6 194 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Hur viktigt är det att följa instruktionerna vid målning?
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 inlägg
Håller på att måla om huset och försöka att följa alla instruktioner så gott man kan.
1. Tvätta ytan innan
2. Låta all färg torka enligt torktider
3. Inte måla i solsken eller för hög lutfuktighet
Men samtidigt ser jag flertalet personer som målar utan att tvätta träet det minsta. Målar när luftfuktigheten är över 80% och inte följer torktiderna på långa vägar. Sett någon som inte ens målat två lager med täckfärgen.
Hur blir resultatet egentligen tro, för första tiden märker man ju ingen skillnad. Och samtidigt har jag aldrig hört någon som fått måla om huset för att dom gjort fel.
Själv vill man ju göra så bra man kan för att det ska hålla så länge som bara är möjligt. För så kul är det ju inte att måla
1. Tvätta ytan innan
2. Låta all färg torka enligt torktider
3. Inte måla i solsken eller för hög lutfuktighet
Men samtidigt ser jag flertalet personer som målar utan att tvätta träet det minsta. Målar när luftfuktigheten är över 80% och inte följer torktiderna på långa vägar. Sett någon som inte ens målat två lager med täckfärgen.
Hur blir resultatet egentligen tro, för första tiden märker man ju ingen skillnad. Och samtidigt har jag aldrig hört någon som fått måla om huset för att dom gjort fel.
Själv vill man ju göra så bra man kan för att det ska hålla så länge som bara är möjligt. För så kul är det ju inte att måla
Precis som du noterat fäster och håller färgen första tiden. Ju mer man slarvar destå kortare blir livslängden på färglaget. Folk berättar väl sällan sedan att man gjort fel eller slarvat men man kan ju notera om de som slarvar står och målar om vart 3-5 år. En korrekt utförd målning på fräsch panel med vattenburen akrylatfärg bör hålla åtminstone 15 år.
Medlem
· Halland
· 4 531 inlägg
De instruktioner du radar upp är värda att följas. Tvättning kan tydas "rengöring". Jag tycker att man om träet är i övrigt rent och fritt från algpåväxt kan nöja sig med stålborstning. Måla i solsken eller på skitigt underlag är säkra tips för att få dålig hållbarhet. Och ge akt på lagertjockleken - måla inte så tunt att färgen inte flyter ut men inte heller så flödigt att det tar evigheter att torka. Ett dygn mellan varje behandling (tvätt, grundning, täckstrykning) är en bra tumregel som dessutom passar med förvärvsarbete. Låt stegen stå framme och gör en behandling per kväll när solen står lågt. Kör du med lacknaftafärg så släng penseln efter varje strykning så slipper du slabbet med att tvätta och irritationen över att färgen torkat in i penseln alt om du ställer den i en burk lacknafta att det rinner lacknafta första 10 minutrarna.
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 inlägg
Så tvättning är inget måste alltså. Har två stora gavelspetsar som ska målas nästa år och de är väldigt fräscha i färgen. Enda anledning till att måla om är att vissa läkt behöver bytas.
Men då kanske jag inte måste måla om. Skönt att slippa om man kan då första våningen är klar inklusive nymålade fönster.
Är ju skönt att höra att det lönar sig med allt "extra" slit man lägger ut då, i längden.
Men då kanske jag inte måste måla om. Skönt att slippa om man kan då första våningen är klar inklusive nymålade fönster.
Är ju skönt att höra att det lönar sig med allt "extra" slit man lägger ut då, i längden.
Stoppa penseln i en plastpåse så är den helt ok att använda dagen efter annars kommer penslarna kosta mer än färgen om du ska slänga den efter varje strykning.Anders_Nilsson skrev:De instruktioner du radar upp är värda att följas. Tvättning kan tydas "rengöring". Jag tycker att man om träet är i övrigt rent och fritt från algpåväxt kan nöja sig med stålborstning. Måla i solsken eller på skitigt underlag är säkra tips för att få dålig hållbarhet. Och ge akt på lagertjockleken - måla inte så tunt att färgen inte flyter ut men inte heller så flödigt att det tar evigheter att torka. Ett dygn mellan varje behandling (tvätt, grundning, täckstrykning) är en bra tumregel som dessutom passar med förvärvsarbete. Låt stegen stå framme och gör en behandling per kväll när solen står lågt. Kör du med lacknaftafärg så släng penseln efter varje strykning så slipper du slabbet med att tvätta och irritationen över att färgen torkat in i penseln alt om du ställer den i en burk lacknafta att det rinner lacknafta första 10 minutrarna.
Som i så många andra hantverk så finns det en god "chansningsfaktor" vid måleri. Jag har läst / hört om så många arbeten där det nästan är 100% chans att det går åt h-e, men mirakulöst nog så fastnar färgen ändå.
Alla förberedande steg är i slutändan till för att du ska få ett så hållbart resultat som möjligt. Det är inte som att handlarna tjänar speciellt mycket på att du tvättar huset och lägger halva arbetstiden på att bokstavligen kolla på när färgen torkar
. Tänk också på att om det skiter sig av någon anledning så är det betydligt lättare att få ersättning om ytorna inte visar tecken på skinntork eller smutsigt underlag.
Alla förberedande steg är i slutändan till för att du ska få ett så hållbart resultat som möjligt. Det är inte som att handlarna tjänar speciellt mycket på att du tvättar huset och lägger halva arbetstiden på att bokstavligen kolla på när färgen torkar
Klicka här för att svara