10 487 läst ·
4 svar
10k läst
4 svar
Sprickor i panel -åtgärd?
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Hej, huset som vi funderar på att köpa behöver målas om.
Det har stående lockpanel.
Problemet är att de flesta panel-brädorna har spruckit/ruttnat sista decimetern längst ned på fasaden pga. dålig målning från föregående ägarna.
Vad bör jag göra innan målning?
* Skarva -i sådana fall hur?
* Byta till liggande panel längst ned (givetvis med droppskydd) -någon med bild på hur det skulle kunna bli?
* Spackla igen de som bara spruckit och byta de som har ruttnat?
Alla tips emottages tacksamt!
Det har stående lockpanel.
Problemet är att de flesta panel-brädorna har spruckit/ruttnat sista decimetern längst ned på fasaden pga. dålig målning från föregående ägarna.
Vad bör jag göra innan målning?
* Skarva -i sådana fall hur?
* Byta till liggande panel längst ned (givetvis med droppskydd) -någon med bild på hur det skulle kunna bli?
* Spackla igen de som bara spruckit och byta de som har ruttnat?
Alla tips emottages tacksamt!
Hej!
Hade samma problem själv, bytte alla ruttna brädor, hela brädan. De som bara spruckit fyllde jag sprickorna på med "gummiklet", rätt sorts fog finns i färghandeln. Kanske inte den allra mest långlivade lösningen, men helt ok och snabb. Har hållt bra hittills.
I övrigt låter det fint med liggande panel längst ner, kan absolut vara något!
Hade samma problem själv, bytte alla ruttna brädor, hela brädan. De som bara spruckit fyllde jag sprickorna på med "gummiklet", rätt sorts fog finns i färghandeln. Kanske inte den allra mest långlivade lösningen, men helt ok och snabb. Har hållt bra hittills.
I övrigt låter det fint med liggande panel längst ner, kan absolut vara något!
Här har du bilder på hur mitt hus blev med liggande panel längst ner.
http://www.teamlundberg.nu/album/060802_altanbygget/
Mitt hus var i ungefär samma skick som ditt. Vissa brädor var skadade upp till ca 40 cm. Jag tog dock beslutet att riva ner hela rasket och lägga på en 50mm fasadskiva och sedan ny panel på detta. Kostnad 40-50.000 plus några veckors jobb dag och natt.
/V
http://www.teamlundberg.nu/album/060802_altanbygget/
Mitt hus var i ungefär samma skick som ditt. Vissa brädor var skadade upp till ca 40 cm. Jag tog dock beslutet att riva ner hela rasket och lägga på en 50mm fasadskiva och sedan ny panel på detta. Kostnad 40-50.000 plus några veckors jobb dag och natt.
/V
Klicka här för att svara