Fasad
Marlen Eskilsson: Högsta domstolen (HD) har beslutat om prövningstillstånd för de 32 husägare i Svedala som stämde hustillverkaren Myresjöhus. Byggahus åkte ut till Svedala och träffade Jan Ivarsson, en av de 32 husägarna. Här visar han sin fuktskadade fasad. Han berättar också om rättsprocessen och ger tips till andra husägare som har en enstegstätad putsfasad.
Marlen Eskilsson: Mattias Nilsson jobbar med att byta ut enstegstätade putsfasader mot tvåstegstätade. Här berättar han hur det går till. http://www.byggahus.se/bygga/sa-gar-byta-ut-enstegstatad-putsfasad
Stakkatto: Tack snälla för ditt svar och för du tog dig tid!
jocke1990: Jag kan då intyga att ytterpanel tas fram av bästa kvalite. Iaf där jag har jobbat. Men man har ju hört hur de brukar fuskas med kvaliten. Sen beror de ju lite grann från vart i landet virket kommer ifrån.
peverlyhills: Tack för alla svar. Har fixat till röret nu, såg till att vattenflödet var fint. Har borstat av all mossa/alger. Hoppas att det torkar nu. När det gäller teglet så avvaktar vi lite med det, ska se till först att det blir torrt. Lite orolig bara att det har kommit in vatten i byggnationen. Håller tummarna att det inte har det. Men tack igen. Känns bättre att veta mer om det.
UppsalaAnders: [citat] Jag är intresserad av din lösning, hur har det gått? Har du konstruktionen ända ned till marknivå? Mvh Anders
nemlan: Klorin bleker och desinficerar, men för bästa tvätteffekt så bör du använda ett medel för fasadtvätt / alg- och mögelborttagning. Tror inte att du behöver pynta så mycket för en 5L dunk på Bauhaus.
Östlund: Här finns lite olika modeller med namn http://www.wasabyggtra.se/produkt_list_bild.php?undergr=12&varugr=1
pelpet: Kakelfasader kan kollas in i Hammarby Sjöstad i Stockholm. Finns på några hus.
Helioz: Man vinner möjligheten till att köra ett korrekt underarbete samt korrekt utförd putsning vilket ger en betydligt längre hållbarhet. En omputsning skall inte behöva lagas på 10-15 år minst om allt är rätt utfört.
RFC Tak: Du har mkt fukt i konstruktionen och behövs torkas ut, att koppla in en luftfuktare är inte att rekommendera för den torkar vara ur det övre skiten på konstruktionen, sök på nätet om en färg som kan ventilera bort fukten ur fasaden . / RFC Tak
RFC Tak: Frost innebär att det inte läcker ut för mkt värme genom väggarna = BRA
hantverkare1: [citat] Naturligtvis måste gipset ligga mot regeln när man skruvar, trodde det var underförstått.
cecar33: Det ser ut som du måste byta även syll om inte hela så iallafall en del, på söder och väster fasaderna. Stommen är förmodligen liggande plankväggar så det är inget problem bara ta det bit för bit. Det kan vara mycket jobb för det brukar vara ganska friskt i övre inre hörnet på syllen och det är lite meck med att få bort det.
KnockOnWood: [citat] Jo, jag hade ju en decemberbild. Bäst att lägga upp den innan det är för sent :) [bild]
woodchuck: Weber Serpovent EF heter systemet. Vet inte hur mycket det bygger som minst, men det är en skiva som skall sitta på någon form av reglar med luftspalt. Vi ska dessutom ha tilläggsisolering 80mm under och det ska totalt bygga ca 12 cm, så utan isolering gissningsvis ca 5cm. Själva skivan heter aquaroc eller glasroc och är 12,5 mm. Har bara sett det på ritning så... /Woodchuck
orchamen: Tack MaxPax! Nu är jag nästan klart med begreppen.
Lottie77: Hur har det gått? Hur åtgärdade ni? Vi har ett lättbetonghus uppfört 2005 och har tunna sprickor, genomgående på flera ställen längs elementskarvarna. Driver process mot Garbo då vår entrepenör saknar medel. Önskar tips och råd från andra som har liknande problem.
Lottie77: Hur har det gått med huset? Har ni fått fler sprickor. Vi har ett lättbetonghus uppfört av Stenhusvillan 2005 och sto putssystem. Vi har horisontella sprickor på gavlarna och vertikala tunna genomgående i hela huset. Då Vår entrepenör inte har några pengar menar advokat att det inte är lönt att stämma. Driver mot Garbo, hur tröstlöst som helst. har ni behövt åtgärda mer
roland53: [citat] Ja, absolut sant, men har själv gamla tegelhus bl.a 1 som är byggt 1910 och murat med kalkbruk. Ja, nu är det snart tid att foga om södergaveln, men det har hålilt över 100 år...... och jobbet ? Ja för en gavel kanske 2 dagar med en fogfräs och lika många dagar för omfogningen. Dela detta på hundra år så är kostnaden inte svindlande per år. :)
anders07: Den tidigare ägaren av vårt hus hade haft en målerifirma som målat med vanlig inomhus färg på källarväggar och där hängde hela putsen sen i färgen. Jag skar ett hål i färgen och det bara brakade till så rasade i princip hela putsen från väggen ner. Den andra ytterväggen i rummet där det stod möbler som inte målades är originalputsen kvar och sitter fast, så visst kan färg
p.lundgren: Jag tycker att den bruna panelen (alternativ 2) i ditt första inlägg är superläcker. Alternativet med vit liggande panel på långsidan och brun på gavlarna är inte heller så dumt. Helvitt får mig att tänka på alla konstiga inredningsreportage om folk som målat allt hemma vitt och sen färgsätter med en röd kudde :)
t4rules: Läskig bild.. :wow: Ser ut att såga av den grenen man sitter på.. Tack för svar!
Lewdis: Tack för det svaret. Skall helt klart försöka tvätta fasaden. Kan tyvärr inte se om det har med stuprännor osv att göra då det bara är två sidor med tegel. Blev orolig för något konstigt i väggen så här lagom till jul.
cykelbud: Hej! Hantverkaren använde weber, men det var inte kc bruk utan hydrauliskt kalkbruk, kommer inte ihåg beteckningen på rak arm. En av firmorna ville använda kc bruk för att det är tegel som underlag, men jag ringde weber teknisk sälj/support och de sa att jag inte skulle ha det efterssom det är sk spiktegel, dvs 5cm tunna tegelstenar med två hål i som man spikar fast i trästommen. Det