En (eller nej, det blev ett par) till "korkade" frågor (som jag säkert kan få svar på i färgaffären men nu är jag bekväm av mig och ställen dem här istället).

- Hur länge ska fasaden torka mellan tvätt och grundoljning? Räcker det med att man känner på den och det känns torrt, eller hur vet man?
- Hur länge ska grundoljan dra in innan man målar med färg?
- Om jag bestämmer mig för att inte måla fasaden med färg utan att istället olja den (är det ens ett rimligt alternativ?), ska jag i så fall fortfarande grundolja den efter tvätt? Låta grundoljan dra in och och sen måla på med träolja?
- Om jag vill att fasaden ska se grå ut men inte av smuts utan av att träet åldrats, kan jag då behandla fasaden med järnvitriol? I vilken ordning. 1) Tvätta fasaden grundligt, 1b) grundolja?? före eller efter järnvitriolen? 2) Måla på järnvitriollösning, 3), träolja (har läst att järnvitriolen inte ger något skydd så antar att jag måste olja efter)

Aaah kanske dumt att sitta här och drömma om min fina lilla stuga före jag ens vunnit budgivningen, men kan inte låta bli.

Tvätta och låt torka. Du kan skaffa en billig fuktmätare. Typ denna
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Fuktmatare-2000023715/

Vänta tills allt torkat under 16%. Gärna en bit under. Sen oljar du in. Du kan gå flera varv runt huset. I princip tills du märker att den slutat dra åt sig oljan. Sen är det bara vänta tills det torkat.
Beroende på vilken grundolja du använder tar det olika tid. Bara följa det som står på förpackningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.