Fasad
Helioz: Ingen skillnad på de båda c-bruken förutom tillverkare, båda har angett ett mycket bra underarbete med rödgrund och nätning samt viktigt med hårdare b-bruk till sockel. http://finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/5540305-1.pdf http://www.weber.se/fasad-puts-och-murbruk/produkter-och-system/putsbruk/weber-kc-putsbruk-c.html
SueCia: Jag o sambon böt panel på garaget, liggande med skarv, vi gjorde det väldigt enkelt för oss, om det blev bra eller dåligt med ändträt får tiden visa. Men vi doppade ändträt i olja ett par sekunder, torkade av överflöd och målade ändträt med grundfärg, sen montera vi panelen. Vet att man borde låta oljan torka 30 minuter emellan men det är helt orimlig tidsåtgång på det ifall
dadid: Jag puffar på denna och hoppas på något matnyttigt inlägg.
Flux: Hej alla byggahus´are! Jag bygger just nu ett garage i två våningar. Det skall bli garage och pannrum i bottenvåning med bostad ovanpå. Huset är byggt på betongplatta, sedan två lager lecablock med träreglar ovanpå. Leca blocken är putsade på utsidan med Combimix M2,5. Nu till frågan. Jag hade tänkt att måla putsen nu innan jag spikar på panelen. Men vilken färg skall man ha på
huggan: Enligt Folksams tester är såpa eller diskmedel blandat med vatten lika bra som rengöring än dom flesta fasadtvätt och målartvätt som finns på marknaden.
Xlntjone: Det bästa är väll att grunda och stryka dom en gång innan du spikar upp dom. Inte riktigt svar på frågan men jag hade satsat på det iaf.
poppe12: Jag har en träfasad som är i behov av en målning. Nu har jag hittat några brädor som är delvis ruttna och undrar vad jag ska göra. Det är även ett hål in i fasaden i ett spånt. Jag har försökt skrapa, ska man skrapa ned till trärent eller ska man slipa? Är det som går bort då man skrapar alltid murket kan det vara så att man bara kan ha fuktmättat trä som därför är lätt
roland53: Träpanelen är troligen nerdragen, då det inte är möjligt att fortsätta med teglet ovanpå garagetaket. (inte tillräckligt stabilt underlag) Om tegelväggen hade funnits före garagebygget så hade man förmodligen inte behövt göra denna kompromiss. Är det så att tegelväggen finns bakom den nerdragna panelen så kan man ganska lätt såga panelkanten rak, men det medför förmodligen
cecar33: Nu har jag inte läst i nämnda text, men om det står så om lättreglar så är det nog helt rätt. Lättregel är en konstruktion av klena reglar och en board mellan och kan i profil liknas vid en I-balk, och då är det lätt att spräcka den klena regeln om alla spikar går in i den. Men du har ju en vanlig regel stomme antar jag så följ anvisningen för en sådan, och inte för
nemlan: Beckers Kivisil kan du beställa hos alla återförsäljare förutom byggvaruhusen. Anledningen till att handlarna inte har den på hyllan är att den bryts med speciella mineraliska pigment och det är inte alla som vill ha en extra brytmaskin ståendes.
bick: När jag har tänkt oisolerat har jag sett för mig en tunn gammal friggebodsväg typ. Det har också varit enda sättet jag har fått ihop att den blå masoniten har tittat fram. Men så var ju inte fallet... :o Det som mötte oss när vi bröt upp väggen var detta: [bild] Den spontade panelen var 12x145 mm och övriga brädor på utbyggnaden var 22 mm tjocka. Därför har de lagt in en 10 mm
smurfen72: Men hur mycket gift blir det inte när husägarna tvingas tvätta huset med mögeltvätt vart 5 år men det kanske inte är så farliga kemikalier man använder då ?
högbergarn: Hej! Har ett 70 tals hus med en annorlunda brädfodring på. Först sitter det asfaboard sedan kommer det en lockbräda som ser ut som ett T Se bilden och en tun bottenbräda. Någon som vet vad man kallar dessa lockbrädor för? Finns dessa att köpa eller får man uppsöka ett sågverk å hoppas på att man kan få detta gjort där. Tycker att det borde finnas en marknad för denna paneltyp då
andfra: Kan man täta med vindpapp efter att reglarna är satta? Om man tätar rektangel för rektangel så att säga?
blue.b: Jag handspikade all panel på mitt gamla hus eftersom jag inte gillar utseendet på pistolspik!
Sampa: Hej! Jag håller på och ska glasa in altan. Den befintliga altanen är ovan ett garage och har betonggolv. Altanen kommer att byggas ut och det ska därför muras en lecamur på 2 sidor av nuvarande altan varav den ena kommer att utgå från befintlig husvägg. Min undran är hur jag ska göra vid skarven mellan hus och mur? Ska muren förankras i väggen och då i så fall hur? Huset är från
Xlntjone: Om du för din egen sinnesfrid vill att ändträden grundas så kan du ju köpa en spann grundfärg och några billiga penslar. För att sen be snickaren att smörja på lite när dom sågar till dom.
KnockOnWood: "Alla" liggande paneler rekommenderas väl där det är stor risk för slagregn. Det är ju näst intill standard på norska Sørlandet och Vestlandet. Men jag kan tänka mig att en spontad panel är tätare = säkrare. Kanske idé med stora takutsprång också. Själv har jag liggande Z-panel, men här är regnet väldigt snällt :) Välkommen till Bygga Hus-forumet förresten, Calle!
hahalj: Hål kan jag förstå man vill täta, men är det nödvändigt i glipan mellan panelbrädorna? Speciellt som det är gjort bara delvis här o där, tätningsmassan verkar också ha krympt och det blivit hål lite varstans ändå. Jaja, min fråga är väl egentligen om jag ska bry mig och göra nåt åt det eller inte?
nemlan: Som i så många andra hantverk så finns det en god "chansningsfaktor" vid måleri. Jag har läst / hört om så många arbeten där det nästan är 100% chans att det går åt h-e, men mirakulöst nog så fastnar färgen ändå. Alla förberedande steg är i slutändan till för att du ska få ett så hållbart resultat som möjligt. Det är inte som att handlarna tjänar speciellt mycket på
smurfen72: Med lockpanel blir det ju en luftspalt där locken sitter har svårt att tro att inte det skulle räcka till och det blir knappast helt luft tätt bakom botten brädan heller.
Bråkis: Hej! Mitt hus har idag en fasad som är byggd så här, inifrån och ut: 45 Inre isolering 120 Trästomme 120 (med isolering) 13 Utegips 50 Isolering (västkustskiva) 28 luftspalt 60 fasadtegel Tjockputs utanpå teglet Nu har vi byggt till en våning (nu källare + 2 hela våningar), och har samma lösning fram tom utegipset. Men efter många diskussioner med tegelleverantörer, saint gobain,