Hej!
Tegelfasad byggd -61.
Halva huset tegel, halva "målat tegel", dags för ommålning...
Fasad skorssten
Fasad fönsterkarm
1. Typ av färg?
Färgen på teglet kritar av sej.
Den har mest karaktären av ett tunt lager bruk,
på mest exponerade ställena är den rent cementfärgad.
Är det KC-färg? Kalk-färg?
Är det separat rappning med KC-bruk och sedan färg?
2. Vad är lämplig kulör?
Det omålade teglet skiftar i olka brända nyanser. Fönster på vita delen är svarta och sockeln är svart.
Vitt med en dragning mot beige?? NCS???
Tegelfasad byggd -61.
Halva huset tegel, halva "målat tegel", dags för ommålning...
Fasad skorssten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasad fönsterkarm
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Typ av färg?
Färgen på teglet kritar av sej.
Den har mest karaktären av ett tunt lager bruk,
på mest exponerade ställena är den rent cementfärgad.
Är det KC-färg? Kalk-färg?
Är det separat rappning med KC-bruk och sedan färg?
2. Vad är lämplig kulör?
Det omålade teglet skiftar i olka brända nyanser. Fönster på vita delen är svarta och sockeln är svart.
Vitt med en dragning mot beige?? NCS???
Redigerat:
ok!
Tyckte jag hade letat, men jag hade missat en pdf från Alcro om färganalys.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...=05qT7bI4-KJ2P6zplP7XvQ&bvm=bv.95039771,d.bGg
Återkommer när jag hittat saltsyra.
Tyckte jag hade letat, men jag hade missat en pdf från Alcro om färganalys.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...=05qT7bI4-KJ2P6zplP7XvQ&bvm=bv.95039771,d.bGg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Återkommer när jag hittat saltsyra.
Det är inte säkert att det är målat alls, det kan vara endast säckskurat med infärgat säckskurningsbruk baserat på luftkalkbruk, hydrauliskt kalkbruk eller kanske kc-bruk. Alternativt är det säckskurat och sedan målat, kritar det av sig kan det då vara kalkfärg, kc-färg eller motsvarande.
Färganalys är bra att göra, ja.
Färganalys är bra att göra, ja.
Man ska gräva där man står!
I byggkontraktet framgår det att det ska vara slamputs.
Efter en del googlande hittade jag metoden beskriven i Tegelindustri föreningens tidning Tegel nr 1 1960.
Fantastiskt att någon scannar och lägger ut. Samtidigt lite problematiskt att goggle förefaller träffa slumpmässigt.
Grundningsbruk KC 11/4
Slamningsbruk KC 21/4 med pigment av krita, vitkalksten,tungspat eller titadioxid.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...=3Wa0D4F3rHT4XWHLTtQzXw&bvm=bv.95039771,d.bGQ
Kolla in hatten!
I byggkontraktet framgår det att det ska vara slamputs.
Efter en del googlande hittade jag metoden beskriven i Tegelindustri föreningens tidning Tegel nr 1 1960.
Fantastiskt att någon scannar och lägger ut. Samtidigt lite problematiskt att goggle förefaller träffa slumpmässigt.
Grundningsbruk KC 11/4
Slamningsbruk KC 21/4 med pigment av krita, vitkalksten,tungspat eller titadioxid.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...=3Wa0D4F3rHT4XWHLTtQzXw&bvm=bv.95039771,d.bGQ
Kolla in hatten!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara

