Glöm inte att lägga ett lager shellack efter inoljning innan kittet läggs på. Blir en bra spärr mot uttorkning av kittet.ylven skrev:
Kitta fönster är roligt!
Berättar om mina egna erfarenheter. Jag kittade om gamla fönster från 40-talet. De var totalt uttorkade, det gick åt flera dl linolja för att mätta bågen som jag skrapat ren. Kittet var också i mycket dåligt skick, så det hade jag också tagit bort (den hårda vägen, med stämjärn, pajade bara en ruta...) har hört att det ska vara lätt med en sk kittlampa ;-)
Jag lade en tunn fals med kitt mellan rutan och bågen innan jag lade rutan på plats, fäste med till ändamålet inhandlad "koppartråd" (heter något speciellt som jag inte minns nu). Sedan bredde jag på ordentligt med kitt och strök sedan ut det med en spackel så att det blev jämt och fint. Lite övning gav färdighet
Det är viktigt att fönsterbågen inte är uttorkad när du kittar, för då dras oljan ut ur kittet (in i träet). Sedan är det också viktigt att man målar på kittfalsen efteråt, ca 1,5 mm in på glaset för att det ska bli riktigt tätt.
Det som jag beskrivit ovan är när man arbetar med konventionellt kitt av gammaldags typ. Hur det är när man jobbar med nyare grejer vet jag inte.
Hur gammalt är ert hus? Hur genomgripande behöver fönstren renoveras?
Klicka här för att svara