Byggahus.se
A
Andreaszan: Hei, Jag sitter i samma sits, har et trädhus med enstegs putsfasad. Vi startar i morgon med at riva fasaden, monterar så utegpis på trästommen, 28x70 läkt for luftspalt och STO ventec skivor som ny putsbärer. Sökte byggare for jobbet via 2 websidor for förmedling av byggjobber men det var i prinsip ingen av dom 15 byggarna som så på jobbet som hadde ens hört om problemen med
4 svar · 17,6k läst
svartöra
svartöra: De behållarna går att använda igen, så varför inte köpa en flaska? "Tak"-medlet gör faktiskt viss nytta.
1 svar · 1,9k läst
S
surfarn: Du vill inte utveckla det där? jag förstod inte..
5 svar · 5,4k läst
H
Herr Anders: Nej. Jag håller på och ritar på ett nybygge. Men med moderna krav på isoleringstjocklek och 12 cm tegelstenar längst ut så blir den totala väggtjockleken nästan 45 cm. Vilket känns som väldigt mycket.
3 svar · 9,2k läst
D
danne007: Grunda med en alkydoljegrund och sedan 2 ggr akrylatfärg så ska du se att det håller länge. Att tvätta av huset vartannat år håller jag med om att göra.
4 svar · 1,9k läst
sy97jgu
sy97jgu: Hej Jag och min sambo har nyligen övertagit ett "putsat" hus från 1938, fasaden har aldrig bytt puts dock målats om 2 gånger sedan dess, senast på 80-talet. Putsen är så kallad serponitputs. Vi har bytt ut ett par karmspruckna tvåglasfönster till 3-glas med gas och aluminiumkarm och tanken är att alla fönster skall bytas på fasaden. Det finns några få "bubblor" här och där samt
9 svar · 4,2k läst
·
S
skogstomten: Villa från 60-talet. Enligt ett besiktningsprotokoll är det timmerstomme och sen "mexitegel" på det. Går det att putsa direkt på mexiteglet om man vill byta utseende på fasaden? Vad skulle det i så fall kunna tänkas kosta. Villan är på 70+70kvm. Dvs en tvåplansvilla.
0 svar · 2,2k läst
B
barajag: Oki. Länge sen någon tyckte det var dess värre.;) Ja tråden handlade ju egentligen om vindpappens rätta position, men blev ju lite off topic.:) Ja den ligger som den ska, man fyllde ju väggen med spån under pågående arbete och den pappen om det är den jag tror fyllde både funktionen som vindpapp, och spånskydd. Övrigt så är det väl bara att isolera så mycket du kan, både in och
17 svar · 4,7k läst
2
20-tal Österlen: Jag tror det kommer att se ut som skit att byta en del av stenarna, och dessutom är det inge fel på stenarna. Så jag håller med anaitis att det snyggaste är att foga om. Har du koll på varför sprickan uppkom så det inte händer igen?
5 svar · 2,6k läst
L
LeffeJ: 1 st 25kg säck bruk räcker till ca 1kvm beroende på hur sneda väggar det är kostnad mellan 45-100:- /25kg murarfirma tar ca 300:-/kvm ex moms / utan material men det skiljer säkert stort på endel firmor!
3 svar · 1,4k läst
J
jawen: Beror väl lite på uppbyggnaden i det befintliga huset, är det ett stenhus?. Var hamnar ev daggpunkt?. Är byggnaden torr i dag ? Finns det luftspalt under gamla putsen ?. Tjocklek cellplast ? Tätskikt gammal vägg och i tak ? Det finns lite att tänka på. MvH Jawen
2 svar · 1,5k läst
E
ermain: Hej. Jag har ett äldre timmerhus som det sitter panel på. Under panelen sitter det tretexskivor utan luftspalt. Är detta skadligt för timmerstommen? Tacksam för svar / Erik
0 svar · 1,6k läst
M
Muramera: Det är svårt att hitta exact, det finns bara ett tegelbruk kvar i sverige nämligen.. och även om du skulle få tag i samma sten från samma tid så skulle det skilja otroligt mycket efter alla dessa år. Man kan patinera de nya stenarna, en teknik som vi ibland använder på gamla k-märkta hus då använder man sig av pigment som man borstar över stenen, detta är en teknik som försiktigt
4 svar · 6,0k läst
S
spiknisse: Vårt nyinköpta sommarhus är idag målat med mörkbrun lasyr av typ lösningsmedels-baserad alkyd. Har tänkt måla om det rött med en akrylatfärg av hög kvalitet som inte möglar. Mottager gärna tips! Jotun Demidekk Optimal kanske? Bör jag ändå grundmåla med en lösningsmedelsbaserad färg trots att den redan är "grundad" med lasyr. Tacksam för råd! Spiknisse
0 svar · 1,2k läst
M
Muramera: Det går inte.... Du får göra en omfogning med vit mexibruk istället.
