Nybyggda trästycken på balkong, troligen möbler eller material för konstruktion, suddig bakgrund, kvällsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Suddig närbild av arkitektonisk detalj, potentiellt balkong eller fasad, med oklar bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörrbromsen fungerar inte längre på min balkongdörr. Från vad jag förstår så ska pinnen man ser på första bilden gå in i hålet till höger för att bromsen ska funka när handtaget dras ned. Men det är ca 1cm kvar till hålet, det verkar som att den har hoppat ur?

Pinnen tittar även ut en del på vänster sida/närmas väggen som syns på andra bilden.

Vet inte om den är helt trasig/gått av och måste bytas, eller om pinnen går att flytta utåt på något vis in i hålet igen där den egentligen ska vara? Röret/pinnen känns nämligen ganska stum, så vet inte om den går att flytta på, kanske går med våld?

Ser ut som att hela dörrbromsen är nitad och ej fastskruvad så vet inte hur lätt den är att ta bort om så måste.

Tacksam för hjälp!

Hej och välkommen till forumet!

Jag tror att pinnen ska vrida sig när man vrider på handtaget. Kan du se om den lilla pinnstumpen längst till höger vrider sig?

I så fall är bromsen sönder, och måste bytas. Dom finns att köpa som reservdel. Kanske finns något som kan passa här? https://www.lasgiganten.se/sv/articles/2.127.3159/assa-abloy-fonsterbroms-7504-nedupp

Den mörka fläcken som syns i vänsteränden av bromsen (på nedre bilden), är inte det en skruv?

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Hej och välkommen till forumet!

Jag tror att pinnen ska vrida sig när man vrider på handtaget. Kan du se om den lilla pinnstumpen längst till höger vrider sig?

I så fall är bromsen sönder, och måste bytas. Dom finns att köpa som reservdel. Kanske finns något som kan passa här? [länk]

Den mörka fläcken som syns i vänsteränden av bromsen (på nedre bilden), är inte det en skruv?
Ja den ”pinnstumpen” som pinnen ska in i vrider sig när handtaget vrids ner. Så den delen verkar funka. Den stumpen du pratar om ska ju pinnen föras in i på något vis. Men det går alltså inte, måste köpas ny? Pinnen har inte bara hoppat ur ”stumpen” och ska sättas in igen på något vis?

Inte hemma just nu, men jag tror att det är nitar, ej skruv. Men som du ser på andra bilden så tittar ju även pinnen ut ca 1cm. Den ska inte bara förflyttas till höger på något vis in i hålet/stumpen igen? Tack!

Redigerat:
Ok, stumpen till höger är ett "rör" alltså. Då var det inte som jag trodde. Då lär det vara så att pinnen ska skjutas in i röret.

Bromsen fungerar så att pinnen kläms åt när den vrids (ca ett kvarts varv). Går det att vrida pinnen lite, så kanske den lossnar? Pinnen är inte helt rund, den har en platt sida. Den platta sidan måste linjera med motsvarande platt sida i röret.

Ok, stumpen till höger är ett "rör" alltså. Då var det inte som jag trodde. Då lär det vara så att pinnen ska skjutas in i röret.

Bromsen fungerar så att pinnen kläms åt när den vrids (ca ett kvarts varv). Går det att vrida pinnen lite, så kanske den lossnar? Pinnen är inte helt rund, den har en platt sida. Den platta sidan måste linjera med motsvarande platt sida i röret.
Ja precis, jag tror också pinnen ska in i ”röret”. Jag har försökt vrida pinnen och även dra i den men den känns stum, som att den sitter fast. Men kanske får testa med lite mer våld helt enkelt, känns inte som att den är trasig utan som att pinnen ”hoppat ur” röret.

Lite trasig vill jag nog säga att den är; pinnen ska inte flytta sig i förhållande till lådan som den löper genom. Det går i alla fall att byta bromsen, även om du måste borrar bort nitar för att få loss den.

Lite trasig vill jag nog säga att den är; pinnen ska inte flytta sig i förhållande till lådan som den löper genom. Det går i alla fall att byta bromsen, även om du måste borrar bort nitar för att få loss den.
Okej, ska ge det ett försök att flytta tillbaka pinnen där den ska vara. Har ju ingenting att förlora om den ändå är trasig, har den flyttat sig ut bör det ju gå att få tillbaka den tänker jag.

Försökt flytta på den men den verkar fastnat? Någon mer som har tips eller är det bara att byta ut?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.