35 645 läst ·
11 svar
36k läst
11 svar
Altandörren går varken att låsa eller att öppna(Fix MADE IN SWEDEN 1046F)
Jag märkte att jag ej kunde öppna min dörr i helgen.
Handtaget går hela vägen ner men när man drar upp handtaget för att öppna så saknas det ca 10% innan den är helt uppe.
Piggen högst upp åker inte in helt i öppet läget. Det är en bit som sticker ut och det är den som tar emot när man ska öppna dörren. fastnar såhär(bifogar bild):
När man låser dörren så faller den ut som den ska. Bifogar bild:
Den mittersta kroken/piggen faller inte ut alls när man ska låsa dörren. Den håller sig inne oavsett hur man gör med handtaget. Försökt smörja men inget händer.
Pillade med en liten spik så fick man ut kroken/piggen. Bifogar bild
Om man drar ut piggen/kroken med spiken och sedan drar upp handtaget(öppet läge) så åker kroken/piggen in sig.(Den åker inte ut om man inte drar ut den med hjälp av spiken)
Piggen längst ner är stum. Får inte ut den alls
Dörren är en FIX MADE IN SWEDEN 1046F 06
Varken försäkringsbolaget eller bostadsföreningen vill hjälpa en. Mitt eget ansvar att underhålla dörren invändigt tydligen.
Låssmeden vill ta ca 4500kr för att fixa hjälpen. Kunde bli mer. Han trodde det va spanjoletten.
Nu till min fråga
Är det spanjoletten som givit upp?
Svårt att byta själv?
Kan man beställa varorna som privatperson?
Har ingen lust att betala ~5000kr
Handtaget går hela vägen ner men när man drar upp handtaget för att öppna så saknas det ca 10% innan den är helt uppe.
Piggen högst upp åker inte in helt i öppet läget. Det är en bit som sticker ut och det är den som tar emot när man ska öppna dörren. fastnar såhär(bifogar bild):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När man låser dörren så faller den ut som den ska. Bifogar bild:
Logga in
Skapa konto
Den mittersta kroken/piggen faller inte ut alls när man ska låsa dörren. Den håller sig inne oavsett hur man gör med handtaget. Försökt smörja men inget händer.
Pillade med en liten spik så fick man ut kroken/piggen. Bifogar bild
Logga in
Skapa konto
Om man drar ut piggen/kroken med spiken och sedan drar upp handtaget(öppet läge) så åker kroken/piggen in sig.(Den åker inte ut om man inte drar ut den med hjälp av spiken)
Piggen längst ner är stum. Får inte ut den alls
Logga in
Skapa konto
Dörren är en FIX MADE IN SWEDEN 1046F 06
Logga in
Skapa konto
Varken försäkringsbolaget eller bostadsföreningen vill hjälpa en. Mitt eget ansvar att underhålla dörren invändigt tydligen.
Låssmeden vill ta ca 4500kr för att fixa hjälpen. Kunde bli mer. Han trodde det va spanjoletten.
Nu till min fråga
Är det spanjoletten som givit upp?
Svårt att byta själv?
Kan man beställa varorna som privatperson?
Har ingen lust att betala ~5000kr
Din spanjolett har gett upp.
Måtta den och beställ en ny.
Fyll i detta formulär med samtliga mått.
http://www.assaoem.se/Other/ASSAOEM...rderblankett-Spanjolett_ASSA OEM Goteborg.pdf
http://www.assaoem.se/PageFiles/871728/Orderblankett-Spanjolett-ASSA-OEM-Göteborg.pdf
Den Spanjoletten du hade ser ut som en Fix 1046F210 vilket innebär en att den har låshus samt bromsöverföring i ovankant 2st kilkolvar samt 1st hakkolv, kallas ASSA S4151 i nyare beställningsformulären.
Ibland är det lättare att skruva bort spanjoletten helt när du ska måtta den så alla mått blir rätt.
Det vanligaste måttet för den understa och den övre kolven är 125mm från kanten, i underkanten är spanjoletten brytbar vilket i vissa installationer kan påverka måttet.
Beställningen kan du sedan göra hos en låssmed, byggvaruhus eller järnhandel, tänk på att du kan beställa så den levereras direkt hem till dig.
Om det är något med måttagningen som du undrar över så är det bara att fråga.
Om det är lätt att byta spanjoletten själv eller inte beror på om du kan skruva loss handtaget eller ej, sitter handtaget med envägsskruv så blir det lite knepigare.
Om du kan lossa handtaget på insidan så är det endast att lossa samtliga skruvar i stolpen och dra loss spanjoletten, den ska släppa lätt, jag brukar börja längst ner och sedan gå uppåt och sen lirka loss överföringen lite försiktigt.
Jag tycker 5000kr låter väl tilltaget för detta jobbet.
En måttbeställd spanjolett borde ligga strax under 2000kr resten är arbete.
Kontrollera även dina mått mot en spanjoflex för ibland är dom hyfsat lika och du kan ändra urfräsningen samt komplettera med bleck för nya kolvar så de passar, detta får låssmeder göra varje sommar när spanjoletter brukar lägga av och fix har semesterstängt och leveranstiderna är enormt långa så beställ i tid, vänta inte till sommaren.
