Hej!
Jag har ett 20-talshus med fina rejäla gamla dörrar men gamla omoderna lås. Ska nu göra om fasaden och i samband med det tänkte jag ta tag i dörrarna. Dörrarna är fina och jag gillar dem, men jag vill ha moderna låsmekanismer.
Vad säger ni - är det bara att skrota och sätta in nya dörrar eller går det att anpassa dem till modern låsstandard?
Tack på förhand!
Jag har ett 20-talshus med fina rejäla gamla dörrar men gamla omoderna lås. Ska nu göra om fasaden och i samband med det tänkte jag ta tag i dörrarna. Dörrarna är fina och jag gillar dem, men jag vill ha moderna låsmekanismer.
Vad säger ni - är det bara att skrota och sätta in nya dörrar eller går det att anpassa dem till modern låsstandard?
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det bestämmer du bäst själv hur du vill ha det.
Du har ett modernt 9-tillhållarlås (kl3) som sitter ovanför de andra som du kan använda om du vill behålla utseendet.
Du behöver endast använda trycket i det äldre låset för passage samt för igenhållande funktion.
Det sitter även ett ASSA 576 med låscylinder som du kan använda om du vill ha låst när någon är hemma.
Om du önskar att byta mot annan lösning så är även det möjligt.
Du har ett modernt 9-tillhållarlås (kl3) som sitter ovanför de andra som du kan använda om du vill behålla utseendet.
Du behöver endast använda trycket i det äldre låset för passage samt för igenhållande funktion.
Det sitter även ett ASSA 576 med låscylinder som du kan använda om du vill ha låst när någon är hemma.
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Tack för svar! Jag var lite otydlig. jag vill alltså ta bort de övriga låsen och byta till ett modernt säkerhetslås som detta:1 123abc skrev:Det bestämmer du bäst själv hur du vill ha det.
Du har ett modernt 9-tillhållarlås som sitter ovanför de andra som du kan använda om du vill behålla utseendet.
Logga in
Skapa konto
Alternativt ett elektroniskt lås typ Doorman, så jag behöver få dit en sådan modern låskista.
Plugga igen dom hålen för dom gamla låsen och ta upp nya för det låset du vill ha.
Det är möjligt men hålbilderna skiljer, om utseendet är viktigt så kan du åtgärda karm och dörr samt måla dörren.F fredrik1234 skrev:
Normalt kompletterar man ASSA 2002 med en extra täckskylt (4256) på utsidan, det gamla låshusets stolpe är lite bredare samt har det raka hörn istället för rundade.
En del nöjer sig med lite mjukfog medan andra vill spackla och måla.
Även slutblecken skiljer men om du ska ta bort det gamla låsen så måste du fälla in nytt trä och måla om det ska bli bra.
Många låter det gamla låsen sitta kvar och blockerar 576 så den inte kan gå i lås, 9-tillhållarlåset hade jag nog behållit även om jag inte använt det.
Det finns även blindstolpe och täckbrickor som del väljer att använda när gamla extralås demonteras.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden