Fasad
Yeltzin: Hej.. Tänkte måla om det gamla garaget som har skador från en klängväxt sedan tiden innan vi ägde huset.. Det är en putsad fasad med murstensblock förresten.. [bild] Jag har läst lite om skador från klängväxter, och då ska man tydligen mekaniskt ta bort växtdelar, skrubba, tvätta med typ målartvätt, och slutligen måla om... Är det rätt procedur även med sån här typ av färg
sin: Någon som har kalkat en fasad av gult tegel (hårdbränt tegel)? Resultatet vid kalkning av tegelfasad verkar bli fantastiskt när man ser på resultat från utlandet, men hör aldrig om att nån skulle göra det i Sverige. Någon som har erfarenhet?
cecar33: Tvätta rent och måla. Kanske algtvätt eller klorin och skurborste o skölj väl.
Sophie: Nej grönt är nog inte så vanligt idag eftersom väldigt många dörrar antingen helt bytts ut och sedan målats svarta eller så har de ursprungliga dörrarna målats om. Det var väldigt vanligt att man strök dörrarna med stenkolstjära och således blev de svarta men det är inte original. Dörrar som var tjärade med trätjära och svartbruna förekom tidigare innan stenkolstjäran kom.
Oldboy: Tror inte att du kan laga det så att det håller i längden. Plankorna rör ju sig med luftfuktighet/årstid (sväller & krymper). Iom att de sitter fast med spik så kan de spricka. Normalt har det ingen större betydelse. Plankan ser frisk ut för övrigt, och kan säkert hänga med i många år till. Med Falu rödfärg kan man hyfsat "minska" sprickan så att den inte blir lika tydlig, men
larsbj: Jag hade valt att montera luckan först, blir både tätare och snyggare och lättare att putsa.
Admirgaraplija: Teglet är vitt men nu är de brunaktigt pga att förra ägaren hade brun plåt mot taket som antagligen lämnar skit o färg ifrån sig, denna ska bytas ut mot trä fasad men själva teglet vet jag inte vad jag ska göra med??
Barnrikehuset: Jag antar att du läst byggbeskrivningar.se om panel och tilläggsisolering (som behandlar panelbyte). Ta dig även tid att kolla på mittnyahusfilmerna om fönstermontering, utvändig salning, bleckmontering och invändig salning och panelmontering. Förstår att du är mitt uppe men hinner du inte sätt någon annan på att kolla på materialet grundligt och jämföra med vad du gör. Jag
Dr Trä: Täckfärg på underbrädorna innan "locken" spikas dit är väl att rekommendera. Men ingen katastrof direkt. Mosa i färg i innerhörnet för ett estestiskt bättre utseende. :)
thomasonit: Ska göra en tillbyggnad (ett extra rum 6x4,5m) till vårt radhus. Grannen har en liknande tillbyggnad vilket gör att jag måste bygga ihop tillbyggnaderna. Han har klassisk träfasad på sin tillbyggnad. Hur bygger jag ihop väggarna på bästa sätt? Mina egna tankar: Jag vill ha en egen yttervägg med egen fasad(ifall hans tillbyggnad tas bort någon gång så vill jag ju att mitt ska stå i
Stefan N: En gång kommer inte räcka, två får det bli.
tommysalom: Just nu finns det hängrännor men dem är dåliga och leder inte bort mycket vatten så det blir å byta ut hela avvattningsystemet.
nattugglan11: Jag kan inte mkt alls om husmålning, men hade jag ägt huset hade jag målat det själv med en färgspruta eller mjuk stor roller, efter maskering av fönster måste det gå på två röda :) Kanske kan spara pengarna till annat som framtida takarbeten :) Någon måste bara ta reda på vad det är för typ av puts, så du vet vilken färg som måste köpas.
seniorkonsult: Låt panelen torka bara förre montage. Missfärgning av regn eller snarare frånvaron av regn blir det men jag tycker bara det ser åldrat, charmigt ut. På bifogad länk finns all information! http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=6577 :thumbup: kunde inte skicka förra..
Andreas12345: Eternitplattor sattes väl oftast upp direkt på den gamla fasaden? Har du tittat vad som finns under? Kanske en fin originalfasad som bara behöver ett nytt lager färg?
hantverkare1: [citat] Dra ut spiken med en hovtång brukar funka
Andreas12345: Köpte ett mögeltest från Jape: http://www.jape.se/alg-och-mogeltester/ Det svarta tycks vara odefinierad smuts eftersom någon tillväxt av mögel inte syns på testet.
Exostor: Skrapa bort all gammal färg, eventuellt med varmluftspistol eller ännu hellre ir-lampa. Måla om med kalk- eller linoljefärg, se upp för vattenbaserade färger (IMHO).
andypandy: Syns fortfarande ingen nyansskillnad emellan plankvarven på gäststugan. Det fungerar alltså.
zeltber: Fasadskivor var ordet jag sökte! Trodde minerit och cembrit var avsedda att putsas på.
Oldboy: Om det beror på "förorening" av guld och silver så kan det vara pga galvanisk korrosion som kopparen ärgar. Guld och silver är ädlare än koppar, och kopparen fungerar då som offeranod.
sir_daniel: Dropplist/plåt ovanför och under sedan ev foder runtom som lappar över panelen.
Sister ray: Tack, Gabbe! Det är slamfärg jag hade tänkt att använda. Även den gamla panelen var målad med slamfärg och då verkar det ju helt logiskt att de skippade luftspalten redan då.
tenderp: Jag skulle tippa på att det är röda alger. Se exempel här: http://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/8_05_12.pdf
Suhagg: Har sett något pladtband eller liknande man kan sätta på 45an så det blir lite luftspalt. Måste leta fram var jag sett.
knicklas: Jag vill bumpa denna tråd och be om fler synpunkter kring denna trall. Det man kan läsa om produkten låter enbart positivt för mig som vill ha nåt annat än vanlig grön tryckt trall, men ändå inte betala 100:-/lpm... Hur har det gått för dig Klas? Har du kommit vidare med din planering? Med vänlig hälsning, Nicklas
falkn: [citat] Även vid modereta vindhastigheter får du ju en cirkulation på luften bakom din panel, det är ju det som är hela poängen med en ventilerad fasad. Visst gör det viss skillnad, men så länge väggen är tät är den mindre än vad det hade kostat dig att "åtgärda" det.
Hellly: Oj oj tack så mycket för all diskussion :) Jag har varit i kontakt med SCB per telefon och de hade ingen sådan statistik. Hittade lite på Boverket i ett dokument med namn "Teknisk status i den svenska bebyggelsen – resultat från projektet BETSI" om ni är intresserade fanns väldigt många olika diagram där :) Det var jag själv som behövde få veta på ett hum iaf :) Tack för ert
Bältesclip: Kolla hos Weber, eller ring dem! Det finns lite material i denna pdf också. http://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/leca/arbanv/leca-block-projektering.pdf