Hej!
Jag ska måla om mitt nyinköpta hus. Det är rött med vita knutar, Har någon tips om hur jag ska göra.

1. Måste hela huset tvättas med nåt innan målning? eller är det bara att pensla på?
2. Vilken typ av färg ska man välja, ska man måla mer än ett lager?
3. Kommerjag att avlida i armvred om jag målar hela huset själv från en stege?
4. Är det pensel som gäller eller finns det fiffiga grejor jag kan använda?
5. Är det bästa vädret en solig sommardag? vad händer om det börjar regna när man nyss målat? etc etc...ge mig all kunskap ni har gutter och gummor..!
6. Är Faluröd som ska vara bäst? varför i så fall?

Jag kan INGENTING om hus eller målning eller annat, så skriv gärna allt från grunden. vad jag behöver veta.

Tacksam nybliven husägarinna som gett sig sjutton på att fixa att ha hus själv!!!

Tjing!
 
Hej!

Ta med en färgflaga eller liknande till närmsta färghandlare så kan nog dom tipsa dig om rätt produkter och tekniker. Det är helt klart görbart att måla en kåk själv, även om det tar tid.

/fredrik
 
Håller med Fredwel.

Men tänkte bara säga vad gäller falu rödfärg (som är en så kallad slamfärg), att den bara fungerar om huset tidigare är målat med den typen av färg (eller omålat). Sen finns det massvis med "faluröda" färger som är vanliga plast- eller oljefärger. Annan sak. Det är viktigt att veta vad du har nu som sagt.
 
W
Angående att måla själv från stege så kan det nog bli bra jobbigt om det e ett stort eller högt hus. Själv köpte jag en begagnad byggställning och använde denna, det bästa jag köpt tror jag, helt grymt smidigt och jag slapp känna stressen som man kan ha när man har hyrt en och det sedan regnar i två veckor. Säljer den när jag är klar och andrahandsvärdet är ju skyhögt så dyrt blir det inte.
 
jon_h skrev:
Håller med Fredwel.

Men tänkte bara säga vad gäller falu rödfärg (som är en så kallad slamfärg), att den bara fungerar om huset tidigare är målat med den typen av färg (eller omålat). Sen finns det massvis med "faluröda" färger som är vanliga plast- eller oljefärger. Annan sak. Det är viktigt att veta vad du har nu som sagt.
Tack för råden, har nu pratat med förre husägaren, som säger att det är målat md faluröd innan. Om jag fattat rätt sä är det bara att "borsta av fasaden " innan målning och seda måla på.? räcker ett lager? eler behöver man måla flera ggr?.

Tack, mvh Nip
 
Wester skrev:
Angående att måla själv från stege så kan det nog bli bra jobbigt om det e ett stort eller högt hus. Själv köpte jag en begagnad byggställning och använde denna, det bästa jag köpt tror jag, helt grymt smidigt och jag slapp känna stressen som man kan ha när man har hyrt en och det sedan regnar i två veckor. Säljer den när jag är klar och andrahandsvärdet är ju skyhögt så dyrt blir det inte.
ok, mitt hus känns skapligt högt, iaf högt nog för att man blir både färglös och förlamad om man faller från stegen, hi hi... Några tips på var jag kan hitta en byggställning att köpa? vad kostar dom ca? och fixar en novis att bygga upp den själv?

Mvh Nip
 
Nip skrev:
Tack för råden, har nu pratat med förre husägaren, som säger att det är målat md faluröd innan. Om jag fattat rätt sä är det bara att "borsta av fasaden " innan målning och seda måla på.? räcker ett lager? eler behöver man måla flera ggr?.

Tack, mvh Nip
Det är bara att borsta av fasaden, med piassavakvast eller, ännu hellre, stålborste om man orkar. Det räcker med ett lager färg, rödfärg stryks hyfsat flödigt. Och se till att ni inte köper nåt billigt skräp med en massa plaster i. Det ska bara vara mjöl (rågmjöl oftast), vatten, järnvitriol, rödfärgspigment och 0-8% linolja i. Jag använder rödfärg utan linolja, för den är vackrare i mitt tycke. Det finns även "falu ljus" nu, som stämmer bättre överens med hur färgen såg ut förr. Riktigt fin.
 
jon_h skrev:
Det är bara att borsta av fasaden, med piassavakvast eller, ännu hellre, stålborste om man orkar. Det räcker med ett lager färg, rödfärg stryks hyfsat flödigt. Och se till att ni inte köper nåt billigt skräp med en massa plaster i. Det ska bara vara mjöl (rågmjöl oftast), vatten, järnvitriol, rödfärgspigment och 0-8% linolja i. Jag använder rödfärg utan linolja, för den är vackrare i mitt tycke. Det finns även "falu ljus" nu, som stämmer bättre överens med hur färgen såg ut förr. Riktigt fin.
ok låter juh perfekt. Ang färgval, så har jag hört att det finns en massa "kopior" till faluröd, men det finns juh den som är "äkta" faluröd, om man köper den så är man välan säker på bra kvalité?
sen en fråga till?, jag har juh vita knutar, är det något jag ska tänka på när jag målar dem? ska de skrapas eller hur funkar sånt? det är juh inte samma sorts färg antar jag.
åååååååh börjar undra om jag tagit mig vatten över skallen...
HUR vet jag ifall träet är "murket" och ev bhöver bytas?...vad händer om jag målar på murket trä? förstörs mer då eller är det bat just den plankan då?..kan juh inget, en kan murkenhet eller rötskador fortplanta sig vidare till andra plank isåfall...
Tacksam för ert tålamod och bra tips..

MVH Nip
 
Köper du någon av märkesfärgerna så kan du vara säker på att du får en bra färg, ja.

Färgen på knutarna är med största sannolikhet en oljefärg, entagligen alkydoljefärg. Skrapa det som är löst, tvätta eventuellt med målartvätt, skölj och låt torka, och måla sedan med någon liknande oljefärg. Fråga i affären vad du ska ha.

Om träet har rötskador så märks det väldigt lätt genom att det är mjukt, poröst och sprött. Om du sticker i en frisk träbit med spetsen på en morakniv eller skruvmejsel så ska du bara komma in någon millimeter. Finns det röta så kommer du in längre, ganska lätt. Går inte att missa. Hittar du trä med rötskador så är det lämpligt att byta dem. Rötskadorna beror på att träet har varit utsatt för för mycket vatten utan att kunna torka ut, och rötan i sig håller kvar vatnnet som en tvättsvamp. Det gör att det lättare fortsätter att murkna och sprida sig till närliggande trä. Om du målar på murket trä gör det i princip varken till eller från. Men gör inte det, byt som sagt dåligt trä.
 
Det där fixar du...
Det är klart att det tar lite tid. Men det är som sagt bara att köra på när du väl borstat av fasaden. Ang knutbrädorna så kan man ju faktiskt riva bort dom och köa nya och måla på backen först.. det kostar inte många kronor till samt att det är lättare då behöver du inte vara rädd att "spilla" på rött på vitt just där iaf...

Men det är ju aldrig fel med lite hjälp at föräldrar eller kompisar..
Är det mycket förberätt så går det fort att "bara" måla en kåk..

Lycka till.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.