Någon som har något tips på vad man ska skruva upp och kolla på alternativt byta ut när en altandörr återkommande fastnar i låsläget? Jag har testat dra upp och ner den svarta låsspärren men det hjälper ej. Handtaget fastnar i låsläget som på bilden.
Skruva loss handtaget och kolla om du ser något, testa annars om felet återkommer när handtaget är av, dvs håll i det och vrid som att du öppnar och stänger, strular det då så sitter felet i handtaget, kan ju vara något i spanjoletten också annars. Om det är handtaget skulle jag bara byta ut det.E Einh skrev:
Lossa handtaget och ta bort handtagsspärren skruva sedan fast handtaget igen så kan du utesluta om problemet ligger i spanjoletten/dörrmiljön eller i handtagsspärren.
Testa att smörja spanjoletten då det är vanligare att problemet är i spanjoletten.
En spanjolett som har det problemen bör bytas ut även om det ofta hjälper att smörja spanjoletten så brukar problemen bero på slitage.
Testa att smörja spanjoletten då det är vanligare att problemet är i spanjoletten.
En spanjolett som har det problemen bör bytas ut även om det ofta hjälper att smörja spanjoletten så brukar problemen bero på slitage.
Jag fixade min altandörr nyligen med liknande problem. Då var det en av låskolvarna (heter det så?) som gärna fastnade när man skulle stänga. Jag hittade felet genom att pilla på dem samtidigt som jag vred handtaget. Det gick att lösa med lite filande på kolven och hålet den ska ut genom.
Klicka här för att svara