1 svar · 2,6k läst
M
Muramera: Ett tips, anlita en riktig hantverkare som kan tegelfasader innan ni ger er på det själva, ni kan förstöra fasaden totalt genom att använda felaktiga material eller genom ett felaktigt utförande. Det är inte som att måla eller byta ett par brädor på en träfasad... Det finns vissa saker man kan göra själv, men vissa saker bör lämmnas till proffs, det tjänar man på i längden...
13 svar · 12,9k läst
L
lagre: Det är möjligt att det är kalkfärg du har på huset. Det är också möjligt att det är gammal "vanlig" färg som kritar sig. Så hade jag det på mitt hus. Den enda lösningen som jag vet är möjlig är att blästra rent teglet. Jag har sett ett par hus som har blästrats och resultatet var enligt min mening bra. Jag vet tyvärr inte hur mycket det kostar att få detta gjort.
1 svar · 4,1k läst
S
sh99fkkn: Å just det - nej inga fuktskador på insidan. Ännu! Har nyss renoverat sovrummet och rivit ner allt intill trätexen, dessa såg fina ut (för sin ålder, 1947). /Fredrik
5 svar · 4,0k läst
·
T
Tovan: Inte att förringa att trädet i sig hjälper till att dränera marken. Nu hör inte enen till de törstigare växterna. Många som fällt stora björkar på tomten märker av att den blir betydligt mer vattensjuk.
3 svar · 4,8k läst
T
Tille: Efter en 2-veckors på Canarieöarna upptäcker jag att ett fönsterbräde är förstört på grund av läckage genom en spricka i villans vägg av dropp från igenisad stupränna bakår ner efter väggen. Fasaden är putsad, eventuellt underliggande tegel eller timmer (verkar vara lite olika för olika väggar i detta hus som är tillbyggt i omgångar). Försäkringen täcker tydligen inte denna
0 svar · 2,2k läst
GzO
GzO: Hopp, jag har tydligen missat en fråga här. Tyvärr vet jag inte vilken färg eller kulör det är eftersom det är förra (eller förrförra?) ägarna som målat det. Och det är lite synd eftersom det nu snart är dags för en ommålning. Får väl chansa lite, med avsende på kulören :)
7 svar · 12,7k läst
·
T
Tirre: Någon som vet var man kan få tag på billigt "sommarnät"? Sånt som de har runt byggnadställningar på sommaren, brukar vara grönt eller blått. Jag behöver för att hängna in min odlingslott mot rådjur och andra har haft bra resultat med sånt nät. Men att beställa nytt är ju dyrt och byggfirmor slänger väl det när det är använt klart. Är det någon som haft kontakt med något
0 svar · 3,0k läst
M
mattias86: Hej. Jag funderar på att sätta träpanel på putsväggen. Men jag har "halmisolering" bakom putsen. Är det nån som har gjort nåt liknande? Hur ska man veta vart reglarna sitter? Och hur ska jag göra med putsen? Vad kan man tillägsisolera med? Jag vill inte att det ska bygga ut så mkt. Tacksam för svar, Mvh Mattias
0 svar · 1,1k läst
H
Hemmakaklaren: Blev heltokig i eftermiddags. Kommer upp till mitt nybyggda hus och där står 3 killar och putsar fasaden när det är -3 grader. De har varken plastat in huset eller ngn värmefläkt!. Inte klokt, slängde mig på telefonen för att prata med högsta chefen inom byggbolaget och jag får verkligen HOPPAS på att han avblåser det hela. Det handlar om en utav de största småhustillverkarna i
20 svar · 27,3k läst
2
20-tal Österlen: Jag har hört att det inte är någon fara att det är bom bakom när man har kalkputs, men har du cement lagningar så förstår jag ifall du vill ta bort det.
4 svar · 3,4k läst
Fotografen
Fotografen: Eternitfasader har "oändlig" livslängd och kan målas med akrylatfärg, man får vara lite försiktig så man inte stöter till och spräcker plattorna bara. Eternittak är mer utsatta och kan erodera eller frostsprängas sonder, beror lite på vem som tillverkat plattorna, undersök taket och är det friskt så håller det många år till.
2 svar · 3,1k läst
MaZtoR
MaZtoR: Här har du Lindabs olika väggprofiler. Vanligast är npg LV30 http://www.lindab.se/frameset/run_frameL3.asp?LangRef=4&Area=2&topID=3&ArticleID=18729&MenuID=195&Template=../templates/a_masterweb_standard.asp&ExpandID=853&T=39&P=2861
4 svar · 43,4k läst
2
20-tal Österlen: Andra plattor finns att köpa nya utan asbest, kanske även dom du söker.
2 svar · 5,5k läst
2
20-tal Österlen: Är det bara nedrebiten som behöver byts, så såga bara bort den. Kolla om fasaden är målad med linoljefärg i så fall fortsätt med det.
4 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.