Fördelen med norrlands kvalité är att det är tätare och hos min leverantör också "rättvänd" dvs. att ådringen bidar en "skål" mot utsidan. Ser man till längder så är det hos mig 5,4 som är den längsta men som någon tidigare nämt fullt möjligt att beställa hem 6 meters längder.

Tryckimpregnerat får du troligtvis inte ha då det bryter mot vissa bestämmleser ifrån KEMI som även någon annan varit och nosat lite på. Sen kan du alltid blanda lite, tex. norrlands kvalité på de utsatta sidorna med "vanlig" på dom övriga. Grundolja även längst ner på fasadplankorna innan du grundar med färg för att få extra skydd.

Om du har gräs eller buskar runt huset är detta ganska påfrestande för panelen så den fuktas mer. Det som också är viktigt, färgen, välj ingen skitfärg, köp bra färg och "gör rätt från början".
Tänk också på att tvätta bort eventuella alger ifrån fasaden när de uppkommer och för guds skull ingen högtryckstvätt, vanlig såpa och ljummet vatten med levang eller liknande.

Det är många som pratar om linoljefärg om att den skall vara så himmla bra.
För många hänger det kvar sen barnsben att mor o far målade med denna färgen och den var så bra, nu finns det betydligt bättrefärger säger iallfall mina experter. Åk och prata med färghandeln. Eventuellt ring direkt till färgtillverkaren om du har frågor.

Lycka till'!

hej, tack för alla bra inlägg,

Nu vad gäller fingerskarv. Hur dåligt är detta igentligen? Kommer man ser var fingerskarven sitter på fasaden?
Jag skulle slippa massor med skarvar och ändträ om jag skulle köpa virke i 6 meter längden....

oderooy skrev:
hej, tack för alla bra inlägg,

Nu vad gäller fingerskarv. Hur dåligt är detta igentligen? Kommer man ser var fingerskarven sitter på fasaden?
Jag skulle slippa massor med skarvar och ändträ om jag skulle köpa virke i 6 meter längden....
Du kommer inte att se skarven med täckande färg. Jag ser inte mina i alla fall. Om du laserar eller vitriol:ar huset kanske det syns en aning om de skarvade bräderna skiljer sig mycket.

OK, men vad gäller kvalitet? Blir det sprickor/skada där först eller?

oderooy skrev:
OK, men vad gäller kvalitet? Blir det sprickor/skada där först eller?
Tror nog snarare att en ev. spricka i panelen kommer att röra sig mot en skarv och sedan stanna där. Sprickan går onte igenom skarven. Skarven är s-t-a-r-k, men det är ju en skarv trots allt och inte homogent trä.
Någon annan kanske har erfarenhet?

Johan Gunverth skrev:
Översatt från fackspråk:
- Vi har inte det på lager och det blir för jobbigt för mig att beställa hem detta. Sluta tjata.

Trams! Det går alldeles utmärkt att beställa långa plankor. Du har två alternativ:
- Klyvda K12/K24-bjälkar som är fingerskarvade.
- Ett medgörligt sågverk som lägger undan långa stockar och sågar upp dessa till dig.
Det första alternativet är alldeles utmärkt. Fingerskarven är lika stark som träet i övrigt och syns knappt Jag har själv fasadbräder (170x21) från Skelleftetrakterna där de längsta är dryga 7 meter. Upp till 530cm är de vanliga brädor, sedan är det fingerskarvat

"Riktiga" långa fasadbrädor tycker jag bara är snobberi om man ändå måste beställa.
Är själv på jakt efter långa fasadbrädor (170x22 eller för all del 170x21). Tyckte det lät som ett bra alternativ med fingerskarvat. Pratade med en lokal handlare som "verkligen försökte" enligt honom själv men kunde inte hitta nåt lämpligt. Han pratade nånting om att jag skulle bli tvungen att såga/klyva själv och som i slutänden skulle kosta ca 340 kr brädan (7 m lång).

Frågar jag efter fel sak när jag ber om fasadbrädor med speciallängd som är fingerskarvade? Var det din lokala handlare du handlade från?

Det är riktigt spännande detta. Har ringt runt och blivit i det närmaste idiotförklarad, så nu vill man ju gå vidare av ren envishet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.