Vi ska bygga hus och ska ha träfasad med hattläckt. Huset ska målas med falu rödfärg. Nu har vi en undran efter att ha fått olika råd. Ett alternativ är att få huset levererat med läckt och måla huset som det är.
Ett annat alternativ är att huset levereras utan läckt och vi målar läckten för sig och huset för sig och sedan spikar upp läckten Har det någon betydelse för slutresultatet vilket alternativ man väljer. Har ni några erfarenheter?:)
 
Hej,
Om du måla huset med läkten på, och om virket krimper liten, då finns det risk att du få omålade ytor på bottenbrädan precis brevid läkten. Det är nog bäst att täckmåla bottenbrädor innan man sätter på lockläkten.

(iofs har jag bara hörds tala om det här och aldrig sätt det själva...)

Olivier
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.