Hej,

Vi har just stomrest ett eksjöhus lyckan funkis och idag var jag i färgbutiken för att hämta ut lite grundfärg och olja för ändträt, och passade då på att prata igenom fasadfärgerna etc. Eftersom all färg ingår från Eksjöhus så hade han alla mina uppgifter och tog fram hela huset med fasadritningar etc.

Det första han kläcker ur sig när han ser fasaden på ritningen "OJ, du har att göra kan jag säga direkt"

Anledningen till detta är vår fasad, som är en klassisk träfasad fast där planken sitter väldigt tätt (men inte ihop). Jag uppskattar avståndet mellan fasadplankorna till ca 1cm (+- några mm)

Killen i målaraffären berättade att eksjöhus fått ta mkt skit för just denna fasaden, för att den är i princip omöjlig att måla. Man kommer inte åt ordentligt mellan plankorna och han berättade om kunder som målat alla springor med en sån där smal liten hobbypensel för att lyckas.

Jag bifogar en bild på hur fasaden ser ut (bilden föreställer alltså inte mitt hus, för ni ser att den är målad, men för att ni ska få en uppfattning om avstånden mellan plankorna)

MG_0876.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så, nu har målarsäljaren lyckats skrämma upp mig rejält att detta blir ett evighetsprojekt med pill... Har ni några tips? (Förutom det mest uppenbara, att ta in en målare som sprutmålar hela skiten).

Är det någon som har erfarenhet av att måla en liknande fasad som hittade en väg runt problemet?

Stort tacksam,
Vol

peternicklas
Hur djupt in går skarven?

köp en målarspruta! så e problemet löst! (biltema 399kr) :)

peternicklas skrev:
Hur djupt in går skarven?
22 mm :/..

meckis skrev:
köp en målarspruta! så e problemet löst! (biltema 399kr) :)
Han avrådde från målarspruta om man är nybörjare på målning...

peternicklas
Volatyle skrev:
22 mm :/..
Då har du att göra. Blir till att använda en liten pensel och en bra färg så du slipper att måla så ofta.

peternicklas skrev:
Då har du att göra. Blir till att använda en liten pensel och en bra färg så du slipper att måla så ofta.
:(.

MultiMan
Volatyle skrev:
:(.
Jag lider med dig. Redan vid 2cm tycker jag är klart bökigt och tidskrävande att få det bra. Tack och lov har jag minimalt med sådant på mitt gamla hus med klassiskt 170-45. Jag har 1cm glapp mellan bottenbräderna men sedan spikas ju locken ovanpå skarven och allt blir enkelt att måla, men helt annat utseende givetvis.

Verkar vara ett lite ogenomtänkt sätt sett historiskt. Jag kan inte minnas någon äldre fasad som sett ut så, och med tanke på hopplösheten att måla ner i smala, djupa springor, så kanske det fanns en tanke. Eksjöhus har kanske någon konstruktör som tycker att deras konstruktion ser bra ut på papperet? Det kan väl knappast bara vara en tillverkningsteknisk detalj eller rent mode utan eftertanke?

MultiManOriginal skrev:
Jag lider med dig. Redan vid 2cm tycker jag är klart bökigt och tidskrävande att få det bra. Tack och lov har jag minimalt med sådant på mitt gamla hus med klassiskt 170-45. Jag har 1cm glapp mellan bottenbräderna men sedan spikas ju locken ovanpå skarven och allt blir enkelt att måla, men helt annat utseende givetvis.

Verkar vara ett lite ogenomtänkt sätt sett historiskt. Jag kan inte minnas någon äldre fasad som sett ut så, och med tanke på hopplösheten att måla ner i smala, djupa springor, så kanske det fanns en tanke. Eksjöhus har kanske någon konstruktör som tycker att deras konstruktion ser bra ut på papperet? Det kan väl knappast bara vara en tillverkningsteknisk detalj eller rent mode utan eftertanke?

Att konstruktionen *ser* bra ut säger jag inget emot om, snyggt blir det ju helt klart - men det är ju rätt jobbigt om det blir i det närmaste omöjligt att måla :(

Vol

Volatyle skrev:
Han avrådde från målarspruta om man är nybörjare på målning...
Vilket trams, kör spruta och massera sedan in färgen med en vanlig pensel som är tunnare än 1cm.

Nimajneb skrev:
Vilket trams, kör spruta och massera sedan in färgen med en vanlig pensel som är tunnare än 1cm.
Ja, nybörjare på spruta är väl alla i början, efter någon timme är du inte nybörjare längre...:rolleyes:

Nimajneb skrev:
Vad menar du med att massera in färgen?

Kör spruta i springorna med lågt tryck så det inte ryker och måla resten med roller/pensel.

Sen kan man ju undra varför dem inte sätter z-panel då det ger istortsett samma utseende

Karlberg, det funkar inte med spruta. Just springor är sprutan dålig på och färgen ska gnidas in.
Med spruta hamnar för mycket bredvid springan lite i springan och resten mellan ögonen.
Jag är inte nybörjare, har hållit i spruta de senaste 35 åren till och från.

Protte

Man borde kanske ha ett litet munstycke och dra med i springorna först?

• Gilla
perblo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.