Fasad
isoler: [citat] Prova att blåsa med tryckluft mot de skadade ställena så märker du kanske att det är mycket mer än det som redan lossnat som är löst. Du kan inte måla med silikatfärg på plastfärg. Att bara måla silikat på de ställena som färgen lossnat är nog svårt att få snyggt. Du ska ha exakt samma nyans på färgen, men även om du får rätt på det kommer du se skillnad mellan
SethL: [citat] Tack, jag vidarebefordrar dina tips. Jag tror de bara tänker sig själva huset på den tiden, inga innerväggar så det låter ju som att det går.
StorBagaren: Goddag! Håller på att byta lite rutten panel här hemma. Gamla panelen är 120mm blankt. Nya är 120mm blankt. Dock så är överlappet på nya panelen 18mm, medans det är 13mm på gamla. Märkte inget först, vilket resulterade i ett gap i slutet på 2cm... och jag som tyckte att nya spikpangen var rolig, och gick lös... :p bara riva. Men! Tillverkaren av nya panelen hänvisar till att
mexitegel: Precis så, det är bara flagorna som redan är på väg att lossna man vill få bort. I praktiken innebär det ett relativt lätt skrap på varje yta.
isoler: Sd värdet som färgbolagen anger är efter 2 strykningar. Sd värdet blir dubbelt så högt efter 4 stykningar med plastfärg, medans silikatfärg inte ökar på samma sätt.
Jiji: Vitt blir inte bra mot teglet. Det måste vara någon mustig färg till teglet men det måste inte vara brunt. Någon dov grön kan nog funka tex. Om du ändå ska byta panel kan lasyr vara ett alternativ och då kan också gråbrunt bli fint.
gaia: om det är kalkputsen som ramlat av så ska du väl putsa igen med samma putssort som sitter på huset. Leran är nog olämplig som ytsikt tycker jag
Lutte: Klart det kan fungera att göra så, du bör kika på en sele av typ https://www.toolab.se/cresto-fallskyddskit-worker-roofer-15meters?gclid=Cj0KCQjwjN-SBhCkARIsACsrBz7VbAw4CQJyq3tT-NFwIV3NmXwcFXPVt9TCJwlPhM9_V36nR8Ku5IgaAn-vEALw_wcB Då har du en löpare på linan så att du alltid är förankrad där du arbetar, jag skulle komplettera med traumaremmar som du har på selen. Det är en billig
Eli Gold: [citat] [citat] okej. Får ta hit en fackkunnig som besiktigar väggen
Lurvnos: Efter höstens dränering och isolering av källarmuren (20 cm pordrän) under backen har nu turen kommit till muren över marknivå. Muren består av 30 cm betonghålsten med puts på. Och 10 lager med oljebaserad färg... Jag sätter 50 mm XPS med Fischerpluggar och kakelfix på muren, så kommer murarn och smetar på glasfiberputs på. Problemet var då denna färg, som sitter för dåligt att
venetti: Hej, det börjar komma fram sprickor I fasaden och vissa plats tegelen har lösnat . Är det farlig och hur ska vi åtgärder dessa.? TACK MVH venetti [bild]
xl15: Jag har precis satt in ett fönster i en eternitfasad. Nu är det dags för plåtvinklar och jag blev lite osäker på hur man ska tänka. Nedre fönsterblecket är ju inga problem. Men sidorna och ovanför? Min första tanke var att sätta Z-formade plåtar utanpå allt för att täcka sågningen på eterniten. Och foga/limma plåten. Blir det rätt och tätt? [bild] [bild]
J.Ar: [citat] Hej igen, jag har nu testat med tops och t- röd. Det blev svart på topsen men fick gnugga o doppa några gånger. Så alltså kan det då vara en akrylatfärg .se fotot. Hur gör man då målar man bara över med en liknande alltså svart akrylatfärg?
gone_fishing: [citat] Det går nog åt det hållet att vattenburna "oljefärger" har lite akrylat, om det idag finns utan vet jag inte. Annars finns det ju fortfarande tex Jotun Drygolin.
Kane: [citat] Vad menar du med godkänt? Finns väl bara god praxis och inte regler.
AndersS: [citat] Tack för den noteringen när jag i din egen tråd försökt besvara dina frågor sakligt. Lycka till med din målning då du redan "vet hur det är" och tycker att svaren du fått enbart är "tjatiga". https://www.byggahus.se/forum/threads/fasadtvaett.448815/#post-4699446
Stefan Jäderberg: Har nyligen flyttat in i ett radhus som har ett förråd som är ihopbyggt med husfasaden. Upptäckte igår att träet (råspont antar jag) är synlig mellan tak och hängränna. Känns inte optimalt då jag antar att det suger vatten som studsar upp. Nåt att oroa sig för? Några tips på hur man kan åtgärda det hyfsat enkelt? Tänkte om jag skulle pilla under lite extra takpapp som man klär
Carlf81: [citat] Hjälp med att stabilisera bräda vid fästning är inga problem, lägsta punkten går fint med stege, det är mer att komma upp högst upp i nock som är tufft. Tror det ska funka att komma åt över skjul, det är mest gungandet som skrämmer mig. :crysmile: Å andra sidan har jag aldrig provat, jag har klättrat upp en bit på stegen men där känner man ju verkligen hur det kan bli
Bengt Y: [citat] Jag skulle tänka i de färgskalor som funkishuset ursprunglige målats i. Det är lätta ljusa kulörer, där sockeln mestadels är ljust grå. Det är en lite underlig mix av kulörer nu på grund och pelare med vit som bryter mot gult. Pelarna borde målas i samma kulör som fasaden. Smidesräcken mörkgrå eller svarta.
Annaonym: [citat] Gamma tråd men - har du möjligtvis en bild på ditt hus att visa? Vi väljer mellan Froströk och Skuggvit!
Naskovit: Vi köpte en utomhussoffa på jem&fix med en sittbräda av trä som vilar på två gjutna gavelstycken. Efter en vinter utomhus har de båda gavelstyckena talrika sprickor på sina plana överdelar. Ett hörn har brytits loss. Se bild. Materialet verkar vara mycket lätt betong med finkornig ballast. Det var uppenbart idiotiskt att låta dem stå ute under vintern. Frågan är vad man kan göra
mcr108s: Hus med källare från 40-talet. Färg som på sina håll inte ens ligger an mot grunden, tas bort i stora bitar. Väldigt smulig grund också på sina håll när skrapar lite enkelt. Hur kan jag putsa så det fäster och sen måla om? Tack,
Klabbis 3000: Undrar om någon har erfarenhet av Teknos Nordica Classic fasadfärg? Hållbarhet för glans och kulör? Lätt att måla med?
Bo i skogen: Vi har takbyte på gång och behöver även ordna med skorstenen som sett bättre dagar. Den ser just nu ut som på bilderna. Den är 40 år gammal, tror ingen gjort någonting med den sedan dess. Stenar har börjat ramla av och skorstenshuven har rostat. Så vi tänker att putsen o stenen/ytskiktet behöver bort och sedan ev laga fogarna i teglet under. Kanske låta takfirman plåta in den sen
TypRätt: [citat] Först så kräver detta bygglov o i radhus låter det inte uppenbart att ni får välja en fasad som skiljer sig från de andra.
neo11: Man kan sminka grisen med ardex a46 innan målning. Istället för att hugga upp sprickorna.