Jag trodde att det var rätt 700 cylinder jag hade fått tag på men urfräsningen är för kort för att passa i Hoppe altandörrshandtag. Vad är detta för cylinder och vilken ska jag köpa?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska ha lång medbringare på låscylindern för att den ska passa till spanjolettens låshus, en inside-låscylinder med lång medbringare kallas 709 (703 med kort medbringare).
Äldre ASSA 703 cylinderhus insida (rokoko) hade en grundare urfräsning med försänkta skruvskallar, de senare har har en djupare urfräsning utan försänkning för skruvskallar och de passar till ditt Hoppe 350KL handtag.
Äldre ASSA 703 cylinderhus insida (rokoko) hade en grundare urfräsning med försänkta skruvskallar, de senare har har en djupare urfräsning utan försänkning för skruvskallar och de passar till ditt Hoppe 350KL handtag.
Tack för info!
Jag har lång medbringare att byta ut till.
Borde gå att fräsa bort det som bygger med lämpligt verktyg?
Jag har lång medbringare att byta ut till.
Borde gå att fräsa bort det som bygger med lämpligt verktyg?
Cylinderroddaren öppnar/stänger på fel hål. Har försökt hitta dokument på låset men verkar svårt.
Går det att ändra eller finns det höger/vänster modell?
Enligt spec S4125 112 6017
Går det att ändra eller finns det höger/vänster modell?
Enligt spec S4125 112 6017
Vilket håll som du låser upp och låser spanjoletten är fast och det går inte att ändra, du får vänja dig.Nils-Orvar skrev:
Beslaget känns inget vidare i kvalitet. Det går i alla fall inte att jämföra med mitt gamla chromade FIX.
Finns det något bättre alternativ som ersätter det här ASSA-beslaget?
Finns det något bättre alternativ som ersätter det här ASSA-beslaget?
Beslaget är inte ASSA utan Hoppe 350KL.
Det finns en del annat att ersätta med men de har en vanlig oval på utsidan istället för rokoko om du även har låsning från utsidan.
Vissa lösningar kräver även distanser för låscylindrarna.
Antingen delar man på handtaget och låscylindern och använder en cylinderskylt 707 samt ett vanligt handtag eller så byter man till ett annat handtag men integrerad cylinderskylt.
Dessa beslag tillverkas av t.ex ASSA, ROCA osv. vilka har olika estetisk design.
Det finns en del annat att ersätta med men de har en vanlig oval på utsidan istället för rokoko om du även har låsning från utsidan.
Vissa lösningar kräver även distanser för låscylindrarna.
Antingen delar man på handtaget och låscylindern och använder en cylinderskylt 707 samt ett vanligt handtag eller så byter man till ett annat handtag men integrerad cylinderskylt.
Dessa beslag tillverkas av t.ex ASSA, ROCA osv. vilka har olika estetisk design.
Redigerat:
Tack för tipset!
Detta har vanlig oval cylinder på utsidan har jag för mig.
Upplever att beslaget lossnar hela tiden. Ska jag sätta svag låsvätska på skruvarna? Vill inte dra dom för hårt.
Detta har vanlig oval cylinder på utsidan har jag för mig.
Upplever att beslaget lossnar hela tiden. Ska jag sätta svag låsvätska på skruvarna? Vill inte dra dom för hårt.
Det behöret kräver en vanlig oval låscylinder för utsidan.Nils-Orvar skrev:
Att det lossnar är inget jag upplevt men då hade jag först funderat på om det fästs lite väl löst så det kanske även blir rangligt.
Jag använder sällan gänglåsning utan jag kränger gängan lite lätt med en hammare istället.
Klicka här för att svara

