Hej. Har planer att byta fönster på mitt hus, 8 stycken. Eller 6 stycken och två dubbla. Huset är enplansvilla
Fick muntligt pris på ca 100 tusen ,60 t för fönster och 40 arbete.
Är det rimligt pris?
Fick muntligt pris på ca 100 tusen ,60 t för fönster och 40 arbete.
Är det rimligt pris?
Kan inget om att byta fönster eller att vara hantverkare. Tänkte bara dela med mig om hur det gick för mig.
Vi skulle byta 5 fönster, 2 på första våningen, 2 på andra och sen ett takfönster. Detta tog två hantverkare 2 dagar, då fick vi även nya fönsterbleck. Total tid 32h (6,4h per fönster)
(Igen ingen hantverkare) Vi överdriver och säger att dina fönster tar lika lång tid som mina att byta. 8x6,4=51h. Tar vi arbetskostnaden/arbetstid får vi 780kr/h.
Hoppas det hjälper dig.
Vi skulle byta 5 fönster, 2 på första våningen, 2 på andra och sen ett takfönster. Detta tog två hantverkare 2 dagar, då fick vi även nya fönsterbleck. Total tid 32h (6,4h per fönster)
(Igen ingen hantverkare) Vi överdriver och säger att dina fönster tar lika lång tid som mina att byta. 8x6,4=51h. Tar vi arbetskostnaden/arbetstid får vi 780kr/h.
Hoppas det hjälper dig.
Hos mig byttes 24 fönster och fyra altandörrar på tre dagar av två man. De avslutade tidigt varje arbetsdag. Så mindre än två mantimmar per fönster. Listning ingick samt några nya bleck. Detta var fast pris så de jobbade kanske extra snabbt då.
40 000 låter högt.
40 000 låter högt.
Tycker också att 40 000 låter som högt. Alla fönstren är lätt tillgängligaP Pin skrev:
Tror 3h per fönster är rimligt (enligt google). Så 3hx8 fönster = 24h = 40000kr/24h= 1666kr/h är ganska saftigt.
Sen om vi vänder på det.
Låt säga en normal snickare (google igen) har 400kr/h och även denna killen lämnar offert med det priset. Då har han räknat ut att sätta upp 8st fönster på 100 timmar. Många fikabröd på Ahlsell för att få ihop det
Sen om vi vänder på det.
Låt säga en normal snickare (google igen) har 400kr/h och även denna killen lämnar offert med det priset. Då har han räknat ut att sätta upp 8st fönster på 100 timmar. Många fikabröd på Ahlsell för att få ihop det
MaxHugo skrev:Tror 3h per fönster är rimligt (enligt google). Så 3hx8 fönster = 24h = 40000kr/24h= 1666kr/h är ganska saftigt.
Sen om vi vänder på det.
Låt säga en normal snickare (google igen) har 400kr/h och även denna killen lämnar offert med det priset. Då har han räknat ut att sätta upp 8st fönster på 100 timmar. Många fikabröd på Ahlsell för att få ihop det![]()
För det första så är det 10 år sedan du fick en snickare för 400 kr. Nu är väl säkert standardpriset mellan 550-650 kr /h sedan är riktmärket 3 timmar väldigt optimala förutsättningar. Typ hyresrätt och en snabbsnickare med fogspruta. Absolut inte tegel och blåbetong. Där får man räkna med säkert 5 h /enhet plus mer om det är något special. Plåtslagare tillkommer osv.MaxHugo skrev:Tror 3h per fönster är rimligt (enligt google). Så 3hx8 fönster = 24h = 40000kr/24h= 1666kr/h är ganska saftigt.
Sen om vi vänder på det.
Låt säga en normal snickare (google igen) har 400kr/h och även denna killen lämnar offert med det priset. Då har han räknat ut att sätta upp 8st fönster på 100 timmar. Många fikabröd på Ahlsell för att få ihop det![]()
Produkter som diskuteras: "fogspruta"
Fogsprutor
Fogsprutor är verktyg som används för att applicera fogmassa, oftast i form av silikon eller akryl, vid tätning och limning i byggnadskonstruktioner och hantverksprojekt. De är essentiella för att uppnå en jämn och kontrollerad applicering
Läs mer
Hos mig i villa två våningar tegel och betong tog det två mantimmar per fönster. Ingen fogspruta.E epw skrev:För det första så är det 10 år sedan du fick en snickare för 400 kr. Nu är väl säkert standardpriset mellan 550-650 kr /h sedan är riktmärket 3 timmar väldigt optimala förutsättningar. Typ hyresrätt och en snabbsnickare med fogspruta. Absolut inte tegel och blåbetong. Där får man räkna med säkert 5 h /enhet plus mer om det är något special. Plåtslagare tillkommer osv.
Vad är det som beror på material i väggen och som kan bli special? De nya fönstren har ju samma storlek som de gamla och sätts i befintliga hål i väggen.
Pratar vi tot 2 timmar per fönster ink resa, etablering, inköp av matrial, rivning, montering, avetablering och deponi?P Pin skrev:
Tror inte dom behöver ta bilen mellan fönsterna...E epw skrev:
Får känslan att du jobbar med detta eller något likvärdigt. Min erfarenhet på detta forumet säger mig att jag ska hitta ett annat ämna att diskutera på forumet.
Tack för mig-
Alltså, i dagsläget skulle montering kosta högst 30 t.E epw skrev:För det första så är det 10 år sedan du fick en snickare för 400 kr. Nu är väl säkert standardpriset mellan 550-650 kr /h sedan är riktmärket 3 timmar väldigt optimala förutsättningar. Typ hyresrätt och en snabbsnickare med fogspruta. Absolut inte tegel och blåbetong. Där får man räkna med säkert 5 h /enhet plus mer om det är något special. Plåtslagare tillkommer osv.