Jag har en PVC-altandörr köpt från Mentafönster. Det har ett genomgående hål där en låscylinder monteras och som kan låsas upp från båda hållen. Låscylindern är inte klassad och dyrkas den upp så blir det antagligen problem med försäkringsbolaget. Jag har hört med Mentafönster om jag kan köpa en klassad cylinder av dem och byta ut den medföljande men det gick inte pga. att jag hade ett genomgående hål. Förstår dock inte vad det har med saken att göra men så sa i alla fall en säljare. Dörren köptes förra året. Jag har även frågat om jag kan köpa till en täckbricka som sätts över låset på utsidan och det kan jag göra men då fanns bara vita att tillgå och jag har silverhandtag. Får i värsta fall köpa en sån och sprejmåla den med silverfärg.

Är det någon som har koll på om man kan köpa en klassad cylinder till min altandörr och vart i sådant fall?
 
Låter konstigt. Ta kontakt med en låssmed, han kan säkert hjälpa dig.
 
Ta en bild och lägg ut, blir lättare att prata då...
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
JPM skrev:
Ta en bild och lägg ut, blir lättare att prata då...
Utifrån sett. Vet inte varför bilden vridit sig...
 
Det är en Eurocylinder. Den får du beställa hos en låssmed. Det sitter en skruv på sidan, därifrån mäter du ut på varje sida hur långt det är. Är måtten desamma så är den symetrisk. Sedan kan du bestämma om du vill ha lås på bådasidorna eller blindad på utsidan mm
 
Tack så mycket för hjälpen! Då ska det ju gå att hitta en ersättningscylinder.
 
har du fått ordning på det? sitter här med samma issue, jag har tillgång till en duktig låssmed i stan man vet inte riktigt hur man kan får bort låset


D Danne_83 skrev:
Jag har en PVC-altandörr köpt från Mentafönster. Det har ett genomgående hål där en låscylinder monteras och som kan låsas upp från båda hållen. Låscylindern är inte klassad och dyrkas den upp så blir det antagligen problem med försäkringsbolaget. Jag har hört med Mentafönster om jag kan köpa en klassad cylinder av dem och byta ut den medföljande men det gick inte pga. att jag hade ett genomgående hål. Förstår dock inte vad det har med saken att göra men så sa i alla fall en säljare. Dörren köptes förra året. Jag har även frågat om jag kan köpa till en täckbricka som sätts över låset på utsidan och det kan jag göra men då fanns bara vita att tillgå och jag har silverhandtag. Får i värsta fall köpa en sån och sprejmåla den med silverfärg.

Är det någon som har koll på om man kan köpa en klassad cylinder till min altandörr och vart i sådant fall?
 
W Wael88 skrev:
har du fått ordning på det? sitter här med samma issue, jag har tillgång till en duktig låssmed i stan man vet inte riktigt hur man kan får bort låset
För att lossa låscylindern krävs nyckel, det sitter en skruv in i låshusets stolpe som håller fast låscylindern som måste lossas sedan så vrider man nyckeln tills de läge man kan dra ur låscylindern.
Det som är på bild tidigare i tråden är en europalåscylinder som uppfyller europeiska krav men inte svenska, det finns ingen lösning som uppfyller svenska krav då varken låshus eller låscylinder av europeisk modell uppfyller de svenska kraven.
Om du har krav på klassad låsning så bör du fråga om de accepterar dessa europeiska lås annars måste allt bytas eller kompletteras med ett extra lås, vid byte så passar inte de svenska lösningarna men det kan gå att ersätta med lås enligt svensk standard.
Om du har krav på låsning så fråga vilka standarder eller certifieringar de har som krav.
Om du inte har några krav utan bara vill ha en annan låscylinder så kan din låssmed hjälpa dig att hitta en lämplig låscylinder samt rätt längd för in och utsida då de mäts från centrum skruvhål..
 
Redigerat:
  • Gilla
Wael88
  • Laddar…
tusen tack för ett tydligt svar!
1 123abc skrev:
För att lossa låscylindern krävs nyckel, det sitter en skruv in i låshusets stolpe som håller fast låscylindern som måste lossas sedan så vrider man nyckeln tills de läge man kan dra ur låscylindern.
[media]Det som är på bild tidigare i tråden är en europalåscylinder som uppfyller europeiska krav men inte svenska, det finns ingen lösning som uppfyller svenska krav då varken låshus eller låscylinder av europeisk modell uppfyller de svenska kraven.
Om du har krav på klassad låsning så bör du fråga om de accepterar dessa europeiska lås annars måste allt bytas eller kompletteras med ett extra lås, vid byte så passar inte de svenska lösningarna men det kan gå att ersätta med lås enligt svensk standard.
Om du har krav på låsning så fråga vilka standarder eller certifieringar de har som krav.
Om du inte har några krav utan bara vill ha en annan låscylinder så kan din låssmed hjälpa dig att hitta en lämplig låscylinder.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.