S
savio: [citat] Hej! Har ingen aning om vad det är för typ av puts, vet inte heller skillnaden på olika puts-varianter. Under putsen finns trä. Om det är målat vet jag inte men det är vitt iaf.
2 svar · 3,2k läst
A
AnetteL: Förstår att det är dyrare med putsad fasad jämfört med träfasad men jag skulle gärna vilja veta vilka ungefärliga prisskillnader det kan röra sig om per kvadratmeter. Tänkte putsa på aquapanel outdoor isf. Vet inte vilken puts som lämpar sig då. Finns det förresten andra billigare och mer lätthanterliga skivmaterial än aquapanel som är godkända för detta ändamål? Är det
0 svar · 2,0k läst
S
spajker: Hej! Jag har ett problem. Vi ska putsa vårt tegelhus från -62 eftersom vi har byggt till 50m2 som är uppmurat med ISO leca. Nu vill vi ha puts på alltihop för att få ett enhetligt intryck av hela huset. Har tagit hit tre stycken firmor som tittat på det och som ska lämna offert på jobbet. När jag har pratat med dem när de varit här så har två stycken pratat om att man sätter
0 svar · 1,4k läst
U
UoC: Tack för det.
2 svar · 3,4k läst
U
snickarboden
snickarboden: Ta en fintandad klinga så slipper man allt för mycket urslag på panelen. Är man noga kan man sätta en bit lock bredvid locket med tving så man slipper urslagen där, det blir mycket snyggare men tar en stund. Dyckertpickan är suverän här istället för tving och så jag gärna gör. /Kent
4 svar · 1,9k läst
N
nemlan: Förstår inte av din beskrivning vad det är som ska målas ljust... altanen, eller kringliggande väggar / snickerier?
1 svar · 885 läst
N
nemlan: [citat] Dylik service brukar oftast gå via färgtillverkarens kunder, och innebär en fullständig färgsättning. Bekvämt, men du får inte laborera själv.
4 svar · 1,9k läst
N
nemlan: Färg i sig är en färskvara när du köper den = inte en färdig produkt och omfattas därför inte av den "vanliga 3-årsgränsen". Målerifirman kan däremot lämna garanti på utfört arbete (t.ex. via branschgaranti.se). Ett rimligt / vettigt underhållsintervall för fönster är ca 8 år, med underhåll. Absolut inte 20 år. Det hänger mycket riktigt på underhållsarbete och givetvis
1 svar · 11,4k läst
dengroth
dengroth: [citat] Ja, nog ältat var ordet, vi kan väl säga att vi lägger det till handlingarna...:) Bra i alla fall att vi är överens om att det får konsekvenser om man inte flyttar ut dörrar och fönster. Undrar vart TS tog vägen? Han har väl fullständigt dödströttnat på vårt tjafsande och bytt forum.
22 svar · 5,1k läst
B
Björn_Nilsson: Ett hus i vår gata har valt att skriva sitt husnummer med bokstäver. Alltså NIO.
5 svar · 15,1k läst
·
H
John J: Latexfog om det inte är för mycket.
1 svar · 2,5k läst
D
John J: Tycker det verkar som brädorna kupar sig lika mycket med spår. Satte 50 kvm förra året och en hel del är lite kupade och de hade alla spår.
8 svar · 8,2k läst
N
nightzero: Hej, Jag har en gammal sättningsspricka i en fasad av mexitegel. Finns det någon typ av mjukfog man kan trycka i en sådan spricka? Mvh, Mattias
0 svar · 1,5k läst
M
mikaelbe: Vi har renoverat liknande ovanför fönster, där fogen sprängdes av armeringjärnen så att stenarna var på väg ner. Ta bort stenarna, lägg rostfri armering. Om det går, lägg en balk underst som stenarna kan vila på, annars får du ha stämp, alltså nån sorts stöd, då du lägger stenarna. Vi använde Murmas grejer, se http://www.murma.se/produkter/murma_armerad_vaggbalk.html
5 svar · 4,0k läst
ranzor
ranzor: Hej, ligger detta fel hoppas jag någon kan flytta det rätt.. =) Vi håller på och ska fixa fasaden samt byta tak, så vi ska bygga upp en rörställning runt huset, vi tänkte sätta den på ena långsidan och ena kortsidan, alltså bygga ställningen som ett L. på kortsidan är det 8 meter till takfoten och på långsidan är det 4 meter till takfoten. Är det någon som har några bra
0 svar · 2,4k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Kolla priser på www.cellplastdirekt.se, titta i produktkatalogen. Titta på spontad cellplast. De har även cellplast i större storlekar än 120x60cm
5 svar · 3,0k läst
P
Poggan: Visst är det inte att rekommendera med skarvar i panelen. Men om det är bara är enstaka som är rötet, så skarva på. Sedan är det ju det estitiska, inte så snyggt med skarvar här o där. Men om man nu vill slippa framtida problem, så byt hela brädan. Hur man vill slippa framtida problem: Tja, innan du spikar upp brädan, såga ändan (15°), stryk olja på ändarna, inte för mkt, lite
1 svar · 10,6k läst
E
2times: Hej Två stora leverantörer av olika putssystem är Finja och Weber (tidigare Maxit). STO tillhandahåller mig veterligen bara tunnputssystem men det du ska göra är att vända dig till en putsentreprenör - de kan garanterat hjälpa dig om de är seriösa och ja, det finns puts som är pigmenterad dvs är infärgad. För ordningens skull vill jag nämna att ovan nämnda företag levererar bara
8 svar · 13,3k läst
MaZtoR
MaZtoR: [citat] Kanske i polen. Men här i Sverige så jobbar de flesta så sakta det bara går.
8 svar · 10,1k läst
P
Polskt: Är det ett gammalt hus så ska du byta fönster först då man inte riktigt vet vad som ligger under.
2 svar · 8,4k läst
J
Jobe74: Hej nu försöker jag här med.....då det verkar helt omöjligt få tag på :( Kontakta mig om du har detta tegel till liggande eller till salu Tydligen ska det va ( rose valsad) Mvh [bild]
0 svar · 3,1k läst
·
J
JanneL: Nu är jag inte murare, men jag har murat en källare på egen hand, med leca. Där fick jag rådet att armera vart tredje varv. Anledningen till detta var att källaren helt ligger under mark och jordtrycket skulle bli för stort. Dessutom kör bilar över källartaket. I ditt fall finns inget jordtryck att ta hänsyn till och jag skulle bli förvånad om du skulle behöva armera. Att förankra
1 svar · 1,7k läst
F
fnutte: För 4 år sedan målade jag allt fasadträ med Nordsjös Kultur V (svart), eftersom jag var ute efter den sidenmatta slamfärgsliknande ytan. Direkt efter lade Nordsjö ner produkten. Nu behöver jag kompletteringsmåla och snart även måla om. Slamfärger går ju inte på tidigare målat. Tips på produkter som liknar gamla Kultur V ?
0 svar · 1,2k läst
K
kjellerling: Har ett Mockfjärdshus med stort ommålningsbehov, problemet är bara det att fasaden har ett aluminium skickt ytterst. - Vilken sorts färg skall jag använda då? Tacksam för svar!!
0 svar · 1,7k läst
P
pbengtsson: 1) köpen en ogrässpruta och spruta på, avsluta med pensel så att man kommer åt överallt. 2) Det kan man väl göra, men ideen är det obehandlade gråa utseendet tycker jag.
1 svar · 2,5k läst
F
John J: [citat] Sant. Är van att bygga i hus med massiva timmer väggar :)
7 svar · 2,0k läst
saturnus
saturnus: [citat] varför inte lägga ut bilderna här på Forumet, säker fler som är intresserade.
3 svar · 8,1k läst
J
Jan-Å: Du borde börja med att ta reda på vart värmeförlusterna är som störst. Det brukar normalt inte vara genom fasaden utan uppåt genom vind/tak och ut genom fönster och dörrar. Hur Du gör med väggarna bror på hur det ser ut under plåten och vad Du vill ha för fasadbeklädnad istället. De hus jag tittat på med plåtfasad hade tidigare träpanel, i det fallet är det "bara" att regla
1 svar · 1,3k läst
H
Haettman: Ska putsa om mitt putsade trähus, 1939, stående väggplank med höns/halmmatta som putsbärare. Då isoleringen inte är den bästa samt att putsen ligger i nivå med fönster och dörrar har jag valt att lägga 50mm mineralull och sedan ny puts på det utanpå befintlig puts med som har god vidhäftning. -nu till min fråga. Har fattat hur fönsterblecken skall se ut, med putskant och allt,
0 svar · 1,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: Har du kollat vad tillverkarna (maxit och finnja) har att erbjuda? http://www.maxit.se/33548/ http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/gds/putsa.pdf som exempel, kolla genom deras arkiv efter nyttigheter. Men en sak är klar, gör du inte allt jobb enligt alla konstens regler så kommer du se LECA-blocken genom putsen/slamningen speciellt vid fuktigt väder. Men det ser i vilket fall prydligare ut
3 svar · 4,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.