Fasad
Åsa Lund: Troligen inte och är den det så är den förstörd efter infästning av den nya fasaden
Åsa Lund: Man ska inte tvätta trä med högtryck förrän alla andra alternativ provats
Jored: Ja, avvattning och dränering skulle också behöva ses över... Har fixat mycket på boningshuset senaste åren, så stallet har fått komma i andra hand. Själva byggnaden är ca 12x5 meter, av det är ca 2,5x5 meter förråd och resten stall. Insidan av stallet är renoverat till ca 80%, jag har bl.a. rivit ut innertak och gammal vindsisolering och gjort det till ett välventilerat kallstall
gaia: Lite smuts rinnande på en ljus fasad? försök tvätta den till våren när frostrisken är borta gaia
syndikate: Menar då på trävägg putsen o skivan ska bort.
Anna_H: Tycker också att alla de grå var trista... Våga ta i lite! Nedan exempel från Füssen i södra Tyskland [bild]
norrbottenstorpet: Nu var frågan egentligen vattubräda och liggande panel. Ett exempel på mitt uthus, med vattubräda och bytt panel, finns i den här tråden. http://www.byggahus.se/forum/fasad/240971-maste-man-ha-droppbleck-pa-offerbrada.html Det är en ca 15 graders "rombsågad" 145x45.
olofh: Nja.underliggande mur är i riktigt fint skick(och byggd på 30-talet) såg vi när vi sågade upp för altandörr. Årligt talat så har jag inte en aning varför de la på isolering,och så lite också.. Till våren får vi fixa fogar o de stenar som är trasiga så får det nog vara som det varit i 40 år
P-plats: Även om det står att flera Latexmassor ska funka utom hus så är dom inte att rekommendera. MS-polyme eller liknande håller i längden och är övermålningsbara...
MB77: Ett par bilder säger med är 1000ord:thumbup: Ladda upp ett par bilder så får du säkert några tipps.
studio1004: Hej alla kunniga. Har förlängt vårat befintlga garage med ca 9m och är nu i slutfasen. Nya delen av garaget är av regelstomme och isolerat med 145mm isolering samt taket med 195mm. Men en av långsidorna är delvis motfylld och därför uppmurad med leca 200mm bredd. Om man står på utsidan och tittar på väggen så är väggen motfylld diagonalt dvs. från toppen av väggen på ena sidan
JL2021: Tack för alla synpunkter! Efter 24t med värmefläkt uppgår fukthalten i yttersyllen nu till 9-12 procent och virket under fönsterkarmen ligger nu på en fuktnivå på 9 procent. Nu får det stå och ventilera över helgerna så blir det nytt fasadvirke m.m. efter nyår!
nerx: [citat] Du spikar väl locken med 4" spik som tätar till springan. Är du osäker så slå i 2 spikar emellan brädorna innan du sätter locken. Angående spontade brädor så ska det inte vara några problem. Hittat en del sådana på äldre hus. Även varit på nybyggen där man satt z-panel och sen spikat lock.
VW Transporter: Instämmer med föregående. Pappen är inte diffusionstät. Och blev det inte kondens på insidan av pappen i ursprungligt utförande lär det inte bli det för att man isolerar utanför detta skikt heller. Cellplast är heller inte särskilt tätt men på insida plåt kan det säkert bli kondens.
michfris: [bild] Hej alla på Byggahus, Brukar oftast läsa på all samlad kunskap här men nu behöver jag hjälp, Vårat putsade hus från 1927 har tappat puts på ett relativt stort område. Vi har haft firmor ute tidigare som get offert och det har varit på gång. Tråkigt bara att det hander nu. Vet någon ifall det finns någon puts man kan arbeta med under vinter säsongen eller om man ska invänta
Kapten_Haddock: Ja det stämmer nog men jag tror jag kommer avvakta några år med det om det finns möjlighet.. kommer o kommer, huset är inte mitt, så jag räknar på alla olika akuta grejor och får rätt ont i magen:P MVH/
Åsa Lund: Jag missuppfattade frågeställningen helt - så kan det gå när inte haspen är på?
SBH: jävligast blir att få in bruket i fogarna. såna är bra http://www.esska.se/esska_se_s/Fogslev-8-12-mm-oljehaerdat-staalblad-94323880801X-19810.html och en rivbräda http://www.esska.se/esska_se_s/Rivbraeda-plast-olika-maatt-94323488081X-19810.html ett bruk http://www.weber.se/fasad-puts-och-murbruk/produkter-och-system/murbruk/weber-hydrauliskt-kalkmurbruk-m05.html
flygrc: [citat] Kul med svar och tankar omkring det, det mesta håller jag med om men att en puts på cellplast skulle vara kallare än en ventilerad skiva på 240 mm isolerad vägg med bruten köldbrygga är jag tveksam till. Fler idéer, tankar och erfarenhet välkomnas. Är det någon som har Stoventec (den med skiva av glas och som har luftspalt) och fått alger på fasaden?
Gabbe1: Utegips fördel: Ljuddämpande, ökad brandsäkerhet och stadigare konstruktion Nackdel: Tungt att bära och lyfta, tar antagligen längre tid att montera och är dyrare. Vidduk fördelar: Går snabbt att montera, tåligare än vindpapp, billigare än gips. Nackdelar, ger ingen av fördelarna som jag nämnde för gips, dyrare än vindpapp. Vindpapp fördelar: Billigast i inköp. Nackdelar: Går
Dsl: Jag har samma konstruktion, men bara 80mm glasull och ingen vindduk inne, istället sitter en alu folie ytters, utanför masoniten. I min fasad har det tidigare varit luftning var 3:e stödfog på näst nedersta raden, men denna har satts igen någon gång under åren. Har nu börjat ta upp dessa hål igen, särskillt på söderfasaden. 1) Du bör normalt ha luftning nedertill. 2) Jag kommer nog
Åsa Lund: Finns färgläggningsprogram på många hemsidor där man kan få inspiration, även ladda upp egna bilder och testa lite olika alternativ
nemlan: Hett tips: putsa inte huset nästa gång :) Kör med högtryckstvätt och hett vatten. Håll munstycket vinklat mot ytan, inte rakt på - då skjuter du bara smutsen djupare. Har för mig att Jape hade rätt bra grejer för att få väck alger och påväxt från mineraliska ytor. Prick-bort? Prick-fri? Något sånt.
Plupp 147304: Tack för tipsen! Vi kommer att ha mycket att göra både ute och inne så de mest akuta sidorna (vilket är vad vi kan se) ena kortsidan och ev. Andra kortsidan. Sedan i samband med att vi byter fönster så byter vi brädorna ovanför, bredvid och under alla utbytta fönster. Det ska bli kul och se vad man egentligen kan när det kommer till snickeri :) har ni några tips för billiga fönster
NinjaSatan: Alla som en gång testat vänsterborr går aldrig tillbaka till nåt annat när det gäller sånt här, borren är helt enkelt svängd åt fel håll, så du borrar på backen på maskinen och när borren nyper i skruven börjar den dras med ut! Gör verktyg som svinpittar, slagmejsal osv mer eller mindre överflödiga...