En av fasaderna är sliten och jag tänkte måla. Men väl där så inser jag att läkten är upprutten. Så jag tänkte byta ut den istället.
Det hela är byggt -65. Verkar som om botten brädan ligger dikt ann en typ (tak)papp. Pappen ser lite torr ut men för övrigt hel. Vet inte hur det ser ut under den.
Ser att man rekommenderar att ha en ventilationsläkt idag.

Vi har inte märk några problem med konstruktionen ännu i alla fall.
Men vi har bara bott är i drygt ett och halvt år.

Skickar med lite bilder på hur det ser ut.

Min fråga är: kan jag bara byta ut utanpåverket, bottenbräda och lock?
Nån som har nån synpunkt??
Hälsningar Henke

• huset1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • huset2.jpg
    Skapa konto
  • huset3.jpg
    Skapa konto
  • huset4.jpg
    Skapa konto
C
Klart du kan, fast du bör då sätta läkten så att du får en luftspalt mellan panelen och pappen.

Fast om Du ska bryta bort bottenbrädan också är det väl lika bra att byta pappen med?? Papp från -65 börjar väl närma bästföredatum :) Går det att göra ens utan att skada pappen så pass att den borde bytas.
Då är det lika bra att också fixa luftspalt för det är ju bara en spikregel utanpå den andra regeln.

Jag skulle antingen bara spika nya lock och måla eller byta allt inkl papp.

Tack för svaren.
Är det okej att bara sätta distanser under botten brädan, eller sätter jag en distansläkt i nuvarande spikläkt men utanpå ev. ny papp?
Det är bara en del av utbyggnad det gäller resten av sidorna är okej och behöver endast målas.

Som jag lärt mej sätter man spikläkt utanpå pappen rakt över den "riktiga" regeln.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.