C
Två metallplattor, delar av en låsanordning, fjädrar, skruvar, vit bakgrund. Nedbruten, demonterad, reparation eller byte krävs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Se bilden...
Någon som kan identifiera låshuset och vet om det går att få tag på en passande fjäder?
Kan det tänka sig att denna passar?

När det gäller fjädrar av alla tänkbara sorter så rekommenderas att googla på Lesjöfors.
Dom har en uppsjö av fjädrar av olika slag och är kundorienterade.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
I impala65 skrev:
När det gäller fjädrar av alla tänkbara sorter så rekommenderas att googla på Lesjöfors.
Dom har en uppsjö av fjädrar av olika slag och är kundorienterade.
Ja, jag har faktiskt varit inne och bläddrat i lite fjäderkataloger, bl.a. Lesjöfors. Problemet är att de "standardfjädrar" som finns har raka ben, så man får i så fall bocka till dem själv vid behov. Vilket innebär att de måste anlöpas = lite knepigt att lyckas bra med misstänker jag.

Så jag var mer ute efter en färdig reservdel. Har varit i kontakt med Eskilstuna Kulturbeslag som nog kunde hjälpa mig att identifiera låset och om det finns en passande fjäder. Misstänker att det kan ha varit en annan typ av fjäder som suttit där från början(?) De har dock tyvärr inte återkopplat.

Ta med låshuset till en låssmed så kan de hjälpa dig.
Den fjädern kanske kan ersättas med en fjäder för fallkolvar eller liknande, det spelar ingen roll om fjäder ligger över eller under så den du länkar kan mycket väl gå att använda.
När en låssmed står vid lådan med olika fjädrar så hittar de troligtvis rätt fjäder, det är lite knepigt att leta rätt fjädrar annars.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
namnbyte
C cpalm skrev:
Problemet är att de "standardfjädrar" som finns har raka ben, så man får i så fall bocka till dem själv vid behov. Vilket innebär att de måste anlöpas = lite knepigt att lyckas bra med misstänker jag.
Metallbit av lagom tjocklek, borrhål i och stick ner fjädern till den längd där böjningen ska vara - knacka ner resten med hammare. Som att böja en spik, fast medvetet.

Eller två tänger tätt ihop vid böjningsstället med bra järngrepp (höhö). Nog går det där att få bra, låset är dessutom gammalt så troligt inte speciellt känsligt för avvikelser

C
namnbyte namnbyte skrev:
knacka ner resten med hammare. Som att böja en spik, fast medvetet.
Min erfarenhet av att bocka fjäderstål/pianotråd är att den helt enkelt går av om man försöker bocka den med korta radier. Och om man händelsevis får till det blir böjen extremt svag och går av vid minsta belastning.
Så jag får inte till liknelsen med att böja en spik?

1 123abc skrev:
Ta med låshuset till en låssmed så kan de hjälpa dig.
Ja, jag kanske får testa det. Kikade i Copiax katalog och där fanns det bara en handfull fjädrar, men låssmederna kanske har lite annat liggande.

C cpalm skrev:
Min erfarenhet av att bocka fjäderstål/pianotråd är att den helt enkelt går av om man försöker bocka den med korta radier. Och om man händelsevis får till det blir böjen extremt svag och går av vid minsta belastning.

Ja, jag kanske får testa det. Kikade i Copiax katalog och där fanns det bara en handfull fjädrar, men låssmederna kanske har lite annat liggande.
Det fjädrarna går inte att kallbocka utan att de brister däremot finns det andra fjädrar som går att bocka.
Jo många låssmeder har kvar fjädrar som inte tillverkas längre och ibland "tillverkar" bockar man nya fjädrar.
Ofta byter jag till en annan sorts fjäder i de låshusen som bättre stämmer med de som användes förr och finns det ingen som passar så tillverkas en fjäder från en rulle med fjäderstål. eller en fjäder som kan anpassas.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
1 123abc skrev:
Ofta byter jag till en annan sorts fjäder i de låshusen som bättre stämmer med de som användes förr och finns det ingen som passar så tillverkas en fjäder från en rulle med fjäderstål. eller en fjäder som kan anpassas.
Låter som att du också är inne på att den trasiga fjädern kanske inte är den som ursprungligen suttit i låset?
Tycker det känns lite främmande med en spiralfjäder där med tanke på låsets utförande i övrigt, och att en tidstypisk bladfjäder hade känts mer naturligt. Men hur skall den i så fall sitta?

Jag är ingen höjdare på att rita men något liknande detta brukar fungera.
Ett mekaniskt lås för dörr, rostigt, med nyckelhål och omställbar låskolv, sannolikt säkerhetslås.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
namnbyte
C cpalm skrev:
Kan hända att jag haft tur då när jag gjorde så på en fjäder till ett dörrlås här hemma, eller så var det fördjävla dåligt stål i den fjädern som tillät sig bockas... Ingen aning.

Liknelsen var nog rätt kass, tänkte symboliken med att man bankat i halva spiken och slår skevt så att den viker sig :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.