G
gaia: Puts på en utsatt sockel får man betrakta som ett offerlag. Den skyddar mursten i vägg men själv faller den sönder med jämna mellanrum. Inte uteslutet att det finns fuktvandring i vägg och puts omvandlas till sand eller får frostskador. Det är inte något fel, husets är bara byggt som den nu är. Läste om det på danska sidor.... Hur som helst förberedd dej på återkommande
4 svar · 5,3k läst
·
tallmilan
tallmilan: [citat] ooooh, det svider, men det hade varit värre om någon hade berättat hur man kan få tillbaka spänsten i färgen nu när du kastat ...
8 svar · 2,9k läst
A
andersmc: Du kommer säkert att uppleva det som varmare inomhus.
1 svar · 2,0k läst
L
lazzlo: Hej Vi har en typ av fasadplattor på vårat hus som heter Ifölit. Det är vita skivor med små stenar på (någon sa att de liknar dansk sjösten, fast "gruset" är vasst istället för rund). Plattorna är monterade runt 1970. Kan någon hjälpa oss med information om vad det är för material? Innehåller de asbest? Vi funderar på att ta ner skivorna och ta fram lockpanelen som ligger under,
0 svar · 4,3k läst
L
leifa.k: Mina priser är väl inte aktuella längre. Yes, supernöjda är vi. Vi monterade fasaden själva år 2002.120kvm färgad fasadsten, 16kvm hörsten (dyrare), 504lpm monteringsprofiler, 33lpm muslist, frakt. Summa: 32675,00kr/ 16+120kvm= 240kr/kvm Tillkommer monteringsskruv som jag köpte annanstans. Kommer ihåg att vi tyckte det var dyrt då...Idag tycker vi att det var värt varenda krona.
1 svar · 6,2k läst
D
djesko: Tack för ditt svar , jag tycker inte att det känns fuktigt utan känns mer som att dom som har målat huset innan har gjort ett dåligt förarbete och stängt in algerna. Putsen är hel och fin bara lite grön där färg har släppt. Tack /Niklas
2 svar · 1,7k läst
B
bygg-Andy: Det är platta så då kan jag lägga ner min oro. Tack för svaret saturnus nu kan jag sova gott om natten igen. ;-)
2 svar · 1,5k läst
patrik659
patrik659: Ja, som rubriken lyder så undrar jag om någon kan tipsa om vart man köper Jotuns Demidekk Optimal till bästa priset i Gbg-området?
0 svar · 3,6k läst
Saxpy
Saxpy: Vi har samma sak. De bor på vinden... En dag ska jag ta tag i och fixa till nåt men det står inte så högt upp på prio-listan... :-)
7 svar · 8,8k läst
Sven
Sven: Koka själv? Jag kokar "Falu Ljus" för mellan 13 och 15 kr litern. Det är en kostnadsbesparing med minst 70 %. Det är inte svårare än att koka frukostgröt heller...
1 svar · 5,0k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Fixat dubbelposterna!
3 svar · 3,1k läst
B
BigGitt: Idag hade jag ett besök. Anticimex med fuktmätare och kunskap. Lite fukt i betomgen. Syllarna inom gräns värderna. Sulan inne = torr. Med andra ord, så ska det se ut för den grund konsruktion med våra grund förhållanden! Tack vare att så byggde man på 70 talet. Det har tagit honom över 1 timme. + lite annat info på köpet. Måste skaffa typ 43A brandsläckare + flera brandvarnare. Nu
16 svar · 2,6k läst
·
A
Andy_hstad: ingen som har ett tegele hus eller har teglat ett hus någon gång?
1 svar · 1,5k läst
N
Niclas Jonsson: Till luftspalt räcker det med läkttjockleken. 25 mm ca.
5 svar · 2,1k läst
S
Steff76: Håller på med ett nybyggt hus som ska putsas med traditionell tjockputs 20 mm på stenullsskiva 50 mm. Vi ska sätta upp 20 st LED armaturer och undrar hur f-n vi ska lösa infästningen..? Måste få lite expert hjälp på det helst idag! Putsningen börjar om ca en vecka och då måste vi ha spikat utförandet på infästningen. Är det vanligaste att sätta tryckimpregnerad träkloss bakom
0 svar · 1,2k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Svarade i din andra tråd.
