Hej,

fick putsat om vårt hus i september 2014 och nu tänkte jag att det var dax att måla huset! Har innan sett några små krympsprickor i putsen och men varit tillfreds med putsningen! När jag började lägga på bindern till silikatfärgen så kom det fram mängder av sprickor! Se foto! Min fråga är skall man acceptera detta resultat? Kommer det om några år synas för det blir lite skit i sprickorna? Blir sprickorna större? Och viket är bästa sättet att åtgärda problemet? Huset är putsat med KKC och vattnat i 10 dagar efter avslutad putsning! IMG_0626.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0627.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nätade man innan putsningen?

M
O shit. Det ser inte bra ut. Låg solen på och stekte när det putsades också?

När det på vintern blir frysgrader så trycker frysande vatten söner putsen mer = större sprickor som släpper in mer vatten osv osv i en ond cirkel. "Frostsprängning" har du kanske hört talas om?

Va är det bakom putsen? Inget fönsterbleck??

hej, detta är först rödgrundat och sedan nätat och sen påslaget 2 ggr! Jag var extremt noggrann med vattningen både efter och under arbetet, tror själv att påslagen blev förtjocka! Det finns en färg som Keim har med sand i som jag blev rekomenderad att använda!! De som putsade putsade också bostadshuset med hydrauliskt kalkbruk och där ser vi samma fenomen!

Bilden är på uthuset, består av tegel en stensvägg! Det finns inga fönsterbleck och ser jag inte som ett problem då det är en vanlig lösning på uthus! En del förstärker upp "fönsterblecket" med ren cement, så är det inte gjort här!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.