Byggahus.se
Hejsan, har hus från 80-talet. Sitter gamla spaltventiler på tilluftsöppningen som jag vill ta bort och byta innan jag målar om fönstrena. Vet nån hur man får bort dessa? De flesta sitter med skruv men 6 stycken sitter nån sorts nit? Nån som vet bästa sätt att få bort dessa? Sitter hårt om man försöker bända upp de.
 
  • Vitt tak med en LED-ljuslist ovanför ett fönster, spackel syns vid installationen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterkarm med delvis avskalad färg och spackel, synlig skruv och spegelreflektion i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallfäste på vit vägg ovanför list, skruvat i slitet, målat trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallrör fäst mot vägg med stödplatta och skruv, nedsolkad yta, spår av slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack Stefan, ja du har rätt. Det är en blindventil, har försökt att bända. Är inte rädd om själva ventilen men fönstret tar skada när jag bänder. Ska se om jag kan skydda de med ett mellanlägg på nåt sätt.
 
Jag använde en mindre kofot under hela spaltventilen, tror det räckte med Bahco WBMF190. Annars använde jag modellen större, minns inte riktigt.

Men visst, lite försiktig behöver man vara så man inte trycker in trät i fönstret med kofoten.

Spikarna är räfflade (om det heter så?) Dvs har små gängor typ. Därför de sitter rätt bra..
 
  • Gilla
Willy771
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.