Hatar mig själv som ställer denna fråga men gör det ändå.:x

Ska byta fasaden och plankorna närmast taket kommer att döljas av en horisontell planka. Det kommer ju aldrig att komma något vatten där. Borde det inte då vara optimalt att lämna den delen obehandlad så att brädan fungerar som en skorsten?

/Glad amatör

Det kvittar om det regnar eller inte. Du har alltid viss fukt i luften. Temperatursvängningar kommer göra att en del av fukten kommer kondenseras på den.

David Andersson skrev:
...Borde det inte då vara optimalt att lämna den delen obehandlad så att brädan fungerar som en skorsten?

/Glad amatör
Så hade jag också gjort. Med handen på hjärtat :)

Du kan grundmåla ändträt närmast taket, men låta bli att täckmåla. Då får du ett visst skydd men samtidigt en chans för inträngande fukt att komma ut.

• Gilla
Atom
  • Laddar…
Korvgubbe
Jag grundoljade bara, och det verkar hålla bra så här tio år senare.

Mikael_L
Gör som du vill (typ det som är enklast eller snabbast), jag kan inte tänka mig att det kommer spela någon roll. :)

Någon "skorsten" blir det givetvis ej i brädan ;). Förvisso ökar diffusionshastigheten något ut ur bräden just där i ändträt, men samtidigt är väl de närmaste centimeterna av brädan väldigt torra jämt ändå, så den ökande diffusionen är inte till någon reell hjälp ändå.

Redigerat:
Håller med övriga, har ingen betydelse. Som jag förstår det så slår du på panel och sätter sedan en horisontell bräda under takfoten ovanpå panelen och trycker lock/lockläckt mot den som ger ett skydd för ändträ.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.