Hej,
Om du måla huset med läkten på, och om virket krimper liten, då finns det risk att du få omålade ytor på bottenbrädan precis brevid läkten. Det är nog bäst att täckmåla bottenbrädor innan man sätter på lockläkten.
(iofs har jag bara hörds tala om det här och aldrig sätt det själva...)
Olivier