N
norrbottenstorpet: Du kan borsta in boracol på brädorna innan du sätter upp dem. Ger ett visst skydd. MEN med falurödfärg är svartmögel något man får leva med, i alla fall på de ytor som utsätts för fukt. Är det enstaka prickar, lite, eller....?
1 svar · 3,9k läst
D
DiddeW: Ursäkta sent svar, Migge. Detta var ett projekt som vi tänkte "slänga in" före andra projekt för att det låg bra i tiden. Men ju mer man kollade upp och ju fler man frågade så blev man nästan bara mer oklok :x. Fick en del motsägande rekommendationer som inte gjorde beslut lättare. Det hela slutade med att vi inte kunde/orkade/hann trycka in detta innan andra med tidsbundna
3 svar · 4,8k läst
·
V
verktygsgurun: Precis... den lilla skarv som är mellan glas och puts rinner det in vatten i dom sedan fryser. Vad har ni för stomme i huset? Sten eller trä?
16 svar · 5,9k läst
·
O
ohlgren: [citat] Är träfasad. Fogarna är mellan karm och fönsterbleck. JA, det är obegripligt att de satte vit fog när plåt och fasad är grå.
7 svar · 7,0k läst
GoForIt
GoForIt: För att slippa göra fula längsgående skarvar på en hög gavel, så sätter man ju ofta en liggande avdelare, precis som du är inne på. För att spara på väggen under så monterar man ofta också en plåt/bleck så att rinnande vatten från överdelen slipper rinna ner hela vägen, utan istället droppar ner. Beroende på om man har lockpanel eller slät faspanel får man göra lite olika
1 svar · 1,8k läst
anders07
anders07: Det finns ju komposit fasad också som är rödbrun. Den är ju inte jättevacker på nära håll men ser helt naturlig ut på lite avstånd... Den lär ju hålla sig i några hundra år utan behandlig... :)
1 svar · 2,7k läst
kulle
kulle: [bild] Pärlspont på farstun
4 svar · 14,5k läst
·
T
MaxPax: [citat] Aha. Jag tänkte inte på att väggen skulle bli en innervägg. Där ser jag inte någon direkt anledning att öppna upp hålen igen. Kanske ska lära mig läsa ordentligt :o
8 svar · 7,1k läst
·
1
1881: Jag håller förstås med om att det inte är en 10-poängare, men det blir faktiskt snyggare än betongglas. Det går dessutom att måla skåpet med en matchande färg. I den bästa av världar hade vi satt skåpet på ett helt annat ställe, men i slutändan handlar det också om pengar. Vi slipper att skarva kablar och vi rådfrågade två elektriker som gav samma rekommendation. Idag sitter
8 svar · 2,5k läst
·
Anna_H
Anna_H: [citat] Nej, hon klädde in det i grova plank, samt bytte fönstren, så istället för ett gult tegelhus från 1954 ser det nu ut som ett torp från 1800-talet. Eftersom det ligger ute på landet såg det oerhört malplacerat ut förut, men nu smälter det fint in. Kan tyvärr inte bidra med foton...
39 svar · 9,5k läst
·
T
tt89: Hej! ska denna sommaren fixa till fasaden på vårat hus! fasaden idag är liggande och stående träpanel som antagligen har målats med fel/billig färg, det märks eftersom stora delar har flagnat bort eller att det har blivit blåsor och på många ställen murket trä under pga färgen! Funderar på att antingen skrapa hela huset och bara byta den dåliga panelen, eller gör om allt från
0 svar · 2,0k läst
Rackartekla
Rackartekla: Vi har egen brunn och vattnar både gräsmatta och rabatter. Nu har husfasaden på vårt trähus blivit rejält missfärgat av järnet i vattnet. Det ser väldigt tråkigt ut. Finns det något sätt att få bort missfärgningen på träfasaden? Andra tips??
0 svar · 1,5k läst
Semiproffset
Semiproffset: Hehe, jo det låter lite kontraproduktivt. Men jag läste om någon annan som blandat i lite pigment i järnvitrolen vid behandlingen bara för att tona fasaden lite.. det kanske är konstgjord andning då det bara ger effekt i början, vad vet jag. Skulle nästan behöva köpa lite järnvitrol och experimentera lite.. Sen får det ligga några månader i solen och se vad som händer..
