Hepp!

Bor i ett stenhus från 66. Fasaden är gult tegel som sedan slammats med (enligt utsago) cementblandning. Fasaden är sedan målad med en produkt som heter Snowcem. Produkten verkar fortfarande gå att få tag i och efterforskningar säger att det är någon är en cementfärg, i mitt fall vit.

Fasaden på mitt hus är _aldrig_ ommålad eller ens tvättad och den är fortfarande tämligen vit. Jag är nyfiken av mig och undrar vad haken är med den här färgen? Varför målar inte alla sina stenhus med cementfärg då det uppenbarligen är i princip underhållsfritt?

Bifogar en bild med lite fasad...

snowcem.jpg

Ytskicktet måste alltid vara mjukare (mer offerbenäget än underlaget) Ett hus äldre än 50 tal är oftast murat med kalkbruk därför kan man inte använda cementfärg. Sedan är ju husets läge (utsatthet för väder och vind), mur, grund och tak konstruktion också faktorer som påverkar putsen, samt hur väl arbetet är utfört.

Kan bara gratulera dej om din fasad håller och är bra, men som sagt ovanstående faktorer i kombination påverkar fasadens livslängd. Det finns dock byggnader som målats med kalkfärg på 1600-talet och inte gjorts om så att säga att produkten "Snowcem" skulle vara lösningen på alla fasadproblem är inte rätt.

mvh plexi

Ah, det är alltså det underliggande materialet som spelar roll!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.