Hej! Vi letar hus sen 1,5 år tillbaks, och jag är numera (teoretisk) expert på riskkonstruktioner, vindsbjälklag, badrumsrenoveringar och altanbyggen, genom att ha läst vääääldigt mycket inne på detta fantastiska forum! Hehe, skämt åsido så kan jag väl inte mycket om hus, men har blivit mycket mer insatt efter alla besiktningsprotokoll och mycket googlande, där man oftast hamnar här
Nu ligger det ett hus ute som vi är MYCKET intresserade av. Perfekt storlek och perfekt läge. Dock verkar det inte vara särskilt väl underhållet. Taket från 78 måste bytas. Organiskt material i källaren måste rivas. Ev dränering. Båda badrummen har gamla vattenskador med röta under mattan, så dessa måste göras om... Usch. Orkar man? Vad kan man vänta med i några år?
Sen undrar jag över fasaden. Se bild. Säkert trähus från början, nu vitt (mexi?)tegel och träpanel på gavlarna. Men kolla bilden. Hur träpanelen på ena sidan är helt assymmetrisk och går över i garaget. Har sällan skådat nåt så fult
Varför har man gjort såhär? Vad kan man göra åt det?
Första gången jag skriver här, så hoppas på mån input från alla fina husinsatta personer jag läst inlägg från.
Nu ligger det ett hus ute som vi är MYCKET intresserade av. Perfekt storlek och perfekt läge. Dock verkar det inte vara särskilt väl underhållet. Taket från 78 måste bytas. Organiskt material i källaren måste rivas. Ev dränering. Båda badrummen har gamla vattenskador med röta under mattan, så dessa måste göras om... Usch. Orkar man? Vad kan man vänta med i några år?
Sen undrar jag över fasaden. Se bild. Säkert trähus från början, nu vitt (mexi?)tegel och träpanel på gavlarna. Men kolla bilden. Hur träpanelen på ena sidan är helt assymmetrisk och går över i garaget. Har sällan skådat nåt så fult
Första gången jag skriver här, så hoppas på mån input från alla fina husinsatta personer jag läst inlägg från.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan inte mycket jag heller om hus..
Fråga 1..Varför..Troligtvis för ägaren tyckte det var tidsenligt och snyggt.
Fråga 2. Åtgärd..Ta bort mexiteglet (eller spikteglet) ersätt med panel , måla om huset.
Tycker själv inte det ser så illa ut men det kan bero på att mitt enplanshus har i princip samma utförande med spiktegel och panel.
Fråga 1..Varför..Troligtvis för ägaren tyckte det var tidsenligt och snyggt.
Fråga 2. Åtgärd..Ta bort mexiteglet (eller spikteglet) ersätt med panel , måla om huset.
Tycker själv inte det ser så illa ut men det kan bero på att mitt enplanshus har i princip samma utförande med spiktegel och panel.
Träpanelen är troligen nerdragen, då det inte är möjligt att fortsätta med teglet ovanpå garagetaket. (inte tillräckligt stabilt underlag)
Om tegelväggen hade funnits före garagebygget så hade man förmodligen inte behövt göra denna kompromiss.
Är det så att tegelväggen finns bakom den nerdragna panelen så kan man ganska lätt såga panelkanten rak, men det medför förmodligen lite plåtjobb för att få garagetaket att täta mot väggen.
.
Om tegelväggen hade funnits före garagebygget så hade man förmodligen inte behövt göra denna kompromiss.
Är det så att tegelväggen finns bakom den nerdragna panelen så kan man ganska lätt såga panelkanten rak, men det medför förmodligen lite plåtjobb för att få garagetaket att täta mot väggen.
Redigerat:
Klicka här för att svara