Vi tänkte bygga en pergola mot vårt hus (byggt i lättbetong med putsad fasad). Ena övre balken tänkte vi fästa direkt mot fasaden. Något man ska tänka på? Lägga syllpapp emellan?
Tack på förhand!
 
Hur är väggkonstruktionen? Inte ovanligt att det är puts-isolering-vägg vilket gör att du behöver rejält långa skruvar och det blir bra hävstångseffekt på det du fäster in, samt att du inte får dra för hårt heller för då skadas putsen. Och så kommer det bli missfärgningar av vatten, alger etc.

Mitt tips är att göra den fristående, men ni gör som ni vill.
 
H Hans G2 skrev:
Hur är väggkonstruktionen? Inte ovanligt att det är puts-isolering-vägg vilket gör att du behöver rejält långa skruvar och det blir bra hävstångseffekt på det du fäster in, samt att du inte får dra för hårt heller för då skadas putsen. Och så kommer det bli missfärgningar av vatten, alger etc.

Mitt tips är att göra den fristående, men ni gör som ni vill.
Tack för väldigt bra synpunkter! Något vi får kolla upp.
 
Jag har en kraftig ramkonstruktion liknande pergola längs husets bägge långsidor. Dessa är inte fästa i husväggen just för att inte riskera sprickor i putsen. ISOblock med putsad fasad.
 
  • Gilla
AlmaH
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag har en kraftig ramkonstruktion liknande pergola längs husets bägge långsidor. Dessa är inte fästa i husväggen just för att inte riskera sprickor i putsen. ISOblock med putsad fasad.
Tack för info! Om det finns risk att putsen spricker borde vi nog också satsa på något sånt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.