Måtta den och beställ en ny.
Fyll i detta formulär med samtliga mått.
http://www.assaoem.se/Other/ASSAOEM...rderblankett-Spanjolett_ASSA OEM Goteborg.pdf
http://www.assaoem.se/PageFiles/871728/Orderblankett-Spanjolett-ASSA-OEM-Göteborg.pdf
Den Spanjoletten du hade ser ut som en Fix 1046F210 vilket innebär en att den har låshus samt bromsöverföring i ovankant 2st kilkolvar samt 1st hakkolv, kallas ASSA S4151 i nyare beställningsformulären.
Ibland är det lättare att skruva bort spanjoletten helt när du ska måtta den så alla mått blir rätt.
Det vanligaste måttet för den understa och den övre kolven är 125mm från kanten, i underkanten är spanjoletten brytbar vilket i vissa installationer kan påverka måttet.
Beställningen kan du sedan göra hos en låssmed, byggvaruhus eller järnhandel, tänk på att du kan beställa så den levereras direkt hem till dig.
Om det är något med måttagningen som du undrar över så är det bara att fråga.
Om det är lätt att byta spanjoletten själv eller inte beror på om du kan skruva loss handtaget eller ej, sitter handtaget med envägsskruv så blir det lite knepigare.
Om du kan lossa handtaget på insidan så är det endast att lossa samtliga skruvar i stolpen och dra loss spanjoletten, den ska släppa lätt, jag brukar börja längst ner och sedan gå uppåt och sen lirka loss överföringen lite försiktigt.
Jag tycker 5000kr låter väl tilltaget för detta jobbet.
En måttbeställd spanjolett borde ligga strax under 2000kr resten är arbete.
Kontrollera även dina mått mot en spanjoflex för ibland är dom hyfsat lika och du kan ändra urfräsningen samt komplettera med bleck för nya kolvar så de passar, detta får låssmeder göra varje sommar när spanjoletter brukar lägga av och fix har semesterstängt och leveranstiderna är enormt långa så beställ i tid, vänta inte till sommaren.
Lånar tråden lite...jag har också problem med min altandörr. Märkte precis att den kom en massa luft nere vid dörren, och upptäckte då att piggen längst ner är stum (se champion's näst sista bild). Piggen längst upp samt kroken i mitten funkar som de ska. Hur kan jag fixa den?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Om några kolvar rör sig, och en annan inte, så är spanjoletten sönder. Den måste bytas mot en ny enligt 123abc:s råd tidigare i tråden.
En del länkar inte fungerar så uppdaterar med aktuella länkar.
Spanjolett_orderblankett_ASSA ABLOY.PDF
Guide - Gör det lätt att välja rätt - guide för val och montering av lås/beslag till fönster/dörr.
Lägger till länkar till fix (ASSA OEM) katalog
Guide - Gör det lätt att välja rätt - guide för val och montering av lås/beslag till fönster/dörr.
- A-B. Innehållsförteckning och Allmän beskrivning2 MB 2013-03-25
- C. Spanjoletter för fönster och dörrar3 MB 2014-03-03
- D. Flerpunktslås för dörrar2 MB 2011-12-29
- E. Vägledning för urfräsning2 MB 2011-12-29
- F. Slutbleck2 MB 2011-12-29
- G. Handtag och säkerhetsbeslag2 MB 2014-04-23
- H. Utanpåliggande spanjoletter1 MB 2011-12-29
- I. Uppställningsbeslag för fönster och dörrar3 MB 2011-12-29
- J. Reglar och portlås 6 MB 2014-02-10
Redigerat:
Tack snälla!1 123abc skrev:En del länkar inte fungerar så uppdaterar med aktuella länkar.
Katalog C och E är aktuella för beställning av spanjoletter.
- A-B. Innehållsförteckning och Allmän beskrivning2 MB 2013-03-25
- C. Spanjoletter för fönster och dörrar3 MB 2014-03-03
- D. Flerpunktslås för dörrar2 MB 2011-12-29
- E. Vägledning för urfräsning2 MB 2011-12-29
- F. Slutbleck2 MB 2011-12-29
- G. Handtag och säkerhetsbeslag2 MB 2014-04-23
- H. Utanpåliggande spanjoletter1 MB 2011-12-29
- I. Uppställningsbeslag för fönster och dörrar3 MB 2011-12-29
- J. Reglar och portlås 6 MB 2014-02-10
Länkar fungerar inte längre så uppdaterar med aktuella länkar, OBS länkarna finns även arkiverade hos webarchive.org
Länkar till fix (ASSA OEM) katalog
Länkar till fix (ASSA OEM) katalog
Produkter som diskuteras: "Slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Du använder orderblanketten och fyller i uppgifterna, det krävs en helt ifylld blankett för att kunna skapa ett artikelnummer men orderblanketten är det som används som orderunderlag vid beställning.R Rocky80 skrev:
https://www.assaabloy.com/se/sv/doc...order/Orderblankett Spanjolett ASSA ABLOY.pdf
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden