Jag ska spika lockpanel och har då 28 mm glespanel att spika underbrädorna i.
Vilken spik brukar ni köra i det läget?

Mikael_L
Personligen skulle jag skjuta 50 mm spik med spikpistolen, ty den är hela 2,8 mm i diameter vilket gör att den drar lika bra som 75x2,8.

Det är väl ingen större vits med spik längre än 50 mm. Dem kommer bara att gå igenom. Till lockbrädorna kan du använda 75 mm.

Hur skulle du göra om du inte hade en spikpistol? :)

EDIT: Ok, då kör jag 50 mm till underbrädorna. Tack för hjälpen

Förresten, jag har lockbrädor som är 145 mm breda, gäller det fortfarande att inte spika i underbrädan då?

Är det verkligen någon mening att att använda 75mm spik för att slå igenom 28+22 mm ?
Jag har köpt varmförzinkad spik, trodde det var standard för detta?

Frågar du en äldre snickare så säger han garanterat att underpanelen fästs med 3" dvs 75 mm och lockpanelen fästs med 4" dvs 100 mm. En spik skall ha en tredjedel av längden i det som skall spikas fast och två tredjedelar i det som det skall spikas fast i.
Lockpanelen fästs normalt inte i underbrädan om det går att undvika, detta för att underpanelen skall kunna röra sig oberoende av locket. Men å andra sidan blir det kanske lite väl svajigt om du bara sätter en spik i mitten på så breda brädor.

Mikael_L
En vanlig 50mm trådspik är ofta bara 2mm i diameter medan 75mm trådspik är på 2,8 mm.

Detta ger en del skillnad i utdragskraft och kan vara en anledning att spika med 75 mm spik även om spikregeln är 28 mm tjock.
Om detta är viktigt eller ej vågar jag inte riktigt sia om.

Beställ spik som är 3,4 x "rätt längd". Det är alltså samma som 100mm (4"), fast kortare så att den inte går igenom utegipsen. Detta tillvägagångssätt är vanligt enligt min snickarsläkting. 3,4 x 60mm är tydligen den vanligaste längden. Tillverkaren ställer bara om maskinen och du får betala för ställkostnaden

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.