Har hört att om man blandar vitpeppar i kittet äter fåglarna av grannens fönster i stället.

knatte skrev:
Men nu har jag samma problem som någon tidigare skrev om, fåglarna använder mitt kitt som mellanmål
Hur blir man av med detta problem?
Varför inte snickra ett fågelbord och mata med något de gillar bättre än kitt ?
Min katt är besviken på fågelfrö, det växer inte som han vill ;D

Jante skrev:
Min katt är besviken på fågelfrö, det växer inte som han vill  ;D
;D ;D ;D

Jante skrev:
Varför inte snickra ett fågelbord och mata med något de gillar bättre än kitt ?
Min katt är besviken på fågelfrö, det växer inte som han vill  ;D
Synd att ungarna är allergiska mot katter, men man kanske skall locka till sig grannkatten med några lämpliga fiskfile`er

Immobil skrev:
;D ;D ;D
Du, Immobil, min nästa katt ska heta, gissa !

Jante skrev:
Du, Immobil, min nästa katt ska heta, gissa !
??? ;D

Immobil skrev:
??? ;D
Hmm, nu skulle vi kunna hålla på ett tag, men katten skall alltså heta "Gissa"  ;D ;D ;D

"Vad heter din katt?"

"Gissa!"

Hehhehehheee ;)

(Fick inte döpa dottern till Gissa för frun, hon tyckte inte det va kul!)

N
Jag har fågelbord och 2 katter som springer omkring på tomten. Men fåglarna verkar ändå tycka om mitt linoljekitt.
Man kanske skulle prova med vitpeppar.

Öhh nu hänger ja inte med ??? vad har katter med att killa fönster ?

När katten har hämtat mat vid fågelbordet så ska den in genom förstret med bytet och klamrar sig fast i kittfalsen.....:D det gjorde en av grannkatterna, märkena av klorna är kvar i kittet!

N
ylven ylven skrev:
Kitta fönster är roligt!

Berättar om mina egna erfarenheter. Jag kittade om gamla fönster från 40-talet. De var totalt uttorkade, det gick åt flera dl linolja för att mätta bågen som jag skrapat ren. Kittet var också i mycket dåligt skick, så det hade jag också tagit bort (den hårda vägen, med stämjärn, pajade bara en ruta...) har hört att det ska vara lätt med en sk kittlampa ;-)

Jag lade en tunn fals med kitt mellan rutan och bågen innan jag lade rutan på plats, fäste med till ändamålet inhandlad "koppartråd" (heter något speciellt som jag inte minns nu). Sedan bredde jag på ordentligt med kitt och strök sedan ut det med en spackel så att det blev jämt och fint. Lite övning gav färdighet :)

Det är viktigt att fönsterbågen inte är uttorkad när du kittar, för då dras oljan ut ur kittet (in i träet). Sedan är det också viktigt att man målar på kittfalsen efteråt, ca 1,5 mm in på glaset för att det ska bli riktigt tätt.

Det som jag beskrivit ovan är när man arbetar med konventionellt kitt av gammaldags typ. Hur det är när man jobbar med nyare grejer vet jag inte.

Hur gammalt är ert hus? Hur genomgripande behöver fönstren renoveras?
Glöm inte att lägga ett lager shellack efter inoljning innan kittet läggs på. Blir en bra spärr mot uttorkning av kittet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.