4 svar · 2,8k läst
B
barajag: Finns ingen anledning att ta bort eterniten, nackdelen är att ska man känna sig säker ska man ha munskydd när du borrar i den.
2 svar · 1,2k läst
V
vandame: Undersökte idag på lite mer fasaden och komm fram till att huset verkar ha haft 3olika färger under årens lopp, mattgrön, ljus-mattblå, och dagens vita färg. Är dock osäker om de tidigare färgerna "färgar" av sig som den vita.
5 svar · 1,3k läst
hahalj
hahalj: Kanske... men kanske skulle testa en rejäl axialborste till vinkelslipen först? Betongen är rejält hård så jag tror inte den avverkar för mycket på den, förhoppningsvis tar den bara färgen.
2 svar · 3,7k läst
S
SNICA: Hejsan! Har försökt hitta lite info men får ingen klokhet i detta... Jag ska i vår/sommar måla om fasaden från gul till kaffe Latte färg. Huset är sedan 1991 och har aldrig gjorts något med sedan dess. Jag måste först byta ut en del på fasaden då dessa är sprukna och förstörda.. Men inte så många dock. De flesta är sprukna nedtill. Men sen då? Hur går jag till väga? Måste
0 svar · 2,4k läst
A
Alko: Jag är sannerligen ingen expert, men det är väl rätt givet (förutsatt att grundarbetet innan putsning är korrekt utfört) att det är pga fukten i grunden, låter som ett standardcase. Och då är det väl det vanliga som gäller - dränering medelst platonmatta eller isodrän. Eller? /A
1 svar · 2,0k läst
F
flygrc: Inga som har praktisk erfarenhet? Systemet heter sto ventec http://www.sto.se/evo/web/sto/35160_SE-Ventilerade_fasadsystem_-_StoVentec-StoVentec_Classic.htm I detta fallet så sitter skivorna på reglar och isoleringen på bilden utgår. Systemet ska ha använts i 5 år på regelhus. Jag har pratat med företaget , bla om att trähus rör på sig. Svaret jag fick var att systemet är
2 svar · 1,8k läst
R
Ramona: hej, Har ett hus med träfasad från -68 som vi tänkte byta fasad på. Istället för att sätta ny träpanel är vi sugna på att skaffa putsfasad. Har kollat runt lite på nätet och man får olika bud på om det är bra eller inte? Vad rekommenderar Ni som är kunniga? Vad kan det kosta att byta? Huset är ett enplanshus på 112kvm. Tacksam för alla tips och funderingar! Har Ni även tips
0 svar · 1,6k läst
A
arne: Det är svartmögel. Skuggigt och fint där under takfoten. Prickfri funkar bra.
1 svar · 1,8k läst
J
jawen: Finja´s genomfärgade härdstänkputs är ett A-bruk, vet inte vad andra tillverkare använder men C-bruk låter ologiskt.( det är mycket hysh-hysh inom Maxit,Finja mm om innehåll, blivit rena djungeln sista 10 åren) gb79: Ditt hus verkar vara seriöst putsat, se till att inte putsen ligger emot trä och andra detaljer som kan röra på sig bara. Karva ur 3-5mm där och använd
20 svar · 16,9k läst
·
F
fremar: Ren silikatfärg är det väl man ska måla med
4 svar · 2,0k läst
J
John J: Cemberit är kanon men se till att du använder utomhus modellen annars så klarar den inte frost..
1 svar · 1,5k läst
BG.s
BG.s: Jag satte 150x25mm brädor med 40x17mm not-läckt... Tilläggsissolerade med 120+45mm mineralull på 160mm timmer...
1 svar · 950 läst
BG.s
BG.s: Hej Jag satte solidrän (dränering å isolerskiva 10cm) skivor ovan mark oxå...Räfflade sådana ovan markytan.. På dessa satte jag putsnät, stora plastbrickor och lång skruv med plugg som håller fast både frigolit och nät.. Sedan slammade jag på ett par lager och satte skiffersten.,, Bidde stiligt värre... I sommar skall det sättas skiffer på skorstenarna oxå..
10 svar · 14,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.