Prova annars att ta bort dörrfodret och se om du kan kapa skruven med tigersåg

Kan du inte ta några bilder på slutblecket och hur dörrmiljön ser iu?
Jag försöker minnas men kommer inte på att jag någonsin under alla de åren jag jobbat som låssmed har stött på ett slutbleck som inte går att demontera lätt (fastsvetsade i äldre ståldörrar räknar jag inte med här men även dom går att byta).
Dörrar med en metallplatta bakom är inte vanligt men då brukar plattan sitta fast i karmen men den gör oftast ingenting förutom att stadga karmen så den inte skadas vid frakt och montage.
Nästa variant är att det sitter en metallplatta fast i karmen som sedan slutblecket skruvas fast i men det är vanligast på aluminium dörrar.
Att det skulle sitta något fastskruvat från baksidan av karmprofilen som kräver demontering av karmen det tror jag inte på även om sista idioten inte är född som skulle kunna konstruera något liknande.
Vad jag istället tror är att urtaget kan vara snålt tilltaget och spänna mot blecket så det sitter fast, det finns färg som "limmar" fast blecket, den duktige snickaren kan ha skjutit fast slutblecket när foder monterats med spik igenom slutblecket, det sitter en skruv kvar som ni missat att lossa, dörren har monterats med fogskum som håller fast blecket.

Jag jobbar på ett stort företag som säljer dörrar. Just det slutblecket med dessa skruvar hade vi som standard för tre år sedan. Vid den tidpunkten var jag produkttekniker. Metallplattan på baksidan av karmen har ett hål som skruven går igenom. På baksidan av skruven, dvs den delen som sitter bakom karmen så har skruven en stor skalle. Denna tar emot i det lilla skruvhålet i plåten och gör att skruven ej går att få ut på annat håll än att dra ut den på baksidan av karmen. Därav mitt tips att ta bort fodret och på såvis kapa av skruvskallen..... Eller alternativt kapa sv skruven så att ett nytt slutbleck får plats.
Kan tillägga att det skedde en produktförändring strax därefter just pga detta.

• Gilla
gengas59
  • Laddar…
Hej! Jag har nog en liknande utmaning… säkerhetsdörr med stålkam. Hur får jag bort slutblecket Assa 1887-1?

• Metallisk dörrlås platta, vit dörrkarm, skruvad, säkerhetsmärke, inomhus, fönster i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrstolpe med metallisk låsbleck, saknar låscylinder och handtag, vit dörrkarm, del av brun dörrhandtag.
    Skapa konto
  • Skruvmejsel demonterar eller monterar lås i dörr, hemmaförbättring, närbild, fokus på metallmekanism, manuellt arbete.
    Skapa konto
1 123abc skrev:
Kan du inte ta några bilder på slutblecket och hur dörrmiljön ser iu?
Jag försöker minnas men kommer inte på att jag någonsin under alla de åren jag jobbat som låssmed har stött på ett slutbleck som inte går att demontera lätt (fastsvetsade i äldre ståldörrar räknar jag inte med här men även dom går att byta).
Dörrar med en metallplatta bakom är inte vanligt men då brukar plattan sitta fast i karmen men den gör oftast ingenting förutom att stadga karmen så den inte skadas vid frakt och montage.
Nästa variant är att det sitter en metallplatta fast i karmen som sedan slutblecket skruvas fast i men det är vanligast på aluminium dörrar.
Att det skulle sitta något fastskruvat från baksidan av karmprofilen som kräver demontering av karmen det tror jag inte på även om sista idioten inte är född som skulle kunna konstruera något liknande.
Vad jag istället tror är att urtaget kan vara snålt tilltaget och spänna mot blecket så det sitter fast, det finns färg som "limmar" fast blecket, den duktige snickaren kan ha skjutit fast slutblecket när foder monterats med spik igenom slutblecket, det sitter en skruv kvar som ni missat att lossa, dörren har monterats med fogskum som håller fast blecket.
Jag sällar mig till dig... Det är en nyhet för mig. Fd smeden.

G Gunnar12 skrev:
Hej! Jag har nog en liknande utmaning… säkerhetsdörr med stålkam. Hur får jag bort slutblecket Assa 1887-1?
De två skruvarna som sitter rakt in är justerskruvar, det är inga skruvar som behöver tas bort.
"1887 har justerläppar i kappan för att erhålla rätt listtryck"

Teknisk ritning av låskista med måttangivelser: bredd, längd, och detaljer såsom justerläppar och bom.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.