Hej,

Jag har kollat och hittat en del relevant information här - men inte exakt med samma förutsättningar som jag har - så jag skapar en ny tråd och hoppas någon kanske har tips & råd...

Vi håller på att renovera och bygga till ett stort gammalt hus i Hälsingland.

Huset är gult och omgivet av röda uthus. Vi har byggt ut huset med ytterligare en stor del där vi nu har sovrum och våtrum samt värme/tvättstuga. Denna nybyggda del har vi målat med gul slamfärg från Gysinge eftersom den har exakt rätt kulör för oss - och egenskaperna hos en slamfärg.

Den gamla delen av huset är målad i oljefärg, större delen ganska intakt, men de mest utsatta delarna är kraftigt flagnade. Färgen är gul, men inte samma ton som slamfärgen ovan. Därav vill vi måla om den gamla delen med oljefärg i samma nyans som den nya gula slamfärgen. Gott så. Det kommer kanske att över tid bli en färgskiftning eftersom de olika färgerna åldras olika, men det kan vi ta.

Den stora frågan är dock: Där oljefärgen flagnat på den gamla delen av huset, ser man att det för mycket lång tid sedan varit röd slamfärg. Träet är mycket torrt och det mesta av pigmentet är borta, men dock.

Vad skall jag göra där för att den nya oljefärgen skall fästa och sitta så bra som möjligt?

Jag tänker mig :

skrapa bort allt löst sittande på den gamla fasaden. Sopa bort pigment.
Olja
Grundmåla
Färdigstryk

? Är jag rätt ute?

Mycket tacksam för svar !

Det korta svaret: Ja

• Gilla
Lepramannen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.