Monterar vindpapp och undrar ifall man ska tejpa eller täta på nåt annat sätt de överlappande skarvarna?

Nej det är inte nödvändigt. Fäst vindpappen med klammer och lämna minst 100 mm överlapp.

Försök skarva så att skarven kläms under spikläkten.

Tack för svaren! Svårt dock att skarva under spikregel (s600) då pappret är 125cm brett och man vill ha 10cm överlapp. Blir onödigt mkt spill då men kan ju iofs sätta spikreglarna s575.

• Gilla
Ekbacka705
  • Laddar…
Om du inte redan har börjat montera pappen kan du kanske byta den mot en vindduk. Den håller bättre än pappen och en vanlig förekommande duk, Icopal Windy, är 2,75 m bred, alltså minimalt med skarvar. Tror den finns i längder om 12,5m, 25m och 50m.

Danne_83 skrev:
Tack för svaren! Svårt dock att skarva under spikregel (s600) då pappret är 125cm brett och man vill ha 10cm överlapp. Blir onödigt mkt spill då men kan ju iofs sätta spikreglarna s575.
Om du klämmer skarvarna behöver du naturligtvis inte ha så stort överlapp.
Det blir tätt ändå.

Det är säkert därför den har fått den bredden.

Finns ju inte så mycket att klämma skarven mot. Hur som helst så kvittar det i stort sett i mitt fall hur jag gör då jag har isolerat ut fasaden med liggande horisontella 70 reglar s600 och sedan sätter vertikal spikläkt ~s600. Ville bara dubbelkolla så att det inte fanns nån trevlig tejp att använda för att helt eliminera nån luftinförsel men då vet jag att det inte behövs! Tack för svaren!

Redigerat:
Kan man täta med vindpapp efter att reglarna är satta? Om man tätar rektangel för rektangel så att säga?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.