9 301 läst ·
6 svar
9k läst
6 svar
Muresco på reveterad fasad
Vi har ett putsat plankhus (reveterat) från sent 30-tal. Putsen är i fint skick och sitter bra. Förra året målade vi huset med Muresco eftersom de tidigare ägarna målat med den färgen utan problem (vet att det inte är optimalt men vad gör man). Redan nu i vinter (som visserligen är i blötaste laget, iallafall här i Göteborg) har släppt från så gott som hela västväggen men den är finfin på ostväggen. (Iofs får man väl kanske vara glad att det är färgen som släpper och inte putsen (vad jag märkt hittills) Förre ägaren sa visserligen att de hade haft det lite besvärligt med västväggen men att färgen skulle släppa redan efter några månader och i så stor omfattning hade vi inte räknat med.
Jag inser att det ju handlar om fukt och hur väl färgen fäster. Innan målning borstades väggen med stålborstar och tvättades med grovrent.
Någon som har en möjlig lösning på detta trista problem. Borde jag köra med ngn grundfärg nu när jag skall göra om det till sommaren. Finns det då kanske risk putsen släpper istället.Idéer förslag?!
Jag inser att det ju handlar om fukt och hur väl färgen fäster. Innan målning borstades väggen med stålborstar och tvättades med grovrent.
Någon som har en möjlig lösning på detta trista problem. Borde jag köra med ngn grundfärg nu när jag skall göra om det till sommaren. Finns det då kanske risk putsen släpper istället.Idéer förslag?!
Muresco är en putsfärg som bla sålts av alcro. Numer heter efterföljaren putsfärg och är en styrenakrylatfärg. Putsen skall tilläggas är nog inte från 30 utan kanske 50 tal och det är inte ren kalkputs. Oavsett så är altså fasaden målad med denna "olämpliga" färg innan varför ju te x silikatfärg/kalkfärger är uteslutna.
Aha... underligt att det är bara en vägg som släpper och så snabbt. Tänkte först på att kanske grovtvätten försvagade fästet för färgen på något sätt men om ni gjort allt likadant på alla väggar så har jag tyvärr ingen bra gissning vad som gick fel och vad du ska göra vid ommålning
gaia
gaia
Västsidan är oftast hårdast utsatt.
Att ni använder "olämplig färg", tvättar med kemikalier samt bor i slagregnsrikt område är alla faktorer som kan inverka i olika grad till att det går dåligt. Köp hellre fasadfärg från en putstillverkare som vet vad som gäller, men nu var ju det uteslutet så då är det väl bara att bita i det sura och måla om, måla om och åter måla om...
Att ni använder "olämplig färg", tvättar med kemikalier samt bor i slagregnsrikt område är alla faktorer som kan inverka i olika grad till att det går dåligt. Köp hellre fasadfärg från en putstillverkare som vet vad som gäller, men nu var ju det uteslutet så då är det väl bara att bita i det sura och måla om, måla om och åter måla om...
Jo det är ju uppenbart inte en optimal lösning men jag gissar att det finns bättre och sämre lösningar som ngn med lite erfarenhet kan delge.
Efter ytterligare inspektion av fasaden verkar det nog vara så att det egentligen är lagret färg under det nya som släpper mest. Vi fick ju inte bort så mycket utav den tidigare färgen, bara det som var löst. Möjligen får jag betala för gamla synder (dålig rengöring) inför förra ommålningen.
Fasadfärg från putstillverkare? Som?
Efter ytterligare inspektion av fasaden verkar det nog vara så att det egentligen är lagret färg under det nya som släpper mest. Vi fick ju inte bort så mycket utav den tidigare färgen, bara det som var löst. Möjligen får jag betala för gamla synder (dålig rengöring) inför förra ommålningen.
Fasadfärg från putstillverkare? Som?
Klicka här för att svara