Hej!
Vi har byggt hus med A-hus och valt att måla fasaden själva. Vi valde även mellanstruken panel.
Fasaden är STÅENDE, DUBBELFASAD FALSPANEL 22X163 MM. Det ar (sorry tangenen ä slutade precis att fungera!!) första gången vi målar och det går bra men jag har en fråga:

Hur skulle ni göra med den glipa som finns mellan panelerna (plankorna) i fasaden?
Skulle ni måla så att hela glipan tacks av farg (se bild 1 dar glipan delvis har fyllts med farg)? Det skulle ta MYCKET tid att göra detta på hela fasaden.
Vissa glipor ar relativt smala (se bild 2) medan andra ar ganska breda (se bild 3).
Vi vill såklart inte att fukt tranger in mellan plankorna och orsakar skadar.
Vad ar praxis i branschen??
Tacksam för svar.
 
  • Stående vitmålad falfaspanel med en synlig glipa mellan brädorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av målad stående dubbelfasad faldpanel med en glipa mellan panelbrädorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en stående dubbel fönsterbrädas färgad fasadpanel med en ommålad glipa mellan plankorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låt det vara, ingen risk för skador, helt normalt. Så ser de flesta hus med stående panel ut förr eller senare.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Ett bra sätt att undvika detta är att måla panelen före den sätts upp.
Fortsätt måla nästa år.
Protte
 
Att täcka gliporna med färg blir bara dåligt så låt de vara.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Ett bra sätt att undvika detta är att måla panelen före den sätts upp.
Fortsätt måla nästa år.
Protte
blir det inga glipor i panelen om man målar den före?
 
  • Haha
Johan456
  • Laddar…
Tack för svaren, vi kommer att låta gliporna vara.
 
S Stefan1972 skrev:
blir det inga glipor i panelen om man målar den före?
Jo, men då är är det målat under och målat suger inte som omålat trä, jag använder en impregneringsolja och en färgstrykning (behöver med den färg jag använder ingen grundfärg) innan jag sätter panellock eller lockläckt.;)
Och om panel/foder sedan krymper/ändrar sig så syns det inte.
Men gliporna är bara att låta vara som de är.
 
A AndersS skrev:
Jo, men då är är det målat under och målat suger inte som omålat trä, jag använder en impregneringsolja och en färgstrykning (behöver med den färg jag använder ingen grundfärg) innan jag sätter panellock eller lockläckt.;)
Och om panel/foder sedan krymper/ändrar sig så syns det inte.
Men gliporna är bara att låta vara som de är.
Problem kan det bli om det är såna springor en bit upp och sen att det sitter tätt ihop nertill då vatten som kommer in bakom blir stående längst ner så att säga med följden att virket till sist kommer börja ruttna.
Man kan testa om det går att dra in brädorna genom att skruva i trallskruv och se om gliporna minskar och sedan foga springorna med målarfog.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.