1
123abc: [citat] Du kan använda valfri oval låscylinder med kort medbringare det som ofta kallas en standard låscylinder. Om du vill ha mässing så väljer du en låscylinder, vred och cylinderring i ytbehandling mässing. Fabrikatet av låscylinder, vred eller cylinderring spelar ingen roll men det kan finnas nyansskillnader i ytbehandlingar. Val av låshus kan bero på hur lika utseende man vill ha
4 svar · 1,6k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Det är ju inte så att de där 10 000 kr går ned i fickan hos den enskilde hantverkaren så några 2,5 dagars arbete handlar det inte om. För småjobb som dessa fakturerar hantverksfirmor vanligen kring 10000 kr arbete + material per dag. Rörmokare och elektriker ligger ännu högre. Det behövs dessa summor för att driva företag i Sverige idag. Hittar du en hantverkare som vill ta
5 svar · 1,6k läst
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: [citat] :oops: Sorry, det var inte meningen att skriva obegripligt. Men ja, det går. Och nu när 123abc bekräftat det så är jag helt säker på den saken. Visa bilderna för en låssmed. Lycka till!
7 svar · 1,7k läst
·
G
gone_fishing: Krafsa ur skadan med en kniv, skrapa med knivspetsen så att ytan är "rå". Tejpa runt skadan. Spakla med kemiskt trä, när spacklet börjat härda kan man skära bort överflödig. Troligen inte bra på första försöket så spakla mer. Slipa, grunda måla.
2 svar · 1,7k läst
·
F
Fatemeh Amiri: Tack så mycket, ska göra så
3 svar · 1,1k läst
·
1
123abc: Det är inte ovanligt att en utåtgående dörr till en balkong gör det svårare att möblera balkongen av utrymmesskäl. I regel så öppnas fönster inåt i flerbostadshus för att man ska kunna putsa sina fönster med undantag för pivåfönster/vridfönster som kan vändas vid putsning. Till balkonger ser jag både inåt och utåtgående dörrar, utåtgående förekommer vid större
1 svar · 2,2k läst
W
Wael88: tusen tack för ett tydligt svar! [citat]
8 svar · 6,4k läst
·
1
123abc: [citat] Jag har sett idiotlösningar i verkligheten och det är helt galet, det finns trådar med bilder på en idiotlösning som orsakar problem när slutbleck ska bytas men det är i träkarmar. https://www.byggahus.se/forum/threads/montera-bort-slutbleck.469282/ https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-far-jag-bort-hela-slutblecket.411137/
21 svar · 13,3k läst
·
L
Lexii: Tack för tipsen!
5 svar · 1,9k läst
·
Lill72
Lill72: Ska måla om ytterdörren i annan färg än insidan men vid vilket streck är det bäst att sätta skarven eller spelar det ingen roll? [bild] På det låsta dörrbladet känns det självklart att sätta under tätningslisten. [bild]
0 svar · 1,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: Bilder på hur det ser ut vore bra också.
4 svar · 997 läst
G
Ganescha: [citat] Så klart, nu är jag med och nu känner jag mig dum som ej förstod det :rofl:
5 svar · 1,9k läst
·
A
AndersS: [citat] Du har helt rätt, tittade inte så noga. Det är den vanliga släta aluklädseln som man sedan skruvat en plåt vinkel på. Ta bort plåtvinkel och tryck tillbaka aluklädsel. Sedan kan ts få justera plåtvinkel så den inte "spänner" så hårt att den drar loss aluklädsel från snäppfästet.
7 svar · 2,8k läst
·
D
Dublin: Jag fixade min altandörr nyligen med liknande problem. Då var det en av låskolvarna (heter det så?) som gärna fastnade när man skulle stänga. Jag hittade felet genom att pilla på dem samtidigt som jag vred handtaget. Det gick att lösa med lite filande på kolven och hålet den ska ut genom.
3 svar · 2,8k läst
·
1
123abc: Kodlås fungerar sällan bra med barn, de lär sig varandras koder väldigt snabbt.
12 svar · 2,4k läst
M
Mistadarling: [citat] Det har du verkligen rätt i. Tack!
3 svar · 1,0k läst
·
4
48:an: Jag tittar efter 120 cm fönsterdörr i trä. De ligger runt 20 000. U-värde ca 1,3 för dubbelglas och bättre för 3-glas förstås. Har ni köpt någon ni är nöjda med? Går det att hitta billigare?
0 svar · 593 läst
1
123abc: Lite bygglim en bit in i spingan och sedan trycka salningen på plats så lär det hålla om det finns något för limmet att fästa i. Ett annat alternativ är att spika i någon dyckert, det blir nog inte snyggt med en skruv.
4 svar · 707 läst
·
1
123abc: [citat] Det är möjligt men hålbilderna skiljer, om utseendet är viktigt så kan du åtgärda karm och dörr samt måla dörren. Normalt kompletterar man ASSA 2002 med en extra täckskylt (4256) på utsidan, det gamla låshusets stolpe är lite bredare samt har det raka hörn istället för rundade. En del nöjer sig med lite mjukfog medan andra vill spackla och måla. Även slutblecken
5 svar · 1,7k läst
·
P
Peter321: [citat] Tack, då får jag inhandla lite trälim trots allt. :)
8 svar · 3,8k läst
·
A
andthe: [citat] Du har säkert nya modellen som någon skriver om längre bak i tråden.
13 svar · 8,9k läst
FrWa
FrWa: Tvärtom ska det vara ja, 220 höga 190 breda
32 svar · 43,2k läst
·
T
Trollskidan: Tror de att en 10x20 dörr där tidigare Karmyttermått är mindre än modulmått
1 svar · 2,2k läst
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: Handtaget ser ut att vara sönder/utslitet. Jag hade kollat vad ett nytt kostat, det är ju en enkel lösning om det har ett acceptabelt pris. https://beslagskonsult.se/produkter/hoppe-fonster-och-fonsterdorrhandtag/fonsterdorr/e/H11751551/london013350kl-f1-867-rokoko-h/ Men först hade jag pratat med Bauhaus. Är det länge sen du köpte det?
1 svar · 4,4k läst
P
patrick.blank: Nu har det gått några år till sedan tråden skapades, men jag känner att jag måste inflika lite. Du som kund vill inte betala för att hantverkaren ska köra hem till dig. Vill då skriva upp lite kostnader som företaget har som du vill anlita. Det börjar med att du ringer till företaget. Då krävs att företaget har ett abonnemang och en telefon och en anställd som ska lägga sin tid
20 svar · 37,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det är inte mitt bygge. Fråga Fredrik Wallin i stället http://www.stallfredrikwallin.se/2016/02/25/nytt-i-stallet/ https://stallfredrikwallin.se/kontakt/
4 svar · 3,7k läst
L
Lokinin: [citat] Tack för den detaljerade beskrivningen. Jag tror det kommer blir bra!
8 svar · 3,5k läst
·
1
123abc: Om det är en kopplad dörr så använd genomgående skruv med nippel och en bricka som skruvas från den kopplade sidan när dörren är "delad". Om det är en enkeldörr brukar det fungera med en längre skruv. Du kan även använda Handtagsfäste 806 eller 842, då tar man ur spanjoletten och trycker dit handtagsfästet för att sedan återmontera spanjoletten.
2 svar · 2,5k läst
S
snartfemtio: [citat] Jag har ett nytt lås som är höger och jag behöver vänster, vilken fjäder var det?
7 svar · 4,3k läst
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Eftersom det är lägenhet som borde det ju finnas någon granne inkl. styrelseledamot som vet hur det är tänkt att man ska göra.
2 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.