Finns det någon annan som monterat fönster med självhäftande expanderande fönsterdrev från 3c

http://www.3c.nu/produkter.html ??

Vad är era tankar ??, jag har monterat två mindre fönster, och ja det fungerar, men det blir väldigt mycket spill.

Tycker dom är skitbra, fast det ska va den självhäftande. Sen är det små fönster är det klart det blir spill men det får man ta.

Varför blir det så mycket spill?

Testade expanderande drev när det dök upp på marknaden. Okej... det fungerar. Men är dyrt och lite omständigt. Med vanlig drevremsa från gullfiber eller remsor från isoleringsspill drevar jag en dörr eller ett fönster på mindre än fem minuter. Gratis (spill) fungerar utmärkt. Resultatet blir tillräckligt bra.

mvh Findus

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 skrev:
Varför blir det så mycket spill?
Öppnar man en rulle (5m) så måste den användas direkt.

Man kan tejpa rullen hårt och då kan man använda den senare

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Har hört att man kan förvara dessa i frysen. Ta ut och klippa sin bit och tillbaka med resten i frysen. De expanderar av värme.

• Gilla
RichardRR
  • Laddar…
Dom ligger ju i vacum och dom sväller saktare om man har dom kallt men så fort man bryter förpackningen börjar dom expandera. Men jag ser inte problemet, en rulle kostar en 100-ing och hur ofta byter man fönster?

• Gilla
LeffeMejsel
  • Laddar…
Jag hänger på den är tråden med mina funderingar.

Stefan N: Har du provat både den självhäftande och den utan klister?

Är det någon här som har använt den som inte är självhäftande till att isolera större skjutglasdörrar? Jag hade en fråga angående produkten och kontaktade företaget. Utvecklaren själv fick tipset just om att man skulle lägga rullen i frysen ett tag innan den skulle användas för att på så vis fördröja expansionen.

Går det att skarva längder? I vårt fall det annars ett massa spill pga att det är för lite på rullarna. I min värld borde det fungera om man lägger bitarna kant mot kant - eller kanske skarvar dem kant mot kant diagonalt.

Hur blir stadgan? Blir det lika stumt som vanligt drev eller blir det svampigt?

Jag gillar iden med den här rullen, men våra snickare är högst skeptiska. En av dem har använt det och tyckte inte alls om det (det är i och för sig vi som ska isolera kring dörrarna och fönsterna). De är också helt emot skum, vilket tillverkaren anser vara det bästa.

Jag har testat bägge men det är mycket lättare med den självhäftande eftersom man bara klistrar upp den sen i med fönstret.
Det är inga problem att skarva den, det blir tätt.
Vad hade din snickare emot den?

Jag har också skarvat och det är inga problem. Har skarvat den kortända mot kortända. Den utan klister är jobbigare eftersom tillverkarn vill att man ska häfta den med smådyckert för bästa resultat även om jag använt vanliga klammer.

Har ni sen satt någon tejp på in eller utsida innan ni satt på foder ?

• Gilla
Axel75
  • Laddar…
Oftast har vi fogat in o utvändigt för att få det enligt svenska tillverkares instruktioner (trä/alu fönster) för att sen sätta plåt/puts utvändigt o gips/foder invändigt

Det "bidde" inte den expanderande varianten. Eftersom både dörrar och fönster fästes med bleck, skulle det ha blivit mycket pill för att få dit det på rätt plats i rätt tid. Lite trist eftersom jag gillar idén.

Nu blev det fogskum istället och det fungerade hur bra som helst. Jag hade läst alla trådar jag hittade här om fogskum och såg framför mig hur kladdigt och krångligt det skulle blir. Det var hur enkelt som helst! Jag hade köpt en fogskumspistol, men den kom aldrig till användning.

För att vara på den säkra sidan skummade jag även en sida och skar bort det för att se hur svårt det skulle vara om man vid något framtida tillfälle måste ta bort det. Det blir självfallet mer arbete än att ta bort vanligt klassiskt drev, men inte alls så svårt som många "varnar" för. Någon minuts arbete och fönstret var frilagt.

Smidigt. Bara dunkar på runt fönstret innan man lyfter in det i hålet. Har du karmhylsa så gör du hål i drevet där hylsan ska sitta
Sväller upp så det blir inga glipor nånstans

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.