Fasad
bittle: Moraliskt ekvivalent, nja jag vet inte riktigt. Att förvirra och "såra" fågelföräldrar som har träffat sina ungar och börjat jaga mat och fått dom nästan flygfärdiga är väl inte riktigt samma heller? Sen vet jag inte hur länge de lider av det, men höns är ju inte särskilt smarta djur heller och vissa av dem ruvar ju och håller på tills de får ungar har jag hört. Det är ju
toys: Tjena. Är det någon som vet några företag och kan rekommendera som utför analyser av fasadputs? Dags att laga upp och måla om huset nu och vill därför få vad det är för puts och färg som sitter nu. Bor i Vimmerby men som jag förstått så ska man kunna skicka sin prover. MvH Pontus
flying_c: Tackar för svaren. Smidiga sätt, det här ska nog gå vägen.
Oldboy: Då kan det vara bra att planera in stommens underlag så att en bred liggande offerbräda kan sättas upp i framtiden (om inte direkt).
Helioz: Hade valt leca med samma argument som du själv skriver. Det är även en betydligt bättre putsbärare än fasadtegel. Innan tjockputsen hade jag valt att rödgrunda lecan då det annars är risk att fogarna tittar fram när väggen blir blöt eftersom den är målad med kalkfärg.
Xlntjone: Är väll inte optimalt med sprickor men fyller du dom med färg blir det nog inget problem.
Nicke-85: Ska byta panel på gavlarna till vinden och tänkte att jag skulle försöka kapa till det mesta av panelen i förväg. Problemet är att ytan är ju triangelformad så finns det något bra sätt att få till längden på dom utan att behöva måtta varje enskild bräda? Brädorna får gärna bli 0,5-1 cm kortare än de behöver vara så jag kan justera in nederkanten rakt och bara sätta en list
Helioz: Har målat med både svart vattenburen akrylatfärg (sockelfärg) och polyuretangolvfärg på kallasfalt utan problem. Alla lösa flagor måste tas bort (jag körde vanlig stålborste) och sedan rengöring med fasadtvätt. Sedan är det bara att måla på.
Helioz: Om det är putsat med A-bruk kan du även köra Lagningsbruk vilken har en fraktion på 0-0,5mm och sedan använda den lätt fuktade filtbrädan för att filta ut kanske en halvmeter i ditt fall.. Detta ger en i princip osynlig lagning efter målning. Angående hörnet borde du slagit på en hyvlad bräda och putsat mot för att få det rakt, men det kan du även göra nu i efterhand. Tänk på
Oldboy: Kraftigare spikreglar el kortare spik. Punktera pappen ska man inte göra.
pelleprognos: Kunde inte låta bli att testa med borrmaskin. Skruvade ihop ett fäste av lite vinkeljärn,avgasklämma mm. Funkade faktiskt ganska bra, det "piskas" ju ut en hel del vätska/färg ur penseln och den blir hyfsat ren. [bild]
Klicka: Hur gick det. Hittade du någon panel? Och vad blev priset?
Enk Projektet: Kan man välja skulle jag nog ta enkelfasad z-panel....
Anna_H: Att slamfärgen torkat och spruckit beror troligen på att man målat på för tjockt. Borsta bort överskottet (stålborste säger pappa, rotborste eller piassava säger andra) och måla om istället.
Håkan.E: Ja vi kommer att grunda. Det är mycket lös färg och under lasyren finns det inte någon grundfärg.
Klicka: Någon här som har använt Ivarpanel eller hardiplank? Vad kostar de och var köpa? Var de svåra att bearbeta? Blev resultatet bra? Funderar på något sådant alternativ för beklädnad av friggebod.
Klicka: Hoppar in i denna gamla tråd igen. Bor i annat hus nu men samma typ av bod :-/ Skall riva boden och bygga nytt. Tänkte om jag skall ha en sockelplåt eftersom betongplattan inte är så hög. Tänkte ha asfaltsboard på väggreglarna och sen spikläkt och panel. Men funderar hur jag skall göra med sockelplåten. För jag antar att det kanske inte är så bra att ha den liggandes mot
hantverkare1: Är ju gott om plats för att ställa upp en lift
HobbyJohn: Då var det löst. Efter en hel del klurande hittade jag ett ställe på förrådet som jag kunde omfördela ifrån. På förrådet sitter nu fjällpanel 120mm istället för 140mm. På bilden visas stället där jag lappat. Blev helt ok!
FarmerBob: Tjo Vet inte riktigt jag håller på och river ner min så!!!
TsT: Jag had isolerat gaveln också för det borde innebära att temperaturen på vinden höjs något, vilket i sin tur minskar relativa fuktigheten på vinden. Thomas
johnjensen: Tackar för synpunkterna. Jo rätt lustigt när man ska måla mellan läktarna. Man får skifta mellan liten och stor pensel ibland.
Frosten86: Färg går väl 20liter? Totalt runt 4000 kr jobbet går nog rätt fort för en snickare 4 dagar känns väl vettigt? 32 x. (vad dom nu tar?) säg 500 kr/h, 16000 kr totalt 25000 -30000? Ja rena höftningar men är det över det skulle jag nog undra.
Mikael_L: [citat] Det där intresserade mig, så google letade upp denna uppsats åt mig: https://pure.ltu.se/ws/files/31151651/LTU-PB-EX-09120-SE.pdf Vad det nu var värt ... ;)
MaxPax: jag skulle kunna tänka mig att det är nätat fram till sprickan plus att bruket går mot karmen bakom mjukfogen. Och att bruket av någon anledning inte sitter riktigt bra i smygen.
mlkjhr: [citat] Möjligt att jag förväxlat minskar med en tredjedel och minskar till en tredjedel. Oavsett detta så är det lite märkligt att du kan påstå att ventilationen räcker med råge när du, antar jag, inte har en aning om hur luftspalten är dimensionerad i detta hus?
titanium: Kostade 280:- per m2 för omålad, ej ändspontad. Dimension 25x200x4800 Året var 2009 så det borde vara ngt dyrare idag. Köptes hos XL-bygg. När vi köpte till stora huset valde vi ändspontat och grundmålad svart. Mycket smidigare och extremt snabbt att montera. Priset vet jag inte exakt då det ingick i husbygget.