Vill veta vad som behöver korrigeras.
Monteringen är nog från år 2000, huset målades om för något år sen. Vi köpte huset i februari.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 010 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 010 inlägg
Foderlösningen som ligger utanpå panelen, bristen av överbleck, underbleck brukar man göra samma bredd som karmen inte samma bredd som fodret.
På insidan borde drevningen vara fogad eller tätad på annat sätt, speciellt när det är ett badrum. Mdf-smygar i ett badrum är inte att rekommendera (på förekommen anledning).
De där hängande vattendropparna ovan fönstret finns de bara i det området eller även på resten av väggen ? Om de bara är där fönstret är så beror det nog på fuktig luft från ventilen som kondenseras på de kalla ytorna.
Om det är så gammalt så finns det inget att hämta där antar jag.
Men det där måste väl ha hänt även de tidigare ägarna.
På insidan borde drevningen vara fogad eller tätad på annat sätt, speciellt när det är ett badrum. Mdf-smygar i ett badrum är inte att rekommendera (på förekommen anledning).
De där hängande vattendropparna ovan fönstret finns de bara i det området eller även på resten av väggen ? Om de bara är där fönstret är så beror det nog på fuktig luft från ventilen som kondenseras på de kalla ytorna.
Jag förstår, tack för ett bra svar.S sinuslinus skrev:Foderlösningen som ligger utanpå panelen, bristen av överbleck, underbleck brukar man göra samma bredd som karmen inte samma bredd som fodret.
Jag tog kontakt med en byggfirma som var här och kikade på det nyss.
De ska komma förbi imorgon och göra iordning det, de kommer montera ett överbleck som inte låter vattnet rinna ner på fönstret. Byta ut fodret som är fuktskadat, montera ett nytt fönsterbleck som inte är så brett, förlänga fodret och snygga till det.
Förhoppningsvis blir det bra! Sedan får vi se hur pass fuktigt det är inne i väggen när de börjar riva men det får visa sig.
Tycker det ser helt normalt ut för ett äldre hus, dvs vad man kan förvänta sig.
Problemet ligger vad det verkar i att vatten kommer in ovanför fönstret och rinner ner längs sidan. Allt som behövs är förmodligen ett väl fungerande överbleck. Det ser ut att vara lätt att få till då det tycks vara ngn form av liggande bräda strax utanför fasaden i ovankant.
Allt annat är då oväsentligt.
Håller med om att mdf är ett synnerligen olämpligt mtrl att använda som fönsterfoder och fönsterbrädor, inte bara i badrum utan alltid. Just för att det blir förstört efter två droppar vatten. Å andra sidan, i just det här fallet, där vatten omärkligt tränger in utifrån var det bra på sitt sätt för det gjorde att läckaget upptäcktes i tid utan att förstöra stommen (troligtvis).
Problemet ligger vad det verkar i att vatten kommer in ovanför fönstret och rinner ner längs sidan. Allt som behövs är förmodligen ett väl fungerande överbleck. Det ser ut att vara lätt att få till då det tycks vara ngn form av liggande bräda strax utanför fasaden i ovankant.
Allt annat är då oväsentligt.
Håller med om att mdf är ett synnerligen olämpligt mtrl att använda som fönsterfoder och fönsterbrädor, inte bara i badrum utan alltid. Just för att det blir förstört efter två droppar vatten. Å andra sidan, i just det här fallet, där vatten omärkligt tränger in utifrån var det bra på sitt sätt för det gjorde att läckaget upptäcktes i tid utan att förstöra stommen (troligtvis).