B
berne88: [citat] Varför har den det?
2 svar · 2,5k läst
Bödde
Bödde: Angående vindpapp: Hur ser det ut idag på din kallvind? Är allt bra så ska du nog bygga likadant som det varit tidigare, annars kan dina "förbättringar" skapa klimatproblem på vinden.
1 svar · 4,2k läst
M
MaxW: Vilken typ av lösning skulle man kunna tänka sig då?
4 svar · 7,9k läst
J
joacno08: Hejsan! Vi har ett projekt där vi funderar på att klippa 120mm djupa kalkstenarna på mitten och mura upp en mur på 60mm. Muren ska bli ca 3m. Är det någon som vet hur tunn mur man kan mura? 60 verkar lite väl lite men det bör bero på hur mycket kramlor man har. Finns det några föreskrifter eller färdiga beräkningar man kan gå efter? Har frågat flera murare och stenleveratörer men
0 svar · 2,3k läst
R
MaxPax: Just den präglingen har jag inte sett förut, man kanske får försöka med något som är så nära som möjligt. Ex: http://www.randerstegl.dk/produkter/mursten-facadesten/alle-mursten-facadesten/tekniske-informationer/sten/306/ http://www.randerstegl.dk/produkter/mursten-facadesten/alle-mursten-facadesten/tekniske-informationer/sten/305/ I svenskt format då, så man får klyva stenarna med
1 svar · 2,1k läst
·
T
Talbo: Jag tackar o bockar för råden..
5 svar · 1,8k läst
nino
nino: Jag har några fönster som ska tas bort och ersättas med panel och skulle behöva tips på hur jag enklast ska göra. Panelen är typ lockläkt, fast locken är frästa så att fasadbrädorna skjuts in i lockläkten, lockläkten är nästan dubbelt så tjock som panelen och både panel och lock ligger mot väggreglarna. Problemet är att väggen är uppbyggd så här: Panel med lock vindpapp
0 svar · 1,7k läst
T
Tobbe99: Hej! Bor i ett hus från 70-talet och har just rivit en bastu. Noterade att det inte finns någon plast i ytterväggen. Ytterväggen är fasadtegel/någon skiva/isolering/gips. På insidan av väggen har man reglat med 70 mm och isolering/någon svart folie och sedan bastupanel. Nu har jag tagit bort bastupanelen och tänkt sätta osb och gips. Är det någon idé att sätta plast på reglarna
0 svar · 1,7k läst
G
Gurkan_1963: Hyr en överhandsfräs skruva en läkt som guide fräs, måla?
4 svar · 2,2k läst
A
Andersvallentuna: Jag är intresserad av entreprenörer i Stockholmstrakten som har erfarenhet av fibercement som stående panel.Någon som känner till?
0 svar · 2,6k läst
R
Ripper500: tack för infon :) Önskevärt hade varit guld som isolering :)
2 svar · 2,0k läst
K
MaxPax: Det borde väl gå att borra och ränsa ur fogarna och pressa in någon form av metallväv som sluter till ordentligt.
1 svar · 2,9k läst
Matti_75
Matti_75: Om färgen släpper redan är det något fel. Hur är entreprenörerna upphandlade?
3 svar · 1,6k läst
håkanrune
håkanrune: Jag har haft lasyr i 25 år och jag har bara borstat rent och strukit på nytt när det börjat blekna för mycket. Kan jag rekomendera. Ska tillägga att det inte är täcklasyr jag har använt.
1 svar · 2,4k läst
R
SBH: hur har du gjort? reglat och isolerat med skivor eller fasadskiva?
3 svar · 2,5k läst
Larsa
Larsa: Ja offerbrädan skall vara snedsågad i både över och underkant
4 svar · 2,5k läst
N
norrbottenstorpet: [citat] Så satt det gamla fasta fönstret (här ser ni ett fönster till en kallvind som på sikt kommer inredas). MEN med öppningsbart sidohängt fönster blir det inte så bra med kraftigt lutande, det blir risk att det svänger ut och worst case går sönder. Hoppas bara att TS får hjälp med sin fråga och att inte mitt fönster tar upp diskussionen.
7 svar · 8,2k läst
·
B
bulleb: Tack för era svar! Jag var rädd för att det skulle vara aningens komplext. Finns smartare saker att ge sig i kasst med. Tack för er input!
3 svar · 25,1k läst
traceour
traceour: Hej! Har suttit en skylt på min korrugerade plåt vägg, nu är den delen bakom skylten rätt solblekt. Finns det nått sett o bleka den delen och få samma nyans som den solblekta delen?? Thx
0 svar · 5,0k läst
Elkludde
Elkludde: [citat] Har du lång mellan reglarna? jag har mina på 60 cc har isolerat även mellan dom min erfarenhet av trallskruv är att dom drar ner sig i virket i stället för att dra in panelen en 75x28 drar in panelen när den spikas,förborra gärna i panelen i synnerhet nära ändträ kammspik ar inte så bra som man skulle tro,har dom fått ett par slag som strutsar i regel släpper den sitt
32 svar · 36,6k läst
·
V
Vanbeasten: Enkelt att testa. Ta en ny omålad bräda och såga i ett par halvmeterslängder. Använd samma färg som du använde på huset; på ena brädan tar du lite färg och stryker ut den tunt och fint. På den andra smetar du på som en treåring; tjockt och flödigt, men inte så det rinner. På båda brädorna stryker du på ohyvlade sidan, som på huset. Ställ brädorna bredvid varandra på dom
18 svar · 14,2k läst
·
N
Nikki73: Det där med leran var ju smart det provar vi! Blir det inte helt bra så skiter vi i det för det mesta kommer som sagt bakom lampan så det syns inte....
4 svar · 3,1k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Visst, men nu var det inte spikens längd utan tjocklek som var på tapeten.
9 svar · 3,4k läst
M
MaxPax: [citat] http://www.youtube.com/watch?v=yJnSshwZrnA Justeja, finbruk = halvcentimeter per lager, inte en centimeter som med vanlig 3mm-bruk. Nät behövs inte... Känns för övrigt helt onödigt att stå å krångla med trattspruta, kompressor å grejjer när det bara är att dra/slå på...
5 svar · 9,0k läst
F
frankk: Provat men det sitter kvar. Det är ju trälister runt omkring ute så
13 svar · 12,0k läst
K
KLMV: Vårt nyköpta hus har idag en träpanel som troligen sattes dit över gammal puts som hade blivit ful. Huset är byggt 1947 och stommen är betong (nederplan) och trä (ovanplan). Vad tror ni det kan kosta att riva träpanelen, (knacka bort orginal putsen?), tilläggsisolera och sätta dit nya puts? Är det nödvändigt att ta bort den gamla putsen eller sätter man dit någon typ av skiva som
0 svar · 3,8k läst
Stefan N
Stefan N: Nej, det där är inget lämpligt att putsa på.
1 svar · 9,2k läst
·
N
nemlan: Tyvärr är mina kunskaper om huskonstruktion bristande, men rent färgtekniskt kommer en träskiva som monterats direkt mot en betongyta i utsatt läge att kräva ett tätt underhåll (7 år är rimligt). Om du mäter med fuktmätare så hittar du förmodligen en högre fuktkvot i och runtom plankan där det flagar. Ser man till vindskivorna på ett vanligt trähus så är det likadant med dem.
1 svar · 3,9k läst
·
R
SBH: byggplast håller 50år. har varit i många hus där plast är hur fin som helst fortfarande. och dagens byggplast är bättre
14 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.