H
Hemfix: Ok tackar för svaren kör på detta.. Bärkraftig borde den va har haft stålborste på och släpper inte mkt mer ändå... :thumbup:
4 svar · 7,0k läst
·
B
billy_baver: [citat] Pruta bort de där dumheterna! Somliga lyckas - http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/235158-vi-bygger-villa-eksjo-fran-smalandsvillan-2.html#post2036410 (Se inlägg #20 och #21) Slamfärg är ett fantastiskt trevligt och levande material.
5 svar · 4,7k läst
MB77
MB77: Byt fönstren och tilläggsisolera samtidigt, gör klart en sida åt gången.
1 svar · 1,4k läst
Strip
Strip: Avgjort! Då vet jag iaf att jag inte är ensam i världen om detta stunt :)
2 svar · 2,7k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Tar upp denna igen. Tycker denna är riktigt snygg. Tänkta smycka min ingång med laserade råspont. Vill ha denna typ av look. Har sett några typer av panel som gett denna look. Har ca 30cm taksprång så det skyddar rätt bra. Skulle det funka med vanligt råspont med nod och hål. [bild] [bild]
1 svar · 3,9k läst
·
pelpet
pelpet: Ser halvmörkt ut med fjällpanelen. Karl Hedin kunde enbart leverera omålad fjällpanel, och XL Bygg kunde leverera grundoljad men inte mellanstruken.
12 svar · 11,0k läst
M
mitmit: Hej I samband med dränering får vi hjälp av byggfirman att byta ut stommarna till entretaket då dom gamla var ruttna. Nu har dom bytt detta och till min förvåning så har dom som stommar valt icke impregnerat virke och jag har inte heller hunnit måla dom innan dom sattes fast. Det är 90*90 stommar som går upp till en ram av limträbalkar som sitter i entretaket. Dom här stommarna kommer
0 svar · 2,0k läst
P
pbengtsson: [citat] Nu vet jag inte vem du syftar på, men känns lite som mig. Bilder finns i http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/175458-nu-skall-jag-bli-klar-med-min-ombyggnad-renovering-av-huset.html och http://www.byggahus.se/forum/fasad/106872-fasad-med-jarnvitriol-jarnvitrol.html
51 svar · 72,3k läst
·
T
Tompan Hemmafixaren: Täcklasyr som namnet säger täcker helt och ni kan få ett kritvitt hus om ni så önskar. Det ni bör göra är att skrapa, tvätta (ej högtryckstvätt), grundolja hela fasaden, sedan två strykningar täcklasyr i valfri färg. (ni behöver ingen grundfärg då man tappar effekten på Täcklasyr om man grundmålar, täcklasyrens effekt är att det skall bli en täckande kulör fast man skall
2 svar · 2,9k läst
T
Tompan Hemmafixaren: Hej! För det första: Jag skulle inte rekommendera att köpa färdig grundad panel då den grundfärgen sprutas på i ett tunt lager (oftast väldigt utspädd med vatten). En grundfärg bör ALLTID penslas på, då den behöver masseras in i trät. Den grundoljas heller aldrig då den utspädda grundfärgen enligt tillverkaren trycks in i träet och då även fungerar som en grundolja. Vilket
5 svar · 7,8k läst
X
Xlntjone: Lärk och ceder är väll ett fetare trä vilket gör det svårare att få färg att fästa bra
2 svar · 3,7k läst
P
pette_rsson: Det lär det garanterat vara :) Men det är inte så mkt att göra åt. Edit: stort tack för svaret
2 svar · 2,1k läst
·
N
nemlan: [citat] I sammanhanget tillägger jag att detta också gäller för färgen som ska på putsen - de flesta plastfärger för puts är menade till hårdare varianter. C-klass och svagare har inte tillräckligt god hållfasthet så färgen drar isär och lossnar.
9 svar · 5,2k läst
P
patrik19836: Kommer köra ned BT-skruven till panelen, får återkomma om sisådär 20 år hur dom höll ;) Till foder och knutar m.m kommer jag dock köra Grabber PWS, då jag tror att det är lättare att får ut PH spår med färg i än Torx.
7 svar · 7,8k läst
·
A
Arne999: Japp så blir det nog ja..
2 svar · 3,8k läst
·
J
Jönsolle: I praktiken krymper "alltid" trä ganska snabbt och skapar således egna små expansionsfogar. Falsad/spontad panel sätter man alltid kloss ihop. Samma sak gäller råspont på tak t.ex. Skulle man dra isär bräderna 5mm ökar risken att de kryper isär helt och hållet och fasaden blir otät.
2 svar · 5,8k läst
·
P
pellearlöv: Hej. Nej ingen källare , huset har torpargrund. Problemet som jag ser är att man genom åren blandat allsköns material så jag vet varken ut eller in hur eller vilket material jag ska använda. Det får bli att laga putsen sen göra en extra kant uppe så vattnet inte rinner ner bakom samt täta rören till avrinningen för stuprännorna. Huset har sessutom haft rabatter runt vilka jag tänkte
2 svar · 2,8k läst
·
W
SBH: [citat] precis! det ända som sker är att du får något bättre ljudisolernig.
3 svar · 2,5k läst
C
cecar33: Den färg som tränger in i trät är bara grundfärgen all annan färg, ligger ovanpå endast för att vara en skyddande yta mot inträngande vatten och smuts samt att ge huset en fin kulör. Tvätta inte grundfärg med Yes, det är bra att tvätta med men kräver rikligt med vattenspolning efteråt för att få bort från panelen, då är skurborste och rent vatten bättre och snabb avspolning.
8 svar · 1,7k läst
M
mah2: [citat] Tack
22 svar · 11,5k läst
X
Xlntjone: Allt som är löst ska bort oavsett om det är jobbigt eller ej. En lite mindre skrapa som kommer in gör nog jobbet lite lättare.
2 svar · 2,1k läst
·
S
Savanna: Stugan är i Borgafjäll så nära Norge. Dock finns ingen väg över dit utan man får köra ganska långt. (Bor dessutom 30mil från fjällvärlden :P ) Köper färgen på orten jag bor på så jag gynnar dem. Bor på liten ort. :) Men tack för tipset... /Kristina
13 svar · 4,0k läst
M
MrNikon: Tack för snabba och informativa svar! :) Det var på dessa två ställena samt några minimala längs ena vindskiveplåten på kanske 10-15 cm lång.. Bör man vara extra noga och kolla efter mer fuktskador i och med att det är ett hål in?
4 svar · 1,3k läst
·
R
SBH: acrylfog eller annan målningsbar fog skruvhål fyller du med färg.
1 svar · 7,4k läst
·
L
Lina Gaede: Har en betongtrappa ute med x antal lager färg på som bara flagnar o ser skit ut. Vill gärna ha ren betong då det känns bättre o inte kräver samma underhåll. Men frågan är hur man får bort all färg på bästa sätt? Blästra? Gör man det själv, hyra maskin isf? Finns firmor som gör detta? Slipa? Vad använder man för verktyg då? Hur rekommenderar ni att man gör, ni som kan??
0 svar · 4,3k läst
H
SBH: [citat] dom har ju som glespanel men det är ju ingen ytpanel kvalite
3 svar · 3,2k läst
P
Anonymiserad 147866: Hej! Jag har köpt ett radhus (-61) med fasad i puts, med inslag av tegel (två hörnpartier). Putsfasaden har några sprickor och murbruket mellan tegelstenarna har på vissa ställen börjat vittra sönder. Jag skulle vilja ha en genomgång av fasaden med en åtgärdsplan (vilket jag gissar innebär en total fasadrenovering), men det känns som en djungel att hitta en bra firma att kontakta.
0 svar · 2,2k läst
D
Dr Trä: Jo jag hade klyvt den nedersta typ 15 grader. Det är ju inte lika känsligt där som stående panel då det inte blir ändträ. Men för syns skull så hade jag gjort det. Om du störs av att den nedersta brädan blir någon cm smalare så kan man ta en bredare dimension att klyva ifrån.
11 svar · 31,1k läst
L
SBH: jag skulle byta den också. gipsen blir gammal. dock kan man ju göra helt sätta någon textil
4 svar · 2,9k läst
·
B
b8q: Behöver inte vara bara stänk, kanske ligger det snö på altanen i väggvinkeln om vintern också?
17 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.