Vet inte om jag tänker fel, men jag har precis fått hem stående z-panel för vår tillbyggnad.
Kan jag såga samtliga ändar som har den här rödmarkeringen på 17grader, och med den ruggiga ytan utåt?
Funder om de kommer mötas ändå, eller om hälften skall sågas i andra ändan för att mötas?
Ursäkta om jag formulerar mig fel.
Kan jag såga samtliga ändar som har den här rödmarkeringen på 17grader, och med den ruggiga ytan utåt?
Funder om de kommer mötas ändå, eller om hälften skall sågas i andra ändan för att mötas?
Ursäkta om jag formulerar mig fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver Mao inte snedsåga panelen. Nu kommer 50% av BH medlemmar skrika rakt ut....men detta är information från svenskt trä.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Bara o riva ner möget då ! Gör om o gör rätt !! 😄
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Kan bara bli samma ände! Eftersom det är z-panel går de bara att sätta på ett och samma vis. 😄
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Och Svenskt Trä har inget intresse att medlemmarna får sälja mera brädor,verktygsgurun skrev:
utan är en opartisk, leverantörsoberoende organisation
Citat:
http://www.svenskttra.se/om_oss_2
Klart som korvspad att du skall snedsåga! 15 eller 17 grader spelar naturligtvis ingen roll.
Jag sågade 45° vid ett panelbyte.
Ett tips:
Köp en 5 eller 10-liters spann med Trebitt eller någon annan grundolja.
Ställ de snedkapade brädorna med nedändan i den 15 minuter innan de monteras.
Så har du rötskydd i decennier
Ja, det ska snedsågas. Men spika upp panelen först, och ta till några centimeter på varje bräda. Åndkapa sedan allt med cirkelsågen. Det går absolut fortast, och blir färre felsågade bräder. Måla eller olja sedan ändträet.
Det är lättare att få det snyggt om du kapar på plats, men betydligt svårare att få till ett bra rötskydd.
Jag håller med KOW, snedsåga panelen och låt den sedan stå i en hink/låda med grundolja en kvart innan grundmålning.
Det är även en bra ide att måla även första varvet täckfärg innan panelen spikas upp.
Jag håller med KOW, snedsåga panelen och låt den sedan stå i en hink/låda med grundolja en kvart innan grundmålning.
Det är även en bra ide att måla även första varvet täckfärg innan panelen spikas upp.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Och för att gå riktigt söndags-off topic:
Vänd brädorna 90° och sätt dem horisontellt i stället.
Så får du en färdig droppnäsa på nedersta brädan
Vänd brädorna 90° och sätt dem horisontellt i stället.
Så får du en färdig droppnäsa på nedersta brädan
Snedsågning gör att det blir mer ändyta....eller? När man köper blommor så snittar man den snett för att de skall suga mer vatten. Så nej det är inte givet att det skall snedsågas. Det säger ni bara av gammal vana.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kanske gäller om du skulle ställa brädorna i vatten ja, men det har du väl inte tänkt i alla fallverktygsgurun skrev: