6 109 läst ·
29 svar
6k läst
29 svar
Hjälp. Muraren gjort fel?
Nej, men det gör uppenbarligen TS. Då får ju denne ju också stå sitt kast och lita på sin hantverkare och inte komma och kräva att allt ska göras om när 3/4 är klart.roland53 skrev:
Skulle metoden vara helt åt skogen så har TS konsumenttjänstlagen i ryggen den dagen fasaden ramlar ner från väggarna.
Har hantverkaren då gått i konkurs så kommer TS få stå för fiolerna själv. Har TS valt en hantverkare med trasslig ekonomi så får denne helt enkelt skylla sig själv.
Problemet, och det upplever nog många seriösa hantverkare också, är att det är alldeles för lätt att skaffa en liten skåpbil, montera lite dekaler och klä sig i snickarbyxor. Och vips så har man en snickerifirma.Nyfniken skrev:
Alla i branschen får klä skott för de oseriösa.
Svårt för gemene man att genomskåda....
Vad är lösningen? Ja, om det finns någon, så är enligt mig, ett att vara påläst som beställare.
Det finns en hel del som man kan kolla utan att vara yrkesman själv.
Tex
Finns firman på riktigt? Kolla med Bolagsverket.
Reggad för arbetsgivaravgifter? Kolla Skatteverket
Skatteskulder eller betalningsanmärkningar ? Kolla Kronofogden
Yrkesbevis? Kolla med den som ska utföra jobbet. Dubbelkolla med Fackförening (??)
Referenser?
Avviker priset stort från andra anbud. Fråga dig själv varför!!
Av hantverkaren föreslagen material. - Kolla tillverkarens monteringsanvisning
Material på arbetsplatsen. - Kolla att det är överenskomna material som använts (förpackningar)
För att göra ovanstående så behöver man inte vara yrkesman men man sållar förmodligen bort de värsta rötäggen.
TS - jag ber så mycket om ursäkt att detta blev OT, lovar att skärpa mig
Jag skrev detta inlägget simpelt för att jag bara ville höra vad ni tyckte om själva tillvägagångssättet. Jag borde kanske skrivit mer om bakgrunden ex. att detta egentligen inte min byggnad det gäller utan det är mina föräldrars som är pensionärer. Mycket möjligt att de borde kolla upp allt material och gå igenom med muraren men uppenbarligen gjorde dem inte det. Nu när jag kom dit och tittade så var dem oroliga och frågade mig vad dem skulle göra. Därför skriver jag här för att möjligen kunna lugna dem eller ge dem tips och råd. Jag tackar så mycket för engagemanget och all hjälp av er som skrivit iaf
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
När det gäller hantverkare är situationen tyvärr sådan att man i princip måste inneha samma eller bättre kompetens inom det aktuella området än hantverkare i allmänhet för att på ett säkert sätt kunna anlita, övervaka och sedan bedöma hantverkets kvalitet.
Så ska det naturligtvis inte behöva vara men vissa hantverkare här på forumet (INTE ALLA, inte ens de flesta) vill gärna skylla på kunden om något gått snett. Betalar jag för en (hantverkar-)tjänst borde jag kunna utgå från att den utförs fackmässigt oavsett arbetets storlek och omfattning.
Så ska det naturligtvis inte behöva vara men vissa hantverkare här på forumet (INTE ALLA, inte ens de flesta) vill gärna skylla på kunden om något gått snett. Betalar jag för en (hantverkar-)tjänst borde jag kunna utgå från att den utförs fackmässigt oavsett arbetets storlek och omfattning.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Håller med om att det nog är lite väl lätt att kalla sig hantverkare bara man äger lite verktyg och ett par snickarbrallor.roland53 skrev:Problemet, och det upplever nog många seriösa hantverkare också, är att det är alldeles för lätt att skaffa en liten skåpbil, montera lite dekaler och klä sig i snickarbyxor. Och vips så har man en snickerifirma.
Alla i branschen får klä skott för de oseriösa.
Svårt för gemene man att genomskåda....
Vad är lösningen? Ja, om det finns någon, så är enligt mig, ett att vara påläst som beställare.
Det finns en hel del som man kan kolla utan att vara yrkesman själv.
Tex
Finns firman på riktigt? Kolla med Bolagsverket.
Reggad för arbetsgivaravgifter? Kolla Skatteverket
Skatteskulder eller betalningsanmärkningar ? Kolla Kronofogden
Yrkesbevis? Kolla med den som ska utföra jobbet. Dubbelkolla med Fackförening (??)
Referenser?
Avviker priset stort från andra anbud. Fråga dig själv varför!!
Av hantverkaren föreslagen material. - Kolla tillverkarens monteringsanvisning
Material på arbetsplatsen. - Kolla att det är överenskomna material som använts (förpackningar)
För att göra ovanstående så behöver man inte vara yrkesman men man sållar förmodligen bort de värsta rötäggen.
TS - jag ber så mycket om ursäkt att detta blev OT, lovar att skärpa mig![]()
Visst är det också så Roland att en beställare/kund i den bästa av världar borde vara grymt påläst och kunnig, men vi vet samtidigt att verkligheten inte ser ut så och i många fall är det inte ens praktiskt möjligt eller rimligt att kunden ska behöva sätta sig in i detaljer i utförande och materialval.
Det är skälet till skrivningen om fackmässighet i Konsumenttjänstlagen. Uppdragsgivaren har ett STORT ansvar att alldeles oavsett kundens kompetens att leverera en fackmässig lösning.
Redigerat:
Håller helt med, men om man nu inte har möjlighet att vara "grymt påläst", så borde man av självbevarelsedriften (=egen plånbok) åtminstone som minimikrav använda checklistan enl. ovanstående förslag.Thomas59 skrev:Visst är det också så Roland att en beställare/kund i den bästa av världar borde vara grymt påläst och kunnig, men vi vet samtidigt att verkligheten inte ser ut så och i många fall är det inte ens praktiskt möjligt eller rimligt att kunden ska behöva sätta sig in i detaljer i utförande och materialval.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Ja, jo är ju själv förespråkare av checklistor vid kontakt med hantverkare (eller andra professioner där man själv saknar erfarenhet och kunskap) men det steget är tyvärr långt till att få alla att använda dessa och mot en munvig hantverkare finns inte mycket att göra för en lekman i alla fall.roland53 skrev:
Finns ju ett överflöd av checklistor vid tex husköp men av inläggen här på Byggahus att döma är det inte många som stämmer av mot nån checklista ens då, och då snackar vi i de flesta fall om miljoninvesteringar.
En fråga till ts: varför reklamerades inte jobbet när felet uppdagades??
Vilket fel? Muraren säger ju att det fungerar. Min fråga var bara om någon hört talas om denna lösningen eller om någon tror det kommer fungera eller inte. Men jag lägger ner detta nu då tråden har blivit någon sorts uppläxning till folk hur dom ska gå tillväga när man anlitar hantverkare. Jag tackar så hemskt mycket för informationen men den hjälper inte
Redigerat:
Felet att det inte nätades.....
Min fråga ställde jag för att det vore intressant att höra vad den som gjorde jobbet sa om det hela och eventuell lösning på det hela.
Dessutom så kanske denne kunde hjälpt dig på nån slags goodwillbasis och på så sätt sparat dig en slant.
För är hantisen seriös och rädd om sitt rykte så borde denne kunna hjälpa dig till vettig kostnad.
Tycker du inte själv att det är relevant i sammanhanget??
Min fråga ställde jag för att det vore intressant att höra vad den som gjorde jobbet sa om det hela och eventuell lösning på det hela.
Dessutom så kanske denne kunde hjälpt dig på nån slags goodwillbasis och på så sätt sparat dig en slant.
För är hantisen seriös och rädd om sitt rykte så borde denne kunna hjälpa dig till vettig kostnad.
Tycker du inte själv att det är relevant i sammanhanget??
Jag håller med dig pappskallen om att dem borde hört av sig till byggfirman som gjorde garaget från början. Nu har det gått 10 år så nu är det för sent och byggfirman finns inte längre såklart.
Tycker du har helt fel. Väljer man att anlita hantverkare så ska DOM veta vilka material och arbetsmetoder som är riktiga och fungerar.
Ett ex. Föreställ er "Svea 78år behöver putsa om sin fasad på sitt hus. Hon ringer en hantverkare som kan utförs arbetet."
Menar du att Svea skall behöva sätta sig in i hur arbetet skall göras och vilka material osv som skall användas och vad de har för tekniska egenskaper.
I min värld så lejer man hantverkare för att just slippa den biten.
Ett ex. Föreställ er "Svea 78år behöver putsa om sin fasad på sitt hus. Hon ringer en hantverkare som kan utförs arbetet."
Menar du att Svea skall behöva sätta sig in i hur arbetet skall göras och vilka material osv som skall användas och vad de har för tekniska egenskaper.
Det är så världen borde se ut!!! Men yrkesstolthet är något som försvinner mer och mer ur branchen och ersätts med ren och skär girighetöringen skrev:Tycker du har helt fel. Väljer man att anlita hantverkare så ska DOM veta vilka material och arbetsmetoder som är riktiga och fungerar.
Hej alla
Er diskussion är mycket intressant även för en som jobbar dagligdax med inköp av byggentreprenader. Något jag lärt mig genom åren är att fråga, fråga, fråga allt och alla innan ett inköp görs. När man sedan har fått lite mer kött på benen kan man fortsätta ställa frågor(rätt frågor)
, till slut görs inköpet och då måste det följas upp ordentligt annars är det risk att ätorna börjar hagla. Rådet till betällare som tex "Svea" är nog att anlita hjälp först, kostar visserligen en slant men är tryggare än att försöka själv. Att bara lita på kosumentköpslagar och byggjuridiken är en klen tröst vid en tvist med sin entreprenör.
Er diskussion är mycket intressant även för en som jobbar dagligdax med inköp av byggentreprenader. Något jag lärt mig genom åren är att fråga, fråga, fråga allt och alla innan ett inköp görs. När man sedan har fått lite mer kött på benen kan man fortsätta ställa frågor(rätt frågor)
Klicka här för att svara