11 svar · 6,0k läst
·
Janus82
Janus82: [citat] Jag har bara en före bild i mobilen så jag ska försöka att komma ihåg och ta ett foto ikväll. Men om jag känner mig själv rätt så lär jag glömma bort det helt, påminn mig varje dag i en 4-5 veckor så kommer jag kanske ihåg att fixa efterbilden. :)
14 svar · 33,0k läst
·
L
lukewalker: Är det kanske Grön-fri du tänker på? Det har säkert lite förebyggande effekt. Annars kan du göra som du gör med bilen. :)
1 svar · 4,5k läst
B
Bure: Har med funderat på någon grå nyans. är med snyggt. är ju surt om, man byter till en fägad kompositpanel och ångrar färgvalet. :)
7 svar · 2,5k läst
L
lt1cobra: Osäker hur du har det men jag var en läkt skruvad i syllen. Den läkten tog jag handcirkeln och drog några 'jack' i så att varje panelfack fick lite möjlighet att bli av med eventuellt vatten som kommer dit + kanske lite ventilation? Rätt eller fel, ingen aning. Det får vi se om 20-30år?
12 svar · 8,6k läst
·
L
LAnsgar: Beroende på vilken bank man har tror jag man kan vara lite begränsad i vem man får anlita. Men ex. fastighetsbyrån erbjuder "kostnadsfri värdering". Det kostar dig ju inte mer än din egen tid, så antingen kan man börja med att ta hem mäklaren, förhoppningsvis nöjer sig banken med den du väljer, eller så kan du ringa banken och höra vilka de godkänner. Skulle banken inte godkänna
9 svar · 3,9k läst
A
Axel Thuresson: Jag menar i så fall att midjan kommer ca 5 tegelstenars höjd under takfoten
1 svar · 1,7k läst
·
A
AndersS: [citat] Skulle husen tvättas lika ofta som en bil skulle de aldrig bli gröna. Däremot om du låter bli att tvätta bilen så börjar det växa grönt, men det dör sedan om du kör på saltade vintervägar så det hinner inte bli något som du ser ;)
11 svar · 4,7k läst
N
nemlan: Tvättade du bort överskottet av behandlingen? Edit: enligt google-maskinen så är steinfix 80 en olja för skiffergolv som ska läggas på tunt och tvättas bort efter 4-6 timmar verkningstid.
2 svar · 4,1k läst
Semiproffset
Semiproffset: Hej Danne. Jag vill helst slippa använda "systemlösningar". Den enkla anledningen är att jag vill komma lite billigare undan. Bruten köldbrygga blir det ju om jag sätter det nya storverket omlott med det som sitter där idag (förutom vid fönster och dörrar då) Enklast vore ju att köra på ett lager till 95x45 utanpå med 100mm isolering emellan. Fördelen med 2x 45x45 är att läkten
2 svar · 4,4k läst
·
C
carra: Tror inte det blir problem...Byggde ett hus med tegel o panel som du 1972. Åker förbi det ibland samma panel sitter där... Spikade på panel på en östergavel 2014,illa utsatt av sol o vind..Satte en luftspalt på 10 mm, men har inte gjort någon luftspalt på de 2 hus jag byggde senast 2005 o 2010....
1 svar · 1,3k läst
Music Man
Music Man: Här kommer en ritning på hur det kommer se ut efter utbyggnaden.
1 svar · 4,9k läst
·
Korvgubbe
Korvgubbe: När min far bytte panel på sitt hus kom det lite saker emellan så då låg målad panel nio år i ett kallgarage. Visst var den skitig när det blev dags att använda den men i övrigt var den utan anmärkning.
4 svar · 2,8k läst
E
Erika Ingvarsson: Vi håller på att bygga stall och boxfronter och en vägg ska vara teglad med "Black Beauty" jag hittade 900 st på blocket men fattas dock ca 200 stenar. Finns här någon som byggt nytt och har några stenar över att sälja? Bor utanför Lund...
0 svar · 1,5k läst
N
nemlan: Färgborttagningsmedel kanske skulle vara något?
6 svar · 4,2k läst
M
mr_bygg: [citat] Nja, en tjänst ska utföras fackmässigt enligt KTjL och en ribba för vad det är att man uppfyller branschpraxis och AMA. Så indirekt skulle jag vilja påstå att det kan vara tvingande och fel om man inte följer dessa två oavsett vad BBR anger. I det här fallet är det kanske lite oklart, men det låter som om TS köpt en vara (stomme) och inte en tjänst (spika ihop och leverera
6 svar · 2,8k läst
·
T
thomasx: Finns någon takfot? Har du några bilder att lägga upp? Skulle bli mycket enklare att tipsa och förklara då. Om väggen håller samma tjocklek efteråt blir det så klart absolut enklast. Finns nog en del att tänka på annars, vad gäller tak, fönster, dörrar, dagavlopp för stuprör etc.
1 svar · 1,2k läst
Larsa
Larsa: Kan bli ganska snyggt om man målar de nya brädorna i samma färg som knutbrädorna, men beror ju på hus. Panelen skall kapas med vinkel så att vattnet droppar av, samma med nya brädan sned över och underkant. Det kan vara problem med att ha ngt att spika nya brädan och de avkapade i. Man behöver få in en regel bakom och det kan bli trångt vid t.ex. syllen. Kanske kan du se hur det ser
